Skrivet av: Nix | oktober 14, 2008

hate to say I told you so

Do what I please gonna spread the disease
because I wanna

gonna call all the shots for the ”No”s and the ”Not”s
because I wanna

Om Hives var en löparklubb så skulle de vara Linnéa. Coolast, snyggast och med skönaste attityden. Alltid kritikerrosade och gänget man vill hänga med. Bara så att ni vet!

Men vad är det nu jag sagt, som jag avskyr att tala om för er? Jo, det är klart att jag har en infektion av något slag i kroppen – och det är klart att det var därför söndagspasset var så lättsprunget…

Min plan var att springa på lunchen, för att om möjligt skrämma bacillerna på flykt. Det har funkat förr. Det funkade inte idag. Det blev kanske inte så rasande mycket sämre, men det blev i alla fall inte bättre…

Nu var passet i sig rätt okej. Speciellt uppvärmningen till och runt skeppsholmen. I 4:40-tempo. Det visade sig sedan att rätt stora delar var i rätt rejäl medvind, vilket förklarar saken. Väl på plats körde jag backen upp till kastellet på kastellholmen. En miljö att dö för, speciellt med alla fantastiska gula löv runt. 15 iterationer om 100 meter, alla på 26 sekunder, utom den sista – som jag klämde på 21. Jag tog det lugnt med flit – med tanke på ovanstående och kommande lopp. Det var ett skönt pass – lite lagom ansträngade sådär.

Nedjoggen gick sedan till RS. Väl där skrattade de åt mig med en ”är du här idag igen”-kommentar. Taskigt och förmodligen helt utan anledning. Jag har i princip aldrig varit där förut… Nu handlade jag inget, utan reklamerade mina Tempo som börjat med den karakteristiska adidasgnisslingen även de. Det stör mig inte så mycket egentligen, men jag vill reklamera så att Adidas lär sig någon gång. RS är grymt schyssta och bråkar inget – tvärtom! Och det är klart, om jag reklamerar skor efter 20 mil var och varannan gång så är ju det närmast en affärsidé. För mig!

Nu fanns de inte i min storlek, så det plockar hem ett par – och under tiden kan jag köra vidare i de gamla. Schyssta bananer.

Appropå bananer. Eller inte alls appropå bananer faktiskt, så uppfann jag ett nytt begrepp idag. Eller, med god hjälp av en kollega – två nya begrepp. Esprit d’année och Esprit d’âne. Det första är en vidareutveckling av det tidigare diskuterade esprit d’escalier och betyder kvickheter som man kommer på inom ett år.

Och varför behövs det då? Jo, jag ringde Masse från cykeln imorse (cykeltelefon, det har de inte lanserat ännu…). För jag hade kommit på en så fantastiskt rolig sak om Åland. Förra året… Snabb kille, dessutom är det inte speciellt kul. Va? Vill ni höra ändå? Njae, jag vet inte… Okejrå! Men jag varnade er!

Herr Karlsson fick startnummer 91. 91 Karlsson. Det fattade vi redan ifjol. Men nu kommer det riktigt roliga. 91:an kallas ju mandel. Masse kallas ju Masse. Mandel. Masse. Mandelmasse! Ha Ha Ha! Å vad roligt! Esprit d’année. Eller kanske mera Esprit d’âne. (uttalas ”dann”). Kvickheter som en åsna…

M sa just att L håller på med min mustachpresent. Det tog att tag att fatta att det vad fars dag hon pratade om, fast mors dag – som blev mustach. Underbart! DET är humor, till skillnad från ovanstående.

Nej – om ni ursäktar så ska jag gå och tycka synd om mig själv, jag har ju faktiskt nästan 37 grader i ena örat. Nära dödenupplevelse.

Now it’s all out and you knew cause I wanted to!


Responses

  1. ”Mustaschpresent”, det är roligt!

    Även den första espriten är skoj…, ja inte i första hand vitsen som sådan, utan den synnerligen långa och omständliga inramningen. Det är humor!!

  2. Glad att ”febern” inte påverkar humorn. *S*
    Eller är det feberyra? 37 grader i ena örat är inte att leka med… Hur är läget i det andra? För att inte tala om i de (hrm) nedre regionerna. Det är där sanningen verkligen avslöjas…

  3. Mandelmasse, hohoho😀

    Du är så sjuk att det är synd om dig! Akta dig så du inte åker på sinusoit, rhinit och pnemonit när du håller på sådär. Eller vänta nu, har jag hört det här förut?!😉

  4. Haha mandelmasse;) Inte alls långsökt eh….men ok jag fnissade faktiskt för första gången den här kvällen😀 Bra musikval där, Hives är lika roliga att se live som ”linnéagänget”, eller hur? Krya på sig nu liten, 37 grader, jösses!

  5. 37 grader i det andra också. 74 totalt – det måste vara jättemycket feber!
    Jag var på väg att ta reda på ”i de nedre regionerna” men fick inte använda vår digitala örontermometer för hustrun. Ni får sväva i ovisshet och tacka gud för att det i alla fall inte finns bilder på försöket…

    Linnéa – bäst Live! Såklart!

    Karin: S-IKY

  6. Jag vill bara påpeka att min man inte är så galen så att jag behöver tala om vart han får använda örontermometern…

  7. Jag skrattade inte. Det var tillochmed så att Niklas var tvungen att säga att jag skulle skratta. Inte bara var det ett åsneskämt. Det levererades helt utan den tajming som ett bra skämt kräver. Men vi får väl skylla på att Niklas var sjuk i öronen.

