Skrivet av: Nix | oktober 12, 2008

Möjlig maratonstartfart? (och ålandsinfo)

Men först – innan jag grottar ner mig i att studera mitt eget navelludd på en nivå som egentligen borde vara brottsligt, eller i alla fall vara skäl nog för tvångsomhändertagande – STORA grattis till alla SUM-löpare och Hässelbymilare! Sjukt bra jobbat allesammans! Hatten av.

Jaha – navelludd ja. Exakt hur kul kan det vara att hålla på och studera detaljer i ett enstaka löppass? Hur kul som helst visar det sig! Jag sprang en mil (lite knappt, okej då) i underbart väder, i underbart ljus, på en härlig gammal bekant runda på landet. När jag gav mig iväg visste jag egentligen inte vad jag skulle göra – en lös plan var tempolöpning.

Men efter att ha startat lite för hårt för att på allvar kunna kalla det tempo så bestämde jag mig för att göra en marasimulering. Ja, inte hela distansen, men i alla fall första milen. Rundan är något mer kuperad än Åland. Det finns två stigningar på den som var för sig är större än den Åländska svinryggen som ska betvingas vid två tillfällen (10 km och mer arbetsamma 30 km). Så den kan nog tjänstgöra som ett bra test. Till och från är det dessutom ”terräng”, vilket i detta fall kanske mer ska tolkas som ”inte asfalt”…

Planen var alltså att ligga i ett tempo som det finns en sportslig chans att klara på maran. Således utan att vara andfådd, utan att dra på sig syra och utan att bli mer än lite lätt trött i benen i den allra sista biten i den allra brantaste backen. Eller: inte över 165 i puls i mer än korta, korta stunder.

Check!

Det höll jag finfint. Sista två kilometrarna kom jag på mig själv med att mera ligga i komfortzonen, istället för strax norr om den – och jag ökade precis så där lite som behövs för att komma ner de där sista sekundrarna per kilometer utan att man tar ut sig. Och då blev resultatet 4:40-tempo en dag som denna. Ett tempo som jag leende avslutade med en känsla att det skulle kunnat pågå betydligt längre än en mil. Två garanterat. Troligen tre. Sedan mer tveksamt…

Frågan är bara vad tempot då sjunker till? Sjunker det till femtempo nosar jag på 3:20. Rasar det till 5:30-tempo så blir det snarare över 3:25. Sextempo ska jag väl inte behöva ta till – men det blir i alla fall strax över 3:30. Håller jag tempot – vilket är osannolikt – så snackar vi 3:16-3:17. Det händer inte!

Det känns helt horribelt att skriva de tiderna. Det är ju nästan Karinklass?! Jag överskattar väl kanske min förmåga att hålla 4:40-tempo i tre mil, men jag har ju gjort 4:30 i två mil. Och det ÄR skillnad på 4:30 och 4:40.

Eller också vaknar jag toksjuk imorgon, och det här var inget annat än en extrem överprestation långt ut på normalfördelningskurvans högra svans. Men det är kul att filosofera i alla fall😉

Och appropå Åland – jag tycker det är fantastiskt att ni har hakat på en resa som ni nästan inte vet någonting om. Ni är roliga ni😉 Så jag bjussar väl på det jag vet i alla fall och bestämmer att vi ses i avgångshallen SENAST klockan 07:10. För er som är där tidigare står Masse troligen och väntar. Han brukar göra det på mig😉 Jag har mailat och fått svar av tävlingskansliet för maran och fått lite tips om restauranger för lördagskvällen. Men det tar vi på överresan.

Jag behöver också ha era födelseår att koppla till för- och efternamn att tillfoga Vikings passagerarlista. Skicka dem till mig ASAP.

 

Avgång: Stockholm Ankomst: Mariehamn
Lördag 2008-10-25 kl. 07:45 Lördag 2008-10-25 kl. 14:10 m/s Isabella
13 Gruppbiljetter
5 Barn
2 Hela hytter B4
13 Viking Buffet 11:00 (svensk tid)
5 Viking Buffet, Barn 0-5 år 11:00 (svensk tid) 

Avgång: Mariehamn Ankomst: Stockholm
Söndag 2008-10-26 kl. 14:25 Söndag 2008-10-26 kl. 18:55 m/s Amorella

 

11 Gruppbiljetter
3 Barn
2 Hela hytter A4
11 Viking Buffet 15:30 (finsk tid)
3 Viking Buffet, Barn 0-5 år 15:30 (finsk tid)
Gruppbastu kl. 14:00-15:30
Gruppbastu kl. 14:00-15:30

Park Alandia

 

2008-10-25 – 2008-10-26 (1 dygn)
6 Dubbelrum/Double room, Inklusive frukost/Breakfast included
Adress: Norra Esplanadgatan 3, AX-22100 MARIEHAMN, Tel: 358-18 14130


Responses

  1. 4:40-snitt i Stockholm då? Då snackar vi en placering kring ~650!😉

    Kör hårt!

  2. Vet du – jag tänkte på det också!
    Just att 4:40 i Stockholm är helt bissart, speciellt om det är 25 grader varmt. Det är skillnad på samma ibland…

  3. Det låter onekligen som om du är i god form – inte alls samma klagolåt som inför andra lopp. Se nu till vila ordentligt!

    Hur blir det med mediebevakningen? Kommer YLE att streama loppet i mobilen? Eller är det den gamla traditionella stanna-hemma-modellen som gäller? Utrustar ni Karin med sparkcykel för livekommentarer i bloggarna?

    Hässelby igår var en sån där dag som gjorde alla tidigare ansträngningar värda insatsen – hög klar luft, strålande sol, lagom varmt och glest i spåret.

  4. Inte vaknar du sjuk inte. Jag sitter här och hoppar av glädje – vilka tider du presterar! Hoppas att du håller tiderna i 3 mil och sedan skönkör i ett tillåtet 4:55-tempo när det känns tungt. Du är stark!

    Tänk på hur mycket fart du vinner av att ha mindre att bära runt på!

  5. Ninni: jag klagar inte, jag ger statusrapporter. Jag antar att Karin springer bredvid och statusrapporterar direkt på nätet med en laptop???
    Skönt med ett bra lopp!

    Troligen springer hon fram och tillbaka mellan löparna för att ge en bra bild.

    Mia: Du menar när jag fått Masse att släppa min byxlinning efter 2,2 mil?
    Bra sprunget du med!

  6. Det skall bli spännande att följa ditt lopp på Åland, med denna formtoppning!

    Jag har mailat dig nu om Ålandsbetalningen…..ledsen att det dröjde!


Kommentera

Kategorier

