Skrivet av: Nix | februari 5, 2008

en snabbdistans enligt skolboken

Jag är tillbaka – fullt medveten om att jag är skyldig er en sammanfattning av föreläsningen i söndags. Den kommer, men tiden har varit knapp. Men sprungit har jag hunnit – även om det blev sent idag. Startade inte förrän kvart i nio – och det är lite sent för kvalitetspass, tycker jag.

Sulorna på – och benhinnorna presenterade sig efter 300 meter. B1 (vänster) först, B2 sedan, precis som några andra jävla bananhinnor i pyjamas. Jag stolpade på över Gröndalsbron för att ta ett par varv runt Trekanten – det är ungefär 2 km dit, så det passade med programmets upplägg. 5:04-tempo utan att förta mig. 3*100 meter hann jag med. Tyckte verkligen om dem idag – för de fick segheten ur benen och tryckte faktiskt i lite fart. Jag tror att jag fattar varför det är en finess att göra det innan millopp och halvmaror (och andra sprintliknande distanser). Sista hundrametaren gick i 3:15-tempo, så jag närmar mig att faktiskt klara 100 meter i världsrekordfart. Ja, marans världsrekord alltså…

Sedan satte jag fart längs med sjön. Som vanligt var tanken att ta det lite piano i början. Som vanligt gick det åt skogen. 4:13 är inte lugnt (tyst Allan. Tyst.). Sedan svartnade det för ögonen. Inte för att jag blev trött – utan för att jag sprang in i skogen. Som sagt ovan – det gick åt skogen (just det Masse, jag snodde ett Göteborgsskämt av dig). Det saknas belysning på den sidan sjön och jag såg inte riktigt var jag satte fötterna. Så det var inte riktigt aktuellt att fortsätta med sjövarven. Planen blev istället att springa genom Gröndal och tillbaka till Trekanten istället. 4:28 blev denna försiktiga kilometer, mest för att jag inte visste var jag skulle sätta fötterna.

Sedan blev det sådär jobbigt. Efter 2,5 km var det jobbigt, jobbigt, jobbigt och jag funderade allvarligt på att bryta. Det var liksom jättelångt kvar. Men jag tog ner tempot något och tog tredje kilometern på 4:23.

Efter detta inträffade något ganska underligt. För där någonstans kom jag in i ett rätt skönt tempo. ”Hårt men inte max” som A.Sz. uttrycker det. Runt 170 i puls, 4:25-tempo och hundrameterspasseringarna flög förbi. Och med två kilometer kvar kan man ju faktiskt kosta på sig att öka lite. Således 4:17 på femte och 4:09 på sjätte kilometern. Det var lite tyngre – men det gick ju också snabbare – och med 300 meter kvar gör det inte SÅ ont med mjölksyra…

Totalt 4:19-tempo med puls 170/181 (88/92%). Hårt men inte max…
Jag funderar dock på hur i hela hälsingland jag ska kunna komma upp i högre snittpuls på sex km utan att spränga mig? Men det kanske går att göra några sekunder per km ytterligare. Om man inte startar 20:45 till exempel…
4:25-tempo verkar för övrigt vara ett vettigt tempo att starta ett millopp i. Om krafter finns sedan kan man ju öka. sub43 bör vara görbart.

Intressant är att på hemjoggen sedan märktes benhinnorna igen – trots att de inte märktes under snabbdistansen. Lustiga typer det där. 5:35 hem var ju inte fantomfart – men det är ju inte på nedvarvningsjoggen man visar hur tuff man är. Det är ju i omklädningsrum sex 😉


Svar

  1. Love it! Inlägget alltså. Har haft högläsning för grabben. Mycket ordvitseri och mycket jobb för smilbanden. Kul kul!

    8.45 är kvalitetspass på bästa löpartid. Då ser man ju inte backarna sa hon Susanne. Perfekt. Det enda dåliga är väl att man inte ser nåt annat heller, men man springer väl få kvalitetspass över stubbar och sten ändå – om man inte är orienterare…

    😉

  2. Tack snälla! Inte dåligt med sådant beröm av en favoritbloggare!

    Jag blev ju närmast orienterare på skuggsidan av sjön. Backarna såg jag däremot helt riktigt inte röken av. Kan vara löst kopplat till att skillnaden mellan högsta och lägsta punkt är 10 meter…
    Bron oräknad – men den var ju konstigt nog bara i spel under uppvärmning och nerjogg. Lustig slump. Mycket lustig 😉

  3. Orienterare har konstiga kläder tycker jag… Jag är rädd för dem…

  4. Kul inlägg, bra pass, bra fart! Hur känns det i benhinnorna efter ett sådant pass? Blir det bra så fort du slutar springa eller sitter det i dagen efter? Ice Power bör väl hjälpa att få ner den eventuella svullnaden, antar jag.

    sub 43 på milen är ett tufft mål, men ett mål du garanterat kommer att klara i år med tanke på de km-tider du presterar under mörka februarikvällar 🙂

  5. Masse – ska vi gå till psykologen ihop? Jag för min tandläkarfobi – du för din orienterarfobi.

    Du ska få en orienteringsskärm och en kompass av mig när du fyller 😉 Och en overall i en massa grälla färger.

