Skrivet av: Nix | oktober 27, 2008

ingen ålandspannkaka

För er som vill ha Ålandspannkaka finns det ett recept här. Jag fick ingen på detta besök, och M ratade den som lunch strax innan hemresan. Kardemumma passar inte hennes smak, och det ger en förklaring till varför bullar ibland kan åka ner som att det saknades botten – för att nästa gång ratas efter bara någon tugga.

Men pannkaka rent prestationsmässigt blev det ju inte – tvärtom som sagt. Men det intressanta är ju att titta på varför det gick som det gick. Och jag har några tankar:

vikten – såklart. 5 kg ner är 5-10 minuter
värmen – jag är känslig för den. säkert 10 minuter ner
lättare bana – 5 minuter
å andra sidan blåste det: +10 minuter (se nedan)
bättre formtopp: 5 minuter

Det ger 20 minuter – och jag persade med 17:38…

Låt oss säga att det varken är varmt eller blåsigt i Stockholm (10), att jag väger ytterligare 5 kg mindre (5-10) och dessutom kan träna lite mer och lite bättre (10). Det ska gå att kapa 15-20 minuter till Stockholm (jag fick lägga tillbaka de fem som jag drog av för banans karaktär) och således göra ner mot eller till och med under 3:10. Det är alltså en rimlig ambition att träna emot. Hur overkligt det än kan verka här och nu. Pers med 18 minuter igen kanske😉

Ge mig sedan en lättare bana (läs Berlin) och kanske ytterligare vässad träning under sommaren. Do the math😉 Äh, knappast i år – men om två-tre år ska faktiskt inte sub3 vara en total omöjlighet att börja fundera över! Knasigt.

Jo, det där med vinden: Det blåste ganska exakt dubbelt så mycket i år som ifjol. 12 sekundmeter med 15 i byarna ställt emot 7 sekundmeter utan byar. Det är lite vanskligt att titta på placeringstider på lopp med så få deltagare, men plats 50 och 100 tror jag är ganska konstanta – och det skiljer 10-15 minuter mellan dessa placeringar.

Startfältet kan ha varit betydligt sämre – det vet jag inget om… Själv kom jag på 25:e plats!

Tack alla medresenärer och grattis till alla pers, placeringar, segrar, pokaler. Tack för allt trevligt sällskap!


Responses

  1. Finns inget bättre än matematik och statistik! Det är ju nästan därför man springer…😉 Hoppas och tror att det blir som du räknar fram, nackdelen är att jag måste lägga mig i hårdträning för att nå sub 3h innan dig!! 🙂

    Kör hårt!

  2. Startfältets relativa kvalitet hit och dit, en 25:e plats i ett marathon är ett absolut mått som inger respekt.
    Dang good!

  3. Ja, de där sub3 som du nämnde i nåt inlägg i våras låter plötsligt inte längre så fantasifulla. Ståhl var 38 år när han satte sitt svenska rekord i Helsingfors.

    (Jag är glad om jag kommer gör sub5 idag)

  4. Bra sprunget! Ruggit bra tid och vilket genomförande. Bugar och bockar. Eller som tjej, så ska man kanske niga… Hemligheten måste vara musiken, hur var låtlistan egentligen?

  5. Låtlista kommer! Tack för nigningarna och bugningarna.


Kommentera

Kategorier

