Skrivet av: Nix | oktober 21, 2008

låg efter höghöjdsträning

Hej.

Det var ett tag sedan vi sågs. Jag har nämligen varit på träningsläger. De flesta andra som åkte med mig kallade mig för ”kollega” och pratade om ”konferens” och ”fest”. Jag lyssnade inte så noga – utan höll mig till mitt träningsläger, med pass varje dag, studier av Daniels’ Running Formula och intag av näringsriktig mat och endast vatten. Eller, det kanske inte är SÅ mycket näring i schweizisk ostfondue… Men resten var sant. jag framstod kanske inte som firmans festprisse, men jag odlade i alla fall myten om mig som träningsfreak på bästa tänkbara sätt.

I alla fall. Helgen tillbringades i Interlaken: ungefär 550 meter över havet. Mestadels konferens, men i alla fall med lördagen för fria aktiviteter. Ett av alternativen var att vandra i bergen vid Grindelwald. Det valde jag, med en liten baktanke😉 I väskan gömde sig Linnéastassen, på fötterna satt redan löparskorna. Väl på toppen vid First, 2150 möh, tvingade jag en kollega att ta min rygga – de skulle vandra ner. Själv sprang jag först åt andra hållet. Nerför, nerför, nerför – det kändes alldeles utmärkt!

Efter en kilometer passerade jag en hög kollegor som pikade mig för meseriet att springa nerför. ”Vi ses snart!” var svaret. En halv kilometer senare vände jag! Mötte dem igen på vägen upp – färre pikar då😉 Men 1,5 km med 125 meters stighöjd springer man inte… Jag höll upp tempot ”runt hörnet” (ögontjänare: jag?!)och blandade sedan gång och löpning tillbaka till toppen, för att där springa åt andra hållet, och för att komma ikapp min väska – som vid det laget kommit knappt 20 minuter bort från mig. Och jag skulle mer uppför…

Efter 10 minuter och en dryg kilometer var jag uppe på 2275 meter, vilket var den högsta punkten. Där fick jag faktiskt chansen att springa lite utan att behöva ha bergsgetsgener. 2,5 kilometer innan det började ”stupa” neråt igen – och där var det inte helt dumt. Passerade fem grupper av kollegor ytterligare som på olika sätt ifrågasatte, i deras ögon, vansinnet. Själv njöt jag i fulla drag!

Ett ställe gick det att springa fel på. Och det gjorde jag… Vände rätt snabbt – så det spelade inte så stor roll. Sedan började nerförsknallandet och jag konstaterade att intresset av fjällmarathon bleknade ju mer nerför det gick… Efter 8,5 kilometer och en dryg timme var jag ikapp väskan! Ett ombyte och 500 meter senare hittade vi dessutom luchrestaurangen – och en jägerrösti på 2000 meters höjd med gassande sol och trevliga kollegor gjorde ju knappast ont…

Men det gjorde benen! Speciellt dagen efter när jag efter passet dessutom knallat ner de sista sex kilometrarna i rätt branta backar. Både lår och rumpa var riktigt misshandlade. Så vad gör man då, för att bli av med det? Man springer såklart!

Mellan konfererns och middag lyckades jag pressa in ett betydligt plattare pass. 13 meters höjdskillnad på knappa 7 km längs med den lilla kanalen mellan Thuner See och Brienser See framkallade allvarliga runners high känslor. Känslor som fick mig att le stort när jag klev in i hotellreceptionen igen. Långsamt, eller snarare låg puls och låg belastning. Så långsamt gick det faktiskt inte. 5:27-tempo med 141 i snittpuls. För övrigt var Masse med första 500 metrarna, över telefon😉

Det blev bättre – men inte riktigt bra…

Så därför var jag ju helt enkelt tvungen att springa innan frukosten på måndagen också, innan hemresan gick via en tvåtimmarspromenad i solgasset i ett varmt Zürich (15-20 grader).

135 i snittpuls. Drygt fem kilometer och 5:40-tempo. Lustigt hur trött man blir efter bara tre-fyra kilometer på morgonen. Bristen på kolhydrater är påtaglig! Men passet var sköööönt – speciellt efteråt. Och benen har kommit tillbaka rätt hyggligt – så det ska inte vara några bekymmer att vila dem i form till på söndag.

Men vad i hela världen har jag för anledning att vara låg då?

Jo – dels har jag ju flugit, vilket ofelbart gör att jag blir hängig. Lite halsont (som nog är sömnbrist och träning), men också en bombande huvudvärk. Dessutom har jag vabbat med P idag, och M är på väg att krokna. Och det känns ju inte alldeles optimalt… Men jag håller tummarna. Det vore jättetråkigt att paja vad som verkar kunna vara en bra formtopp med en fjantig förkylning.

