Skrivet av: Nix | oktober 31, 2008

hundägare saknar respekt

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article3666486.ab

Återigen visar det sig att det är alldeles för många hundägare som totalt saknar respekt för både samhällets uppsatta regler och sina medmänniskor.

  1. Det är inte tillåtet att ha sin hund lösspringande på annat än tydligt markerade platser (i Stockholm)
  2. Du är strikt ansvarig för det din hund gör
  3. Om det nu finns folk som inte gillar att hundar springer fram emot dem, ska det behöva vara så svårt att visa lite medmänsklighet och låta dem slippa bli attackerade?

Det kommer säkert att komma en massa hundägare som säger en massa saker – jag vill gärna att argumenten i så fall på något sätt säger emot ovanstående tre punkter…


Responses

  1. Jag älskar hundar och trivs väldigt bra med dem men det finns så fruktansvärt många idioter med hund. Även om du tycker att din hund är världens trevligaste så kanske inte jag upplever den så. Dessutom vill jag kunna springa utan besväras av en hund, vill jag klappa den så stannar jag och kommer fram till hunden själv, inte tvärtom.

  2. Håller helt med, tyvärr. Men på punkt ett har du teoretiskt fel, men praktiskt rätt. Det är snarare så att ”en hund ska hållas under sådan uppsyn som om den vore kopplad” typ, vilket innebär att om du har ovillkorlig pli på din hund så får den vara lös (bortsett från i typ nationalparker där koppeltvång råder oavsett disciplin på hunden). Men ovillkorlig pli på en hund har i princip ingen, så i praktiken innebär det att de allra, allra flesta ska hålla hunden kopplad.

  3. Tack och lov har jag hittills inte stött på någon lösspringade hund som stört mig. Vet faktiskt inte hur jag skulle reager. Förmodligen skulle jag få sånt adrenalinpåslag att jag själv skulle skalla hundägaren (inte heller så bra kanske… men rättvist!!)

    Det kanske är dags för en 10-i-topp lista igen? ”10 hatobjekt när jag springer” För egen del ligger föräldralediga mammor (oftast) som går tre i bredd och inte gör den minsta ansats att flytta på sig, ganska högt.

  4. Jag, som föredetta hundägare, är lite splittrad i frågan. Jag vet ju hur tråkigt det är promenera i skogen med hunden kopplad samtidigt som jag har alltför väl upplevt andra sidan oxå. Jag tycker dock att det fins en distinkt skillnad i var promenaden äger rum. Om du promenerar i ett välbesökt motionsspår där man vet att man möter människor kontinuerligt eller om du är ute och strövar i mark där man inte förväntar sig att möta ngn annan tycker jag ställer olika krav på hundägaren.
    I ett välbesökt spår, på stan, i villaområden osv osv tycker jag till 100 % att hunden skall vara kopplad alternativt gåendes fot bredvid hundägaren då folk finns i omgivningarna.
    En långpromenad på småstigar i skogen ute på landet tycker jag faktiskt attt hundarna kan få gå lösa.
    Ytterligare en aspekt i det hela gäller på vintern då hundjvlarna trampar sönder spåren!!! För 2 vintrar sedan åkte jag skidor då jag irriterade mig på spåren från en liten hund som kontinuerligt gick i spåret. Till slut kom jag ikapp hunden och hundägare i fråga. Mycket riktigt så gick den lille bjäbbhunden mitt i spåret nu oxå varpå jag försiktigt (det var faktiskt i lustempo) gled in i hunden bakfrån eftersom den inte flyttade på sig. Hunden skrek till och hoppade undan och hundägaren blev väldigt förbannad varvid jag skällde ut hundägaren gällande spåren. Det finns ju många andra stigar att gå på än de spårade. Hennes ursäkt var att hunden är ju sååå gammal osv osv. Och hon gav sig banne mig inte. Kopplad var den naturligtvis inte heller.

    Nu blev detta inlägg väldigt långt och inte vet jag om det fanns nån egentligt poäng med det heller… …men ändå

  5. The Duck: Jodå! Poängen är ju att vissa hundägare helt saknar respekt och inte ens har vett att skämmas när det blir tillsagda!🙂

    Jag kanske skulle förtydliga mig angående föräldralediga mammor ” med barnvagnar” givetvis.

  6. Föräldrar lediga mammor är inte värst, medelålders tanter som är ute och promenerar i sina mjukisbyxor för de har börjat bli feta på äldre dar och promenerar 3-4 i rad och blir sura när man försöker göra dem uppmärksamma. Händer hela tiden på min slinga och det är oerhört irriterande. Har knuffat omkull ett par i år då de har vägrat flytta sig och sen har de mage att bli sura.
    Är det ok att sparka på dem om de ligger ner? =)

  7. Dunc: Nej, bara på vägen ner.

  8. haha fruktansvärt roligt: ”Har knuffat omkull ett par i år” Annars har jag haft närkontakt med hundar ett par gånger, senast en pitbull som i och för sig var kärvänlig värre, men det visste jag ju inte då han kom rännande för att kramas….

  9. Ovillkorlig pli har ingen på sina hundar, dessvärre är det väldigt få som tar konsekvenserna av bristande pli.
    Den ende jag känner till som tagit konsekvensen av bristande pli på allvar är en jaktkompis som efter att hans Jämte gjort ett utfall mot ett barn tog ut honom i skogen…

  10. Hundar. Kopplade. Tack.

    Länkar till diverse medier gör förexten underverk med besöksstatistiken.

  11. Jag är ordentligt hundrädd så jag avskyr okopplade hundar.

    Men jag har även svurit över kopplade,,ja egentligen inte över hundarna utan över ägarna som står på ena sidan och sen låter hunden springa omkring med 3 m löplina på andra sidan av cykel/gång vägen så man får slå på en tvärnit för att undvika slå ihjäl sig när man kommer cyklandes.

    Guess i´m hard to please🙂

  12. Jag har ju ibland tidigare lyft fram rullskidor som ypperlig (alternativ)träningsform. Eller fortskaffningsmedel för att ta sig till jobbet.

    Vs hundar finns det ytterligare en fördel med rullskidåkning, nämligen att man är ju beväpnad. Eftersom spetsarna inte har någon truga så är det ju bara att göra kebab av byrackan om man känner för det.

  13. Jag måste lyfta the duck’s inlägg då jag inte kan ha skrivit det bättre skälv. Springer man i stan eller på motionsspår så är man där för att springa och vill inte stanna till var 10:e minut för att någon halvblind hundägare skall få pli på sin hund och kolla undrande på en annan som om de inte kunde räkna ut skälva att det finns fler som utnyttjar spåren. Men givetvis måste hunden få springa fritt men det finns lämpliga områden för sådan. Motionsspåren är ju till för människors mortionerande och inte djurens!!


Kommentera

Kategorier

