Skrivet av: Nix | september 13, 2008

första milen klar!

Av helgens Lidingölopp. Eller, egentligen har vi inte kommit längre än åtta kilometer, faktiskt. Resterande 22 tar vi imorgon bitti. Kan man göra så om två veckor också tror ni? ”Äh, jag kommer tillbaka imorgon – eller när jag orkar . och tar resten”. En så kallad hantverkarrunda 😉

Masse och jag stolpade runt i backarna (första milen är inte alls platt. Det är två rätt rejäla stigningar. Den första har man segat sig upp till +49 meter – och den andra är +35 meter på 600 meters löpning. Okej att abborbacken når +54 och är +39 meter på 650 meters löpning. Men det är faktiskt inte SÅ stor skillnad…

Sex rejäla och en ”halvstor” backe räknar jag till totalt. 2 första milen. 1 efter 10 km, 1 efter 20 km. Sedan den halva innan de två namngivna rackarna kommer. Sauron och Sauruman. Öborna har säkert andra namn…

Sedan är inte kuperingen på andra milen något som man tar helt lätt på heller…

Hur det gick idag? Jorå, balanserat och fint. Vi sprang ett par kilometer innan vi nådde starten (uppför) och sprang totalt en mil. 5:32-tempo med ett par stopp (inte inräknade). 147 i puls vittnar om att det kanske inte var full fart. Benen var trötta ändå…

Nu på eftermiddagen har jag för övrigt för första gången blivit serverad mellanmål av L – istället för tvärtom. Både M och jag fick macka, frukt och mjölk. P sover och S är i stan. Det börjar närma sig det som man förut kallade liv igen. Ni vet – det där innan småbarnstiden.

Men jag vaknade 05:45 – så det finns lite kvar att jobba med, eller hur P 😉


Svar

  1. Well done! Du förtjänade ditt mellanmål, helt klart 🙂 Lycka till på de resterande 22 km imorgon, själv ska jag riva av 27 km platt långpass. Känns inte riktigt lika exotiskt… Regnade det på er förresten?

  2. Där vill man ju svara ja, eftersom vi var på ”ön”.

    Men det var kanonväder. Blött om fötterna var det såklart här och där.

  3. Gillar uttrycket hantverkarrunda, ska genast se till att få användning för det.

  4. Pah, 5.45? Sovmorgon säger jag;D Jag vann, fick masa mig upp 05.25, pappan dög inte 😉 Bra tempo där i backarna förresten!!

  5. Gott jobb!
    Skönt att äntligen få klarhet i hur hög Killingebacken respektive Ekholmsnäsbacken är. Har länge undrat… just E-backen är riktigt lurig, den tar liksom aldrig slut.

    Den halva backen, är det upp från Trolldalen månne? Några hundra småsega metrar.

    Hursomhelst, ses vid Vallen i morgonbitti!

  6. Låter härligt Nix! Du verkar ju vara (trots alla skadeproblem du haft din stackare) vara i riktigt fin fysisk form. 147 i puls i kuperad terräng i 5:30-tempo vittnar ju definitivt om det. Härligt, härligt!

    Och ”livet” kommer tillbaka. De första småbarnsåren går så sjukt fort. Rätt som det är, så är de i skolåldern allihopa och vill hänga hos kompisar, sova över etc. Varje fas har sin charm. Hang in there, man! 😉

  7. Visst kan du börja med hantverkarlöpning men det kommer inte att vara positivt för din resultat (tider).

    Varje påbörjad timme räknas som en hel timme. Och till resultatet läggs också restid.

  8. Det ser inte ut att bli regn idag heller… Kanske måste revidera påståendet om att det alltid regnar på ön?! 😉

  9. Nej, Karin på Lidingö skiner solen för det mesta! Hoppas pojkarna fick sina fördomar rejält punkterade i morse. Bättre morgonlöparväder går inte att få (sprang själv en sväng hemma).

    Fråga. Det måste väl vara Killingebacken som stiger 34 meter på 650 meter (med stigningen i början och slutet). Vilken är då den ”första backen” (+49m)?. Ekholmsnäsbacken kommer ju sedan, men den är inte mer än 150 m lång (fast brantare och jobbigare)?

  10. Tack för nya insikter i Lidingöterrängen. Samlar på dem som en ekorre på nötter. Liiite nervös inför min öpremiär…


Lämna en kommentar

Kategorier