Ja, ja – ni kanske vill dregla över lite bilder också?
Eller: det får ni oavsett ni vill eller inte ;)
Jag måste ju ha en ”poll” jag med, även om jag inte jobbar som statistiker😉


Responses

  1. Jag skall till Istanbul med jobbet i helgen, har tänkt att få in några pass. Bra att du visar vägen. Har redan kollat att det finns ett gym på hotellet och nära hotellet finns även en stor park där jag skall kunna springa lite. Vi kanske inte är så tokiga??

    Hade planer på Åland, men Istanbul kom emellan. Lycka till i helgen!

  2. Jag funderar på att avsäga mig statistikerstämpeln. Jag har inte använt en statistisk modell på flera år. Jag börjar glömma allt.

  3. Jajustja! Fula bilder!🙂

  4. fotobög😉

  5. Ovanstående tarvar en förklaring.

    Det är första programmet av Oskyldigt dömd, där Persbrant går ifrån en kille med kommentaren:

    Fult garage tycker jag.
    Putsbög.

    Det har sedan dess använts flitigt – och ersatt S-IKY😉

  6. Fantastiskt roligt även om man inte sett programmet.

  7. Grymma bilder.

    På tal om höghöjdsträning, på vilken höjd börjar luften bli såpass tunn att man märker det? Nån som har koll på det?

  8. Det står om det i Daniels.
    Jag har den inte framför mig, men kan återkomma med det.

  9. Verkar ha varit ett grymt träningsläger. Man vill bara ut och springa när man ser bilderna!

  10. Grindange:
    Klart att du ska! Jag hade ett långpass i Budapest som är ett av de grymmare som jag haft. Det är ett otroligt bra sätt att få grepp om stan.

    Dunc:
    Det var grymt. Lite bättre käk och mer sömn hade dock underlättat…

  11. Såsom du och din före detta statistikerkollega har era stående fraser, har även jumper sina som kan nyskapas i oändlighet. Den sista bilden med en vältränad 25 år yngre man smilande i solen med snöklädda toppar i bakgrunden lockar fram en riktigt giftig variant.

    Tur att det ska blåsa halv storm på Åland.

  12. Jäklar, höghöjdsträning, och bra sådan. Du kommer bli farlig på söndag (om du får vara frisk dvs)🙂

  13. Lite lustigt det där med halv storm. Storm är ju som bekant cirka 25-33 m/s (jag tillåter mig viss avrundning).

    Halv storm borde ju således vara 12-16 m/s. Men icke sa Nicke. Halv storm är istället 21-25 m/s.

    Varför?
    Är det lite som danskens halv-fems? Storm är ju 10-11 beufort – och halv storm är 9 beufort. Det vill säga ”halv” är i själva verket ”en mindre”.

    Vet ni? Har ni idéer?

  14. Medeldist: Klart att jag blir sjuk😉
    Eller blåser bort. Jag och Masse är ju så lätta och nätta nu att vi troligen blåser i sjön efter att ha rundat konen.
    Kan ni be dem plocka upp oss på vägen hem – min plan är att få tag i udden vid Eckerö…

  15. Du gjorde ju helt rätt som förvandlade konferensen till träningsläger! Vilka bilder och vilka backar! Ni hade förstås sol hela tiden! Fegt! Rent Lutherskt föredrar jag ju våt sankmark och regn på mina pass… Det fär nog bli så att du får dra första km på Åland, så släpper jag dig sen…

    Halv storm förresten. I don’t mind om det bara är medvind hemåt… Nej, I do mind. A lot.

  16. Johan: Äh – du kommer ju inte att släppa. Och sedan rycker du inne på stadion…

    Klart att det var sol hela tiden😉 Taskigt förberett inför Åland, kort sagt. Det borde ju ha regnat. Helt bortkastat träningsläger alltså. Fan!

  17. Hur mår foten, förresten?
    Du verkar vara inställd på den långa delen av tävlingen? Kul!

  18. Sprang mitt första pass idag på 10 dagar, kört lite spinning som alternativträning tidigare. Var inställd på att ta en lugn 5K på lunchen. Kände mig för lite försiktigt 1K och det kändes OK, så jag drog på lite. Det blev närmare 8k och 4:30-tempo och foten kändes inte av alls!

  19. Grymt Johan!
    Sista passet, hoppas jag?!
    Innan maran alltså.

  20. Ett flöde verkar ju i kvadrat, inte linjärt, därför halv storm vid 21-25.
    Om vinden ökar från 5 m/s till 10 m/s så ökar trycket på seglet med en faktor fyra. Och ger åtta ggr högre effekt…

    Låg du bara och sov i radiohytten när det begav sig?

  21. fel tråd ser jag nu…

  22. Nja, det blir nog en fisjogg på fredag för att vänja mig vid regn, blåst och eventuell snö!

  23. Jepp.
    Sov alltså.

    Eller, nej förresten. Jag åt Ballerinakex också!

    Dessutom var inte Kalmar en segelbåt senast jag kollade, men den kanske modifierats😉

  24. Okej då – en fisjogg kan jag tillåta😉

  25. Ahh! Fantastiska bilder!


Kommentera

Kategorier

