Skrivet av: Nix | maj 5, 2008

vem var pajasen på västerbroplan?

Det var jag! Om ni såg någon i blå långärmad tischa och korta tights dansa runt på busshållplatsen vid 23-snåret så var det undertecknad. Hög som ett hus. På endorfiner.

Men jag ska inte föregripa något, utan starta från början.

Dagen startade på landet. Att sätta sig i köerna igår kväll var inte ett alternativ, speciellt inte eftersom det ställdes mot att njuta av solnedgången i hamocken med en massa filtar virade runt alla fem i familjen. Det var så fint att det nästan inte går att beskriva. Gräset var nyklippt och alla var glada. Speciellt P som sprang omkring och sa ”mama, arto”. Det betyder INTE att hans mamma är Arto Blomsten. Det som talar mest emot det är inte att han är kille, utan att han är djyrgårtare. Nej det betyder ”Jag fick åka traktor med Mamma!”. I och för sig var traktorn en åkgräsklippare, men killen är inte så kinkig…

Men det innebar att vi fick gå upp halvsex imorse för att hinna till dagis och möten. Eller jag fick. S och P var uppe från femsnåret…

En intensiv dag på jobbet och hämtning, deklarering och matlagning – allt innan S kom hem tog musten ur mig. Jag nattade P och var så osugen på att springa att jag nästan var gråtfärdig. Men imorgon hinner jag inte, och dessutom var jag tvungen att åka till Skatteskrapan med pappren (jag har K10-bilagan, som man inte kan fixa elektroniskt som jag fattade det).

Så jag gick ner, bytte om till löparkläder och gick mot bussen. Och missade den… Bestämde mig för att istället springa till skrapan istället för hem som var originalplanen- och sedan se vad kroppen tänkte orka med idag. Det blev sex kilometer i någonstans runt femtempo. Och det kändes riktigt bra! Så jag letade upp en backe på söder. Det blev en som går från gångvägen i änden av Rosenlundsparken upp till Tideliusgatan. Den var i alla fall lagom lång, det tog mellan 34 och 38 sekunder att springa den. Långsammast var faktiskt den första – och de flesta låg inom 35-36 sekunder. Grymt skön fart, och utan att ta ut mig gjorde jag 15 iterationer i den 150 meter långa backen. Sedan joggade jag ner en dryg kilometer till Hornsgatan och tog 4:an till Västerbroplan. Missade 1:an precis men fick chansen att stretcha och som sagt dansa en smula.

Kvalitetspass efter 22 är knappast det optimala – men det gör inget för i natt var hela staden vår!

Jag börjar längta riktigt ordentligt nu! För övrigt har jag lite bekymmer i helgen. Jag har nämligen inte anmält mig till Kungsholmen runt, och hinner inte till efteranmälan på RS varken torsdag eller fredag. Och det lär vara fulltecknat rätt snabbt, då det bara är några hundra platser kvar. Planen var ett tag att köra SpringCross på lördag och 33 km på söndag. Men söndag har jag lovat barnkalas… I så fall får det bli efter det, men då är man ju så lagom sugen. Men man kanske blir det om man får springa marathonbanan?!
Vi får se vad det blir – ett alternativ är att någon annan vänlig själ har vägarna förbi och plockar upp en nummerlapp åt mig till halvmaran. Det är nog fortfarande det hetaste alternativet.


Svar

  1. Skönt! Piriformis? Gluteus? Hitler?

    Men om vi skippar springCross och kör 33km av marabanan på lördag? Jag vill ha långpasset…

    Jag skippar Kungsholmen hur som helst.. Som förövrigt är på lördagen och ockuperar halva stan, vilket gör att marabanelöpning inte riktigt är att rekommendera…

  2. Möjligen lite piri – men först efter 11:e.
    En smula hitler- men inget allvarligt.

    Om vi kör KH och sedan joggar ner en mil efteråt då?

  3. Det kan låta som en bra idé…
    Ska vi köra på det? I så fall tar jag KH som ett träningspass. Med runt 1:50 i sluttid…

  4. Vilken skön tanke… då tar jag KH som ett träningspass med en tid runt 1:50. Jag är tokslut om jag klarar 1:50. Tror jag.

