Skrivet av: Nix | november 3, 2008

*PANG* och där gick starten

Och startfältet är iväg. Ivrig i starten är Nix, initativtagare till denna långdragna och troligen ytterst spännande tävling. Han öppnar med utfallsstegen – en rimlig öppning då det är en gammal känd övning att komma in med. 3*12 – djupa fina steg. Stördes något av P – som hellre hade dansat och som oavbrutet rullade ihop mattan som låg utrullad.

Han tar en tydlig ledning med det första krysset – när tävlingen bara är tiotalet timmar gammal. Kommer de andra att hänga med, eller är de redan distanserade för resten av tävlingen. Kommer vi att se reklamfolk och finansmänniskor smita ut i kulvertar och koperingsrum i panik för att få en rimlig chans att hänga på? Kommer IT-människor och statistiker att guppa underligt med huvudet bakom skrivbordet? Och kommer barnmorskor att inse att starten redan ha gått – och få jaga resten av tävlingen för att komma i fatt.

Frågorna hopar sig – när kommer svaren?

För övrigt är det här en jobbig manick för otränade magmuskler:

 

Och att göra rumplyft var ingen höjdare heller. Ryggläge med två barn hemma innebär att pappa blir en studsmatta att sitta på. För båda. Samtidigt. Pappa bytte övning…


Responses

  1. Konstig brödkavel!

  2. Jag är sugen på köpa en sån rull-manick också men jag är rädd jag är lite för svag i ryggen för att utnyttja den bra.

    Lycka till alla som kommer köra enligt programmet. Själv är jag envis och kör min egen väg =)

  3. Det blir skitdåliga bullar med den. Jag fattar inte hur man ska få degen platt med två så små hjul. Skräp!

    Dunc: Jag har dokumenterat svag rygg. Ge mig ett par månader så ska jag återkomma med om det funkar eller inte. Jag tror tvärtom att det är bra för ryggen, bara man spänner magmusklerna och tar det piano när man kör. Tar gör det som själva den i alla fall!

    Tack DP för tipset förresten!

  4. Träning med barn i rummet – helt plötsligt så uppenbarar sig nya övningar. ”Spänn magen nu innan han landar på den” är ganska effektiv. Undrar om det är detta som kallas funktionell träning?

  5. Träning med barn i rummet – helt plötsligt så uppenbarar sig nya övningar. ”Spänn magen nu innan han landar på den” är ganska effektiv. Undrar om det är detta som kallas funktionell träning?

  6. Jo i längden är det givetvis bra för ryggen men risken är att man gör övningen fel i början för man är svag i ryggen och då skadar mer än man vinner på det.

    Det är samma problem jag har med roddmaskin att det är bra för ryggen men kör jag för länge så får jag ont i ryggen som kan sitta i rätt länge.

    Men jag ska nog shoppa en tror jag, även sugen på lite hantlar så ska gå och spana på det nu i veckan.

  7. Lena: hur gör man när de hoppar osynkat? Den ena på magen, den andra på bröstkorgen?

    Hur spänner man nedre revbenen så att de inte går av? Samtidigt som man slappnar av i magen – för att göra tvärtom bråkdelen av en sekund senare.

    Men det är absolut nya övningar! Det kan knappast finnas många styrketräningsinstruktörer som provat dem tidigare…

  8. Jag har en sån där Ab Roller och den är grymt effektiv, man måste som sagt ha en bra styrka i ryggen innan man börjar eftersom man annars lätt svankar för för mycket vilket kan leda till att man får ont i ryggen. Träna upp ryggen först och sedan är den hur bra som helst.

  9. Yes.. exakt den modellen av maghjul köpte jag tidigare under hösten. Helt fantastik. I början var man ju helt död efter några rep. Nu klarar jag från knästående ca 20 rep (ända ned så att bröstkorgen är någon cm ovanför golvet).

    Målet är att klara 1 rep STÅENDE maghjul..

  10. Jag gör som på Åland, hänger på Nix så länge jag orkar. Ständigt steget efter, men aldrig beredd att ge upp!

  11. Härligt Johan!

    Försök att påstå att du hade gjort det idag – om det inte var för tävlingen😉

    Shit vad starka vi kommer att bli. Under 3:10 är väl närmast ett krav i sthlm😉

    Hybris? Jag? Fattar inte vad ni menar…

  12. Faktiskt så är måndagar en ”allmänstyrkepass-dag” normalt sett. Nu har det i och för sig inte varit normalt på ett tag, så det kommer kännas imorgon…

  13. hehe – trötta ut er ni! Jag sparar mitt goda tills ikväll. Jag vill ha publik – inte fanken gömmer jag mig i kopieringsrummet.

    Jag kommer promenare utfallssteg på SATS, jag kommer krossa och kryssa…vänta bara… vänta bara…

  14. Löpstretch – Check. Nu blir det framåtstupa sidoläge för resten av dagen…

  15. Linda. Ooooh – du öppnar med en mörkning. Kör ett av de två passen som inte ger något kryss. Giftigt!

    Mia – jag hade publik. Engagerad till den gräns där de lade sig i…

    Johan. Okej då.

  16. Som vanligt är jag seg i starten. Få se om det blir något ikväll. Inga fler utmanare som har lust att hänga med på gratis military training nästa måndag? Finfint med löpstyrka kan jag lova>:D

  17. Ja, tjena, det var jag igen!

    Jag försökte sätta dit två kryss. Det står två kryss före namnet, men bara ett i kolumnen styrka. Satte ett stretchkryss också, men det stannar inte kvar. Hur gör man såna där feta kryss mitt i rutan. Varför får jag inte vara som andra barn? Är jag dum i huvet eller bara ding i kolan?

  18. Hej hopp.
    Det är nu fixat med feta mittenkryss.
    Däremot är det fysiskt omöjligt att sätta mer än ett kryss idag – eftersom man ska göra 2 stretch och 2 skolning på 2 olika dagar.

    Så det så!

  19. Aha, så man sätter inte ett kryss per gång, utan ett fett när man har gjort två.

    Om man bara gör en löpskolning eller en stretch per vecka, så blir det alltså noll noll i protokoll. Rätt? Och man får förstås inte spara ett halvt kryss till veckan efter heller? Nej, jag kunde väl tro det. Och någon pensionärsrabatt får man förstås inte heller.

  20. Precis så elaka är reglerna.
    Däremot är det ett kryss för styrkan direkt!

  21. Tack för responsen… Stockholm i maj känns långt borta så det lämnar jag till eliten =) iallafall ett tag till… Men den här utmaningen låter sjukt lockande. Mycket för att jag aldrig hört utrycket löparskolning tidigare. Så därför känns det riktigt utvecklande att ställa upp. Men är det försent att skriva upp sig nu och börja nästa vecka?? Mvh Danne

  22. Ja då får jag skriva in mig nu då.. Jag tänkte med som dig, lite strech e ju aldrig fel i förebyggande syfte..

    Ja jag är född och uppvuven i en håla en bit utanför Karlskrona (Rödeby, kanske du hört talas om) har även bott centralt på trossö o lite på saltö. Dock har jag flyttat till ett ännu värre blåshål nu nämnligen Kalmar. Men visst måste jag hålla med dig om att Karlskrona värkligen har sin charm. Låt mig gissa du har gjort lumpen där?

  23. Ja, det är klart att jag gjorde lumpen där.
    Vem har, numera, inte hört talas om Rödeby…

    Det kan alltså blåsa MER än i Karlskrona?!


Kommentera

Kategorier

