Skrivet av: Nix | november 30, 2008

VO2-max

För er som undrar vad det är, och varför man (enligt Jack Daniels, mfl) ska hålla ett tempo som kanske är lite lättare än vad man kan klara som max så rekommenderar jag varmt Tröskelkungens inlägg. Det är en riktigt bra sammanfattning.

Och jag sammanfattar igen: springer du snabbare så får du mer mjölksyra, utan ökad träningseffekt (det blir anaerobt, vilket vi inte har nytta av som långdistansare). Om du tränar med mer mjölksyra så får du längre återhämtningstid. Får du längre återhämtningstid så påverkar det kommande pass, som blir sämre eller måste modifieras. Alltså blir din träningseffekt sämre av det – eftersom den ökade farten på tusingen inte ger någon positiv effekt.


Responses

  1. Tack Nix för ett grymt tips. Och en grymt bra sammanfattning!

    Det är som jag brukar säga, man kan inte bara springa med benen, man måste springa med huvudet också.

  2. Kanske borde fråga ”kungen” själv, men jag börjar med att vända mig till hans kammarherre:

    Om jag knappar in 10 km på 50:00 i Daniels VDOT-calculator, så blir tiden på 1000 metersintervaller 4:42.

    McMillan ger med samma input ”cruise-intervals” 1000 m på 4:57-5:03 och speed workouts 1000m på 4:43-4:53.

    Betyder det att man ska vila bättre mellan tusingarna enligt Daniels? Exakt vad är förresten ”cruise-intervals” resp ”speed workouts”

    Om du bara svarar ”Köp boken!”, så får du stryk.

  3. Cruise intervals tolkar jag som att de sker med joggvila. Speed Workouts med ståvila. Generellt ska man vila bort mjölksyran, mer än att hålla sig till fasta tider.

    Köp boken😉

  4. Tack! Ungefär så tolkade jag det också.

    (Eftersom jag skrev ”bara”, så slipper du stryk)

  5. Men nu är det ju så förbenat roligt att få bränna på lite, så har vi någon kvantifiering kring kostnaden? Hur mycket påverkar ett set tusingar kring 3.50 nästa pass? Eller hårda backar?

    Kanske skulle man göra med högfart som med godis? bara lördagar? eller nån annan dag i veckan…

  6. Njae – kanske mer en känsla i kroppen. Jag håller med TK i hans analys att ett alldeles för hårt pass sitter kvar ytterligare en dag (dvs tre istället för två).
    Om man vid varje intervallpass skjuter nästa kvalitetspass ytterligare en dag så kanske det till slut blir tufft att få till all veckans kvalitet (långpass är också kvalitet).

    Dessutom ökar man risken för överträning.

    Men jag vet inte. Köp boken😉 (Jag VET att du har den).


Kommentera

Kategorier