    Jag kan ju ta rygg på er, så får ni kuta med kaninöron och vara hare åt mig…

    Fast det förresten…ytterligare två kaniner på Kungsholmen…

  5. Masse – Om du hinner dit och fixa nummerlappar åt oss så har vi en deal 😉

  6. Tja.. eftersom jag jobbar snett över gatan från RS och ändå ska dit för att hämta min egen nummerlapp (redan anmäld), så kan jag såklart fixa efteranmälan åt dej också.

  7. Härligt att du verkar vara helt återställd i benen igen, din vila gjorde uppenbarligen susen.

    Så du var i min barndoms kvarter igår, är uppvuxen på Tideliusgatan. Du fick mig att se backen upp från Rosenlundsparken i ett helt nytt ljus. I framtiden lär nog besöken hos mina föräldrar kombineras med backpass.

    Hade också gärna velat ha det där långa passet. Tanken att fråga om jag fick hänga på er en bit till efter KR hade lockat om det inte vore för att Masses planerade träningstempo nog ligger närmare tävlingsfart för mig :-).

  8. Jäklar vad farligt att jobba snett över gatan från RS. Jag skulle ju bo där inne =)

    Skönt att allting klaffa och att du känner dig i go form. Jag har dock alltid undrat det där med åka buss hemfrån löparpass. Jag känner mig alltid som en utomjording (eller alltid, gjort det en gång) och känner mig obekväm. Som att folk stirrar på en när man står där i sina träningskläder.

  9. Vad jag förstår öppnar de efteranmälan på torsdag på RS. Jag kan gå på morgonen och anmäla oss…

    Catarina: Du är välkommen att följa med på en kompletteringsrunda efter KR.

  10. Dagispappan: Om du fixar åt både mig och Masse så blir han glad – han hinner nämligen inte dit.

    Är det ok?

    Maila mig ett kontonummer så sätter jag in pengar.

  11. Intressant att visa helger verkar vara tävlingshelger. När ni sprang premiärmilen förra gången så skulle jag springa Helsingborgs terränglopp (även om jag nu klanta bort det).

  12. Ok jag skickar ett mail, så kan du skicka tillbaka de uppgifter om er båda jag kan tänkas behöva (namn, adress, personnr ?).
    Sedan fixar jag det på RS på torsdag

  13. Du är en ängel Dagispappan! Du har mina uppgifter också!

  14. Skulle verkligen vara kul att springa KR men jag måste vara i Hamburg på Svensexa i helgen Inte exakt vad en löpare i en känslig fas behöver, men en prövning av min karaktär kommer det bli.

    Fint beskrivet om passet. Funderar själv på ett semilångpass på söndag vid 22 tiden.

  15. En annan sak jag funderar på är att köra ett riktigt morgonpass någon dag snart, typ kliva upp fyra och springa. Vackrare än så kan det ju liksom inte bli va? Skulle vara att gunga i en hammock med sin familj då.

  16. Får man följa med på efterjoggen? Annars kör jag uppvärmning/nedjogg själv, jag vill också ha långt långpass i benen. Men jag har saknat ert sällskap…
    Allan: Du behöver inte kliva upp fyra. Stockholm är vackert även halv sex på morgonen. Jag blir alltid hysteriskt löpsugen när jag sitter på bussen/pendeln till jobbet och blickar ut över Saltsjön/Riddarfjärden/Årstaviken…

  17. …och jag är pajasen i cyberspace! Skämt åsido, tack för dina råd, jag hoppas jag inte lät som ett totalt miffo 😀 (För er som undrar har farbror Nix tillåtit mig att fritt länka till bloggar utan att fråga. Så passa er! ;-))

    Kul att löpningen gick så bra! Vore kul också att få nys på fler av er på KR.

  18. Tack Masse, jag hänger som sagt jätte gärna med dig, Nix och Karin på en extra runda efter KR om vaden pallar. Men tycker ni jag dröjer för länge får ni ge er iväg utan mig.

  19. En jumper i prima form meddelar att han springer KR och bör då vara hack i häl på de nervöst fram och tillbaks hattande löpare, som ”ska jogga runt på 1:50”. Idag blir det en lätt sällskapsjogg i Malmö. Loppet om tre veckor ”joggar han runt som ett extra långpass” inför….

  20. […] Nix skriver att kvalitetspass efter klockan 22 inte är det otpimala. Han har fel. Kvällens pass med start klockan 22.20 var något utöver det vanliga. Det var fantastiskt. Det var jag som var kung i stan! […]


Lämna en kommentar

Kategorier