Skrivet av: Nix | november 8, 2008

[aj]-br: Daniels Running Formula *****

Jag vet inte hur man inte ska kunna ge Daniels högsta betyg. Möjligen om man är en sådan där humanioratyp och inte gillar siffror, tabeller, grafer och annat gosigt. För oss ingenjörer/ekonomer är det närmast att betrakta som pornografi att få tabeller över hur mycket man ska minska träningsintensiteten med när man varit sjuk/skadad ett visst antal dagar eller veckor.

Grundtesen är VDOT. Man räknar helt enkelt ut sin nuvarande nivå baserat på tävlingsresultat och får träningsintensiteter med hjälp av denna. För oss som kör Szalkais program är detta högst användbart. Med en smula fantasi kan man överföra tiderna till Szackes program – och få ett något mer anpassat program. Jag rekommenderar detta varmt. Fördelen är att man under programmets gång modifierar intensiteten efter utvecklingen. Däremot ska man inte byta så fort det känns bra, utan tidigast efter sex veckor sedan senaste ändring.

Annars kan man ju köra något av Daniels program, men de är i allt väsentligt rätt lika.

En annan ruskigt bra tabell är den som visar vilken typ av träning som ska köras om man har färre än de optimala 24 veckorna till förberedelse. Dessutom skriver han en hel del matnyttigt om träning generellt.

Jag skulle vilja gå så långt att jag säger: om man bara ska ha en bok om löpning – köp den här!


Responses

  1. Maken tillber boken;)

  2. Kan bara hålla med. Har man inte boken i hyllan och inte blir en bättre löpare får man skylla sig själv… Fast då ökar ju pressen på oss som har den…😉

    För er som inte har boken kan ni räkna ut VDOT-värdet här: http://www.runbayou.com/jackd.htm

  3. Jack Daniels rules. Jag ser störst nytta i tabellerna för VO2maxfart och tröskelfart. Jag som springer 25 tävlingar om året har lätt att finna rätt VDOT nivå. Det fiffiga är också att man kan använda VDOT även på favoritterrängspåret. Vi har ett elljusspår i närheten som jag springer många av mina kvalitetspass men som jag också tävlat på. 39.06 på 10300 meter på det spåret innebär VDOT c:a 55,3 och säger att I farten (98% av VO2max) är 3.36 min/km i den terrängen. Perfekt att veta! På bana går det förstås snabbare och då blir VDOT det som den egentligen står för (61,9 i VO2max) och Daniel rekomenderar mig I fart på 3.18. Tack Daniel och jag känner i hela kroppen att det stämmer.

  4. Håller med, mycket bra bok, speciellt för oss som gillar att bryta ner allt i siffror så detaljerat som möjligt. Kör hans 800m-program just nu, och det verkar bra än så länge, fast det är ganska tufft!

  5. Vad ska man putta in för löptid i Daniels VDOT-uträkning, om man inte sprungit ett maxlopp på över ett halvår?

  6. Jag lyder ditt råd, har just beställt boken på adlibris.se!

  7. Va, ska man bara ha en bok om löpning?!

    Mina böcker har så smått börjat leda över skorna. Det är oroväckande. Särskilt eftersom jag ännu inte äger Daniels, och det förstår ni ju alla här vad det betyder…

  8. Det är coolt att Jack Tupper Daniels har pluggat på GIH…

  9. Jag kommer ramla och skada mig om jag ska läsa när jag springer. Jag är tillräckligt disträ och desorienterad ändå… Kan ingen springa bredvid och läsa högt? 😀

  10. Ljudbok då?

  11. Jumper. Det beror lite på vad man sysslat med under det halvåret. Har man tränat på så kan man köra med ”sitt” VDOT – kanske lite modifierat.
    Annars kanske man kan estimera en prestation utifrån träningsresultaten.

    Eller också kör man ett testlopp…

  12. Grindange: sub3 då alltså😉
    Fredrika: Nej
    Masse: Ja
    Mia: Sprang inte du bredvid mig i söndags? Jag kan citera boken hela passet nästa gång om du vill😉
    Det blir som ljudbok.

  13. Nu blev jag villrådig… Sprang mit första motionslopp på över 20 år i höstas. Lidingö 30k på tiden 2,33. Enligt VDOT-beräkning blir min Intervallfart på tusingar 4.31. Hade tänkt att köra 6*1000 idag på löpband men förra veckan körde jag i min okunskap om VDOT-beräkningar samma pass i 3,40 fart….Är det alldeles för fort med andra ord? Förespråkar Jack D att man ska smålunka igenom intervallpassen? Kanske inte Lidingö 30k är någon bra referens?

    Matte

  14. Matte: LL är ju lite speciellt. 2:33 motsvarar ju ca 19:30-20:00 på 5 km (enligt Studenternas omvandligstabell, se här: http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.asp) och då blir enligt VDOT-tabellen din fart på intervallerna 3:50 min/km, ungefär så där. Så jag tror inte alls du körde för fort.

  15. medeldist: Tack för studenternas tabell, med hjälp av den så känns det som om jag verkligen kan ha hjälp av även Jack Daniels.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: