Skrivet av: Nix | november 3, 2008

knä(ppt)

Nej, jag ska inte visa ett bildspel med knäskador. Även om det skulle kunna vara något…

Löparknät hänger däremot i – och det är knäppt. Idag höll det för fyra kilometer (som å andra sidan var närmast bedårande) och löpskolning: indian/skip/rumpspark 3*12-20. Sedan gjorde det ont igen i fyra kilometer. Sedan gick jag en kilometer utan att det gjorde ont, stretchade och körde på IcePower. Så det är ingen större fara på taket, tror jag. Lite extra engagemang i stretchandet så!

Och appropå stretch och löpskolning: jag skrev det i en kommentar, men det tål att upprepas. Stretch och löpskolning skall utföras 2 ggr per vecka, 2 olika dagar. Alltså är det inte möjligt att kryssa detta redan idag. Men eftersom jag är en så snäll och rättvis domare så slipper ni brinna i helvetet just idag. Masse konstaterade att han kommer att göra det i alla fall – så han kan lika gärna fuska. Så snäll som han är tror jag att han har fel – och i hans kläder skulle jag inte chansa! Så Masse: fyll INTE i alla kryss utom tre fram till maran redan nu. För du har INTE fuskdispens (och eventuellt fick Tildo nu en idé serverad…)

Jag har rasande svårt att springa långsamt förresten. Det vill gärna ner i 4:40-4:45 även på det som ska vara slöjogg. Disciplin och lite knäont höll i alla fall ner det till lite drygt femtempo.


Responses

  1. Du har inte funderat på att vila och faktiskt bli av med dina skavanker innan allt drar igång igen? Vila och stretch av knäet blandat med gång i en vecka lär göra susningen.

  2. Jag fick en släng av löparknä under förra våren. det blev INTE bättre av löpskolning…
    Fast nu pågår ju en stenhård batalj, så här funkar väl inte tips av typen; stå över löpskolningen ett par veckor.😉
    Stretch däremot är bra. Du kanske kan utverka dispens? 2 stretch och 2 löpkolningar bytes mot 6 stretch?

  3. Dunc: Jag läser och läser, men jag förstår inte vad det står😉
    Skämt åsido – det är det jag gör. Tanken är att jogga promenaderna bara. Att det blev så mycket som fyra kilometer med smärta igår är kopplat till en födelsedagsmiddag som jag egentligen borde varit med och ordna… Att komma ÄNNU senare änvad jag gjorde hade inte varit superpoppis. Alltså var jag tvungen att springa på.
    Sedan kan man ifrågasätta idiotin i valet av runda…

    Bure: Nehej du – hålla på och försöka få mig att missa i tävlingen redan nu😉 Några dispanser gives icke – hur skulle det se ut. ”Nej, hörrni – vi flyttar OS ett par månader för Sanna har ont i benet”. Nej – man tävlar med den kropp man har och det gäller att ta hand om den på rätt sätt. Således kommer jag alltså att förlora.
    Men jag får välja övningar efter vad knär klarar, vissa löpskolningsövningar är ju sämre än andra,

    Jag tackar för omtanken från er båda. Det värmer.

  4. Mmm, men Sanna tog inte heller någon guldmedalj. Passa nu på att hela din slitna lekamen!

    Själv sprang jag inte mer än 40,5km under hela oktober…

  5. Tack för att jag slipper brinna i helvetet idag – eftersom det brann i vaderna igår…

    INGET FUSK! Då kommer argbiggan och äter upp er!

  6. Hm, jag skulle inte förlita mig helt till stretchen utan också kolla om du har några svagheter i höften t.ex. Läser dessutom just nu på funbeat om en tjej som antagligen lyckats irritera ett muskelfäste just med hjälp av löparknästretch, och hon är en annars vettig och inte särskilt överdriven person.

    Äh jag ska inte vara så jäkla neggig men vi är ju rädda om dig!🙂

    Just det, tävlingen ja. Den här veckan har inte varit en bra vecka. Men mitt samvete är i alla fall lika rent som fälten i excelarket.

  7. Men det är ju bara onsdag. Du hinner fortfarande med att kryssa…

  8. Fredrika: tackar för omtanken!
    Jag har en svag höft också. Hela jämrans vänstersidan är svag. Högersidan är starkare – men stelare…
    Om jag hade varit en häst så hade man ordinerat ”skjut!”

    Jag ska gå till naprapaten, tänkte jag – även om problemen egentligen är kända och dessutom på väg att gå över. Det var ett tag sedan – och man ska dit ett par gånger om året för service😉

  9. Jag kan stolt meddela att jag har lätt träningsvärk i en del muskler efter måndagens köksgymnastik, som jag inte gjort på ett tag. Utökad med ”tretrappstegsstepup” anser jag att den räcker för ett kryss, i synnerhet som jag gör den efter varje kortare löppass eller minst två gånger i veckan. Förutom armträning omfattar köksgympan sit-ups, ryggresningar, enbenståhävning i trappa, tvåtrappstegsstepups med hopp och knälyft samt (nu) djupa tretrappstegsstepups. Jag har också lärt mig hur man sätter feta kryss i mitten av rutan. Ville bara typ säga det.

  10. Jumper: I bow to you!

  11. Men någon tillräckligt undanskymd plats att idka löpskolning på har jag ännu inte hittat.

  12. Stureplan😉 Där har jag löpskolat…
    I måndags var det Stadshuset som fick besök.

    Jag har ingen skam i kroppen.

  13. Löparknä, det skall man bara ha ibland som löpare.
    Jag brukar få det av kvantitet, överdrivna långpass (typ marathon) och även triggat av alltför snabb löpning nedför (high impact). För mig har stretching av illotiala bandet aldrig varit tillräckligt utan stretch av quadriceps (på framsidan) och rumpan (vad den nu kan heta).

  14. Tröskelkungen: jag håller faktiskt med. Ligger man på gränsen så blir det små ”bakslag”. Jag vet inte ens om jag tycker att det är ett bakslag att få löparknä efter ett maraton, som dessutom var fyra veckor efter Lidingö…
    Tackar för stretchtipsen. Jag ska öka fokus på quadriceps – som jag försummat något. Rumpan heter väl gluteus (i olika former)?
    Kul att du har börjat blogga. Det ska bli intressant att se hur det stämmer med hustruns😉

  15. Det höll på att inte bli något pass idag. Men med ovanstående ringandes i huvudet, så blev det ett pass. Så tack för det;;

  16. Härligt!
    Äntligen har mitt bloggande alltså bidragit med något😉

  17. Jepp, och nu är maken ut. Som ett resultat av samma förutsättningar;)

  18. Maken är ute. Ute och springer alltså och inget annat. Lite svårt att blogga när äldsta sonen använder datorsladden som fiskelina…


Kommentera

Kategorier

