Skrivet av: Nix | december 7, 2008

Skrappass

Om förra passet lämnade mig som en seg fläck på asfalten, så var dagens pass ett skrappass, där jag skrapade upp mig själv från asfalten. Inte världens bästa pass – men ett bra pass. Benhinnan backar undan allt mer från rampljuset och det som igår kändes som löpteknik som en legogubbe var idag i alla fall ledat i fotled och knä också. Om tekniken igår påminde om när Tina Turner dansar så var jag väl kanske inte Britta Spjut idag men det fanns i alla fall någon koordination.

Medelhårddistans stod det på schemat. Och det höll jag nog. Höll igen lite lagom, tyckte väl kanske att pulsen låg lågt, men inser när jag tittat på kurvan att det tog lite tid att komma igång för hjärtat. Och att det är mer nerför i början. Jag sprang ut till Alvik, Tranebergsbron, ner till kajakklubben och upp igen förbi smedsuddsbadet och hem. Många broar, väldigt lite slätlöpning och svårt att hitta ett jämt tempo, såklart. Vilket gör rundan lite svåranalyserad.

Men tittar man på två kilometersfarterna så hittade jag just ett jämt tempo, men det gick åt mer kraft på sista tvåan – upp ifrån kajakklubben och hem. Runt 160 i puls blev runt 170 i puls. Men de 13 höjdmetrarna fick tempot att gå åt andra hållet. 4:34 blev 4:38.

Nu är jag inte så missnöjd med det… 8 km 4:35-tempo och 159 i snittpuls lovar gott. Som vanligt undrar jag var krafterna för snabbare farter ska hämtas, men de brukar dyka upp när man behöver dem. Det kändes lite väl tufft för att vara medelhård, men å andra sidan brukar snabbdistanserna passera gränsen för vad som är helt njutbart, och det gjorde jag aldrig idag. Så: medelhård distans, då. Check.

Dessutom trippelkryssade jag med samtliga tre kvarvarande aktiviteter utförda efteråt. Och fick på köpet veta anledningen till att springa! Av Tuva, 4 år – som satt och ritade i vårt kök när jag gjorde magövningar:

– Vad gör du?

– Tränar magen, så att jag ska kunna springa fortare.

– Ja! För att hinna ikapp P när han gör dumma saker.

Såklart att det är därför. Jag orkade inte gå in i diskussion om det😉


Responses

  1. Du skriver att ”Medelhårddistans stod det på schemat”. Vilket program följer du? By they way, jag köpte Daniel’s bok på din inrådan. Följer du kanske hans program?

  2. Läste just nu i ditt förra inlägg att du har Szalkais 3h- och 3:30-program som ramverk.

  3. Tjusigt pass! Men skulle inte du vara med på TSM idag? Saknade dig. Catti,Karin,Mia och Masse plus några till var där. Okej att du slapp trängas.Men ändå?!

  4. Grindange: Jag läste fel… Det stod så i 3:30, men inte i 3:00. Så det fick jag lida för idag😉

    Clarre: Nej, jag är och julpysslar hos M&P. Tjoho – typ.

  5. Löpning ska självklart ha ett vettigt syfte. Barn är kloka.

  6. Jag håller med Bureborn. Självklart är det därför du tränar magen för att kunna springa snabbare🙂

  7. Hej du verkar vara expert på att få kloka råd av de yngre…Jag måste säga att det alltid är lika roligt att läsa dessa på din blogg. MVH Danne


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: