Skrivet av: Nix | januari 14, 2008

[aj]10m – #5: Skrytfaktorn

Okej – den här punkten gör lite, lite ont att erkänna att den är med. Och så högt dessutom. Det som kan lindra pinsamheten är att den indirekt är kopplad till drivkraften ”hur bra kan jag bli?”

Men med handen på hjärtat: jag älskar att tala om för folk att jag springer. Gärna hur fort jag springer (eftersom det är snabbare än de flesta andra människor – speciellt de som inte löptränar) och inte minst hur långt jag springer. Jag underdriver gärna hur jävla jobbigt det faktiskt var ”nä, det var rätt okej. 2:43 på Lidingö är ju inte maxprestation för mig” och negligerar gärna sträckorna som andra sliter med. ”Halvmaran? Det är liksom mer som en sprint för mig”. Jag missar ogärna chansen att tala om hur vidrigt, otäckt långt mitt långpass var igår – och jag studsar gärna till lite extra för att visa hur otroligt pigg jag är i benen ändå. För att inte tala om att nämna lopp som mitt senaste långlopp.

Om vi ska på resa med jobbet så kan ni ju glömma att jag kommer att glömma träningskläderna. Att glida in i hotellreceptionen strax efter frukost, med springkläderna på och på frågan hur långt jag sprungit svara med en nonchalant huvudknyck: ”Inte så superlångt. 25 km. Men jag tog lite knappt 2,5 timme på mig – så det var rätt lugnt”

Ja, jag är patetisk. Det enda som räddar mig är att ni, mina vänner, är precis likadana. Just det. Där fick ni skrattet i halsen 😉

 Nu är det ju inte så ofta man får chansen till dessa frosserier, förmodligen för att folk i allt större utsträckning flyr i motsatt riktning när man närmar sig. Så den får stanna på plats #5.

Listan hittills:

#5: Skrytfaktorn
#6: Komma ifrån
#7: Kommande lopp
#8: Skapa utrymme
#9: Dåligt samvete
#10: Hälsoskäl


Svar

  1. Det ger en tillfredsställelse att peta upp två marathon i ansiktet på en läkare som tycker att man ska tänka på att träna lite mer…

  2. Nått som är kul är att sitta och dra fram en annans persons skryt och sedan dräpa med två marathon…

  3. S-IKY
    Hellre ett bra marathon än två halvtaskiga 😉
    Ta och trilla av en motionscykel, va!

    (Jag fattade att det INTE var en pik, jag bara valde att bortse från det). 😉

    Skämt åsido så är det nästan det bästa. Och ytterligare en anledning till att bli bättre. Risken att man dammar in i typ kkhjaen eller Allan minskar ju bättre tid man själv har…

    Tänk att träffa Allan, och sitta och skryta själv i tjugo minuter innan han svarar. Brrrr.

  4. Jag gillar den här listan mer och mer… 😀

  5. Ja, Det är det som är motivationsfaktorn i det hela… Att minimera risken att möta en Allan… 😉

  6. Det här har jag aldrig tänkt på, men jag gillar också att ”skryta” om hur långt, snabbt och ofta jag springer. Dom i min närhet är säkert skitless på mig och på mitt jobb skakar dom bara på huvudet. Jag intalar mig själv att dom bara är avundsjuka och att jag kommer leva ett längre liv 😛

    Kan dock erkänna att dagens morgonjogg var i tidigaste laget, kl 03.55 var det jag som tog de första stegen på min 5,11 km (jag älskar min 305:a) långa runda. Men det är ju inte mitt fel att jag ska börja så jävla tidigt på jobbet. Ikväll orkar jag ju inte träna för då ska jag titta på när min älskling Charlotte vinner pris som årets nykomling!

  7. Ha, roligt. Du liksom manifesterar hela punkten genom att vara ”tvungen” att tala om att du startade 03:55. Jag svarar väl ”du är galen” för det är ju den bekräftelsen du är ute efter. Jag vet nog 😉
    Skönt, jag hade gjort likadant!

    ”Jesus built my watch, it’s a love affair!”

  8. It’s more than a lova affair. It’s a religion 😉

  9. Det är en liten parafrasering på en inte så känd sång.

    Någon som vet vilken?

  10. Hehe, jag kan bara instämma. Älskar att prata löpning, oavsett om folk vill lyssna eller inte 😀

  11. Den här punkten på listan är som engelsmannen skulle sagt: ”Spot on!”. Jag tror att vi alla känner igen oss, oavsett om vi vill erkänna det eller inte. Skitkul! 😀

  12. Haha trodde inte att någon öppet ville erkänna den här sidan av löpningen! Det är givetvis helt sant och en viktig sporre! Måndagar är bästa ”skrytdagen” på jobbet, då man lite nochalant häver ur sig i förbifarten hur långt man sprungit på långpasset! -Vad jag gjorde i helgen? nä, inget speciellt, sprang ca 20 km bara…

  13. Jag parafraserade inte medvetet… Men eftersom det är så klyschigt, så är det alltid nära en sång…

    More than a feeling! Kanske? Med gruppen med det passande namnet Boston?

    It started with a love affair? Lite Jerry Williams kanske?

  14. Det var min kommentar som var parafrasen.
    Originalet är
    ”Jesus, built my car. It’s a love affair” och låten är Ministrys ”Jesus built my hotrod” från skivan ”the mind is a terrible thing to taste”

    Ding-a-lang-a-lang-a-lang-ding-dong är en annan intelligent text i den låten 😉

    Kul för övrigt att ni också erkänner denna inte alltför smickrade motivator. Puma var inne på i sin blogg att det mest är killar som drivs av det. Jag tror att hon har rätt!

  15. hon är ett ämne för årets etnografiska observation.. och det är bara 4% av året som gått…

  16. […] är inte helt omöjlig och den lockar en hel del. Mycket för att kunna utnyttja Niklas femte motivationsfaktor. Jag vill kunna skryta om den… Jag vet att det är ytligt… men varför finns medaljer […]

  17. […] inse skillnaden är ett inlägg på den mycket läsvärda bloggen Asfaltsjokern. Nix skriver att “skrytfaktorn” är en av anledningarna som motiverar honom till att träna. Han har fått många medhållande […]


Lämna en kommentar

Kategorier