  8. Otimade och krystade skämt, är ofta mycket roliga. En präktig västgötaklimax ska man inte förakta. Humorn ligger i bristen på koll och timing. Den åldersdigne minns Martin Ljungs tafatta vitsförsök i sången ”Knackelibank på dörren! Vem där” ur filmen ”Ratataa”.

    Då jag från min horisont har total överblick över löparbloggosfären, noterar jag för övrigt att det i samband med den så kallade Stockholmshalvan förekom en hejaramsa med den inte särskilt roliga lydelsen: ”Sassa brassa mandelMasse”. Den uttalades dock aldrig.

  9. Masse: Jag kanske är en åsna. Som inte använder Karlssons klister😉
    Men du är åsnans ***** i så fall. Hmdff.

    Jag cyklade ju! Vad begär du…
    🙂

  10. hahaha…. fem stjärnor? kan det börja på a och sluta på rsle och rimma på röv?

    Då måste jag berätta om min bror som heter Björn Karlsson och det finns både Björnklister och Karlssons klister. Och det insåg jag inte förrän för några månader sen. Det är esprit d’mansålder…

  11. 91:an Karlsson – Mandelmasse – åsna – Karlssons klister. Nu återstår att se om Nix kan knyta ihop vitssäcken med något av de bevingade uttrycken ”Kyss Karlsson” eller ”Haver du sett Karlsson, han som lägger ner rör”?

    (Törs man be om en översättning av de fem stjärnorna i senaste inlägg?)

  12. Och nu ”Björnklister” !!

    Törs man gissa att vi snart hamnar ute i skogen?

  13. Vad heter det för övrigt, när man kommer på den ultimata vitsen efter att redan ha tryckt på ”Skicka kommentar”. Nu får ni aldrig veta vad gamar skrattar åt.

  14. Jag hänger inte riktigt med här… Är du sjuk?? När jag är sjuk springer jag inte 15*100 på lunchen, när jag är sjuk är kroppens temperatur 38 eller mer. När jag är sjuk finns inte tid till skämt, inte ens sjuka! Eller är det bara lite ”good old baisse”-Niklas??🙂 Håll dig frisk nu för bövelen!!

  15. Johan, tror du verkligen på att Niklas håller på att bli sjuk?! Jag tycker mig ha hört det här inför varje lopp. Visst var det så att någon var sjuk och ynklig inför stockholmshalvan och då drämmer till med 1:35. Märkligt!😉
    Å du, Niklas. Om du dödar mig så får du aldrig nån uppdatering på löpartightsfronten. Pilutta dig!😉

  16. Om det du säger är sant Karin, är det ju fruktansvärt! Hela Niklas trovärdighet står på spel här!! På aktiemarknaden (när den beter sig någorlunda normalt…) genomskådar man varje VDs försök att ”underpromise and overdeliver”
    Följdaktligen måste nu allt över 3:30:00 på ÅM betraktas som ett rejält misslyckande.😀

  17. Lysande analys… Fantastiskt roligt.

  18. Precis så, Johan🙂

  19. Amen vadårå!
    Det är ju bara att du är vek Johan😉
    Jag ÄR faktiskt sjuk ju.

    Ska du med på lite fyrahundringar i skönt tempo imorgon?
    OM jag är frisk… Eller i alla fall tillräckligt frisk.

    Allt över 3:30 på ÅM???
    är du nöjd med att företagen du investerar i går plus/minus noll också?

    Med så vidlyftiga gränser känns det ju inte särskilt jobbigt att vara en aktie i din portfölj😉

    Vilken aktie på börsen är jag? Sug lite på den så går jag på möte så länge…

  20. Någon är lite kinkig idag…🙂

  21. Gärna fyrahundringar, men först en icke-svullen fot!

    Niklas, i dagens läge, Ja! Plus minus noll skulle vara en extrem outperformance!

    Hm, ”vidlyftiga gränser” Är det en helomvändning vi bevittnar!? Vi pratar 3:15:00 någonting nu alltså?

    Nix= Hexagon (det levande mätinstrumentet)
    Efter förvärvet av Leica (läs: en Garmin 305) gick han från klarhet till klarhet, älskad och ägd av alla. Brottas idag med lite trovärdighetsproblem och det marknadsscenario som målats upp framstår som lite stretchat. Därtill finns hela tiden en betydande förvärvsrisk i Nix, där uppköpsobjekt som vid en första anblick ser attraktiva ut, senare visar sig var en dyr affär (läs:skor,klockor, funktionskläder). Enligt säkra källor har Nix oräkneliga gånger setts utanför RS och marknaden prisar nu in en lite för hög prislapp på tillgångarna.

    En investering i Nix ska ses på lång sikt och inte baseras på gängse värderingsmultiplar. En aktieägare vid namn S påstås vara så nöjd att hon närmast har gift sig med innehavet. Rekommendationen blir ”Behåll” och på kort sikt varnas för att blanka Nix åtminstone fram till 26/10.

  22. Johan.
    Du ÄR en pärla!

    Vill du bo med mig? (i alla fall för EN natt…)

  23. Ok då, EN natt!🙂


Kommentera

Kategorier