    Benet – glömde smeta på ICePowern igår, lider för det idag…

    Jag tror att sub43 går att göra i dagens form. Det gäller bara att den är kvar. Eller blir bättre.

  6. Sub43 är helt klart imponerande.

    Kör du Ice Power i förebyggande syfte efter alla pass nu? Jag ska testa det på fredag och se hur det känns.

    Men du har riktigt bra hastigheter, jag är avundsjuk. Jag får ägna mig åt styrketräning och core denna veckan.

  7. Jag kör gärna IcePower några gånger per dag. Om jag inte glömt tuben hemma…

    Får gå och köpa en sedan.

    Sub43 ÄR imponerande. Jag säger inte att jag klarar det… Jag är imponerad av dem som klarar det. Jag vill klara det.

  8. Jag kunde lite låta bli att kolla hur ”bra” det är. Och konstaterade att det är skillnad på lopp och lopp.

    Sub43 i midnattsloppet-07 gav plats 776 av 9080 (män) – eller topp8,5%

    Sub43 på premiärmilen-07 (båda klasserna sammanslagna) gav plats 165 av 456 eller topp36%.

    Sub43 i tävlingsklassen gav plats 97 – eller topp73%.

    Jag tror att jag väljer midnattsloppet och tillhör i så fall utan att överdriva topp10% av svenska löpare 😉

  9. Strålande presterat – och vid den tiden på kvällen. Då har vissa andra gått i dvala 😉

  10. Nää… ingen psykolog… Jag är inte rädd för orienterare… bara deras kläder… De ser konstiga ut…

    Min clownfobi däremot bör behandlas av psykolog… Och fobi mot personer med korta armar… 🙂

  11. Fast det lär väl dofta så kanske inte rekommenderat att ha på jobb? =)

  12. För en stackars jumper är det svårt att göra detta vrålpass på fyrans växel begripligt. Jag har själv(som jag möjligen tidigare nämnt) bara två växlar, ”ganska” och ”lagom” och i mörker blir det absolut den senare.

    Det ”omklädningsrum sex”, som nämnts mycket i olika bloggar på senare tid, gör mig nyfiken. För några år sen brukade man tala om ”sjuans omklädningsrum”, då menande den tid och plats där brådmogna pojkar kunde ha sin sista och enda tragiska storhetstid i livet, men det var nog något annat. Var på Stadion ligger detta berömda ”omklädningsrum sex”? En gång för mycket, mycket länge sen hade jag en egen nyckel till Studenternas dåvarande omklädningsrum under Sofiavägsläktaren. Om det till äventyrs skulle vara samma rum, kan ni ju ägna mig en tyst halvminut före nästa TSM?

  13. Det famösa omklädningsrum 6 ligger in under den ”nybyggda” läktaren mellan klocktornen.

  14. Ja, fint ska det va nuförtiden !

  15. Snyggt jobbat! själv plågade jag mig i 4:30-tempo på löpbandet, ohyggligt tråkigt men bra om man vill ha kontrollerad fart!

    Midnattsloppet är ju ganska kuperat de sista 5 km. Och trångt. Svårt att göra rekord där. Mina första 5 gick på 4:18-fart och sista 5 på 4:35-fart förra året. Kanske var jag bara otillräckligt tränad :-)?

  16. äsch! inlägget blev anonymt, det var inte avsikten..

  17. Men det är ju antalet glada amatörer i midnattsloppet som gör att andelen bakom som går upp… Jag blir heller 97a på premiärmilen än 776a på midnattssloppet…

    Säger en som blivit 21a i ett marathonlopp… 😉

  18. Jag trodde vi löparnördar bara tävlade mot oss själva och mot våra löparkompisar! Vi har nu uppenbarligen tagit ytterligare ett steg utvecklingen och börjar prata placeringar och prispengar…var skall det här sluta 🙂

  19. Ey! Mega tempo idag. Kul. Med de där tiderna är det ju bara tröskelintervaller som är ivägen för sub43.

  20. Jepp. Tusingar – here I come!
    Min tanke är att sub43 på premiärmilen ska komma som en konsekvens av marathonträningen. Det är inget jag kommer att satsa specifikt på. I så fall skulle målet dessutom vara sub40. Men dit är det en bra bit…

  21. Jag lägger ner projektet att komma ikapp dig på maran 😛 GRYMT starkt!!!
    Själv är jag nöjd med att ha överlevt ett 13,7-kmpass (med avslutningsvis drygt 1,4 km uppförsbacke i 5:05-fart ) i 4:45-tempo. Ny kondition tack! 😉


Lämna en kommentar

Kategorier