Skrivet av: Nix | oktober 22, 2008

höjden av nörderi (nix släpper väder)

Höjd och väder alltså. Jag vabbar med P idag igen förresten – om ni undrar…

Väder först. Norrmän är opålitliga. Så även finnar. Tacka vet jag amerikaner och svenskar. För om man ska tro de förstnämnda så har vi halv storm att se fram emot på Åland (ca 20 m/s). Om vi litar på de sisnämnda så är det (i sammanhanget) moderata 7-8 m/s som gäller, eller upp emot styv bris.

Om vi frågar Matilda, den allvetande skräphögen (eller Wikipedia som hon heter utanför Fragglarnas värld) så får vi följande nedslående beskrivningar:

Styv bris     Mindre lövträd svajar, tröttsamt gå mot vinden, utpräglade långa vågor, skumkammar över allt

Och då är det ändå rena picknicken jämfört med:

Hård kuling     Bryter kvistar, besvärligt gå över öppna ytor, vågors höjd och längd betydande, skumstrimmorna tätnar

eller ännu hellre:

Halv storm     Bryter mindre träd, taktegel blåser ned

Dessutom ska vi över dit också… Med båt.

Och så höjd:
Enligt JD: Höghöjdseffekterna startar vid cirka 1000 meter. 2000-2500 meter är där man får störst effekt.

För övrigt ska jag försöka leta upp en läskig bild liknande den Masse publicerade. Om jag törs.
Edit: Jag hittade fyra bilder från november -05 som sammanfattar det på ett närmast obehagligt sätt. Frossa ni i mitt självutlämnande:


Responses

  1. äsch! det finns väl inga takpannor på en ålandsfärja!

  2. Det var ju dåliga nyheter, det blir ett nytt Hässelbylopp mao, där blåste det ju rejält.

    Snygga skor på bild 2 förresten🙂

  3. Ja, de var sjukt coola!

  4. Jag kanske skulle springa maran i dem😉 De är lätta så det räcker i alla fall. Som fingerskorna – men utan tåfack…

  5. Tja, man ska aldrig säga aldrig, men angående ett eventuellt tredje barn så kan jag ju avslöja att när jag eller min man har hicka så brukar den hickfria personen utbrista ”kan vi inte skaffa ett till barn?”.

    Brukar få slut på hickan jäkligt fort. Och sedan behöver man bara ta tag i det där med svimningen.

  6. Hej Karin – välkommen!

    Man ska aldrig säga aldrig som sagt…
    Men just nu, medan P trasslar in en leksaksbil i håret på mig, så säger jag nog ”pass” på eventuella rekommendationer.

    Om ni ursäktar ska jag bara gå och klippa loss en ferarri 1:25…

    Avsvimmad är ibland ett eftersträvansvärt tillstånd. Tror du att jag kan överraska mig själv?😉

  7. Jag hittade en artikel:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3596284.ab

    Det de skriver är i princip att alla prognoser just nu är helt värdelösa, eftersom ingen egentligen har en aning vad som kommer att hända.

    Hoppet finns alltså!

  8. Det är ju det jag säger! Man ska inte lita på statistiker… eller meteorologiker

  9. Konsulter däremot. Sjuuuukt pålitliga!

  10. jajamensan. Konsulter är notoriska kiss-ass-människor.

  11. Ja, men bara när det är för kundens bästa. Annars säger vi ALLTID emot😉

  12. Vad stor du var!!! Skönt att du har gått ner efter graviditeterna!

  13. Mia: *fniss*

    Lite kul att du påminner mig. Under tredje graviditeten (ja, det var kanske mest S som var gravid) satte jag upp målet att en gång i livet väga mindre än S. Jag grejade det med ett par veckor till godo.

  14. DET är en bragd!

  15. Äntligen vågar jag skriva något på Legenden NIX blogg!

    Vilka kramgoa killar du och Masse var!

    Jag var också så dära kramgo förut. Jag toppade på 92kg. Sprang Stockholm Marathon på 4.39 1996.

    År 2005 sprang jag SM på 3.01 och då vägde jag 75kg.
    Du som är smart kan räkna ut tidsvinst per tappat kilo…
    Lycka till på Åland så kramas vi på TSM-träningarna sen!

  16. Engelska vädernissar har fått mig att misstro alla såna. Vädret här ska varje dag bli ”mostly dry with sunny spells” – det enda vi inte hotas med är snö… Så det kan nog lika gärna bli solgass!

  17. Clarre: Jag, legend – försök inte! Det är du som är legenden!
    Vi är fortfarande kramgoa😉
    Du också😉
    Att du gjort den resan trodde jag inte. Det inspirerar mig mer än du kan ana till att träna ännu mera.

    Mialena: Ja, lite tvärtom vore inte så dumt…


Kommentera

Kategorier

