Skrivet av: Nix | september 22, 2008

lera och vatten

Det är dags snart. Och eftersom loppet går där det går, och vattnet är där det är, så förberedde jag mig på optimalt sätt i helgen. Genom att klafsa runt i lera och sörja. Eftersom det inte fanns något is att ha det glatt på😉

I lördags satte jag staket runt 600 kvm fruktträdgård. (Stolparna fanns redan, men jag har rullat och spänt en hel del troaxliknande staket…)

I söndags åkte vi till Eskilstuna och handelsträdgården i Ärla (Berglund?!) för att köpa träd. Och träd köpte vi… Slösade bort pengar som skulle kunna gått till i alla fall 10 par löparskor om man beställer dem från USA. Och eftersom det dessutom pajade mina möjligheter att springa så var det ju dubbel olycka. Var är prioriteringsförmågan i familjen – jag bara frågar?!

I alla fall – hem med träden. Och fram med spaden. Nio gropar. Åtta för träd – en för rabarber. Fyra äppelträd (törnrosa, katja, ribston och amorosa), ett päronträd (clara fries) och tre prydnadsträd (bergskörsbär, valnöt och magnolia). Men det var lättgrävt – eftersom vi förberett på sex av ställena med traktorn och ifyllnadsjord. Riktigt bra för själen – riktigt kul för barnen. Lite kul att M hade haft äppelskola på dagis veckan innan – och kavat talade om för killen på handelsträdgården: ”jag vill ha Katja! – för det är godast!”.

Ja, att hinna få in den tänkta löpningen där var kanske inte helt lätt som ni ser…

Således blev det ett pass på lunchen idag. Det började med lättdistans, blev medelhård distans och slutade med tempolöpning… Det kändes liksom bra, så det fanns ingen anledning att inte ta ett sista kvalitetspass innan LL. Första kilometern gick i försiktigt femtempo – som uppvärmning. Sedan rullade jag på lite till under tre kilometer i 4:30-tempo (puls 160), ökade i två kilometer till 4:20-tempo (puls 170) (eg 4:22 – 4:17) för att avsluta med att dra till med 4:02 (puls 178). Maxpuls 182, och riktigt slut efteråt. Riktigt skönt slut. Lite störd över att jag inte kom ner under 4-tempo, men de åtta metrarnas uppförslut sista 250 metrarna tog knäcken på den förhoppningen… (Jag hade bara fyra nerför innan dess – så det var nettouppförslut!)

Så – jag är helt enkelt slut som löpare. Kan inte ens ta mig ner under fyraminuterskilometrar efter att ha sprungit fem kilometer i fisiga 4:27 innan. Är det någon idé att jag springer LL på lördag – eller kommer jag att falla för snöret? Vad är maxtiden egentligen?

Skön nerjogg också förresten. Sprang 3 km – och koncentrerade mig på tekniken sista två. Sista kilometern gick i 5:20-tempo i något som verkligen var nerjoggningsnivå på ansträngningen. Riktigt, riktigt gött.

Vadå? dryg? Jag?

Det är er tolkning. Jag framställer bara fakta…

Jag tror att jag skiter i att baissa. Bara för att bevisa att jag faktiskt har haft rätt att klaga alla gånger hittills. Däremot kommer loppet att gå åt helvete – eftersom jag kommer att starta alldeles för snabbt…


Responses

  1. Du har tydligen också toppat formen till fel lopp…

  2. Jag förstår inte vad du pratar om?
    Det är ju bara att kolla på tiderna så ser du ju att jag är nertränad😉

  3. Fruktansvärt nedtränad…🙂

  4. Nix the Hausser. Beware in the lerspår!

  5. jamensedärja, nu börjar det likna något. Bra tryck i dojan alltså.

    Kan annars rapportera från spåret att vad jag misstänker är ett toaletttält (märkligt att rättstavningen krävde 3 t i följd…) finns i Grönsta – det är stort, vitt och det löper ett gäng rör mot spåret.
    Kilometrarna 8-20 är fria från vattensamlingar, knytt o älgar, likaså första kilometern, inne i Trasthagen alltså.

  6. Maxtiden ja, ingen aning men om du tänkt hålla på riktigt länge så är belysningen innan Breviksbadet lite otänd, men å andra sidan finns det ingenting efter badet så det kanske jämnar ut sig…

  7. Ärla, inte illa.🙂 Du såg inte Bjarne knata runt i ett par löparskor?😉

    Tror det kommer gå fint för dig på LL, man ska ju ha ett dåligt genrep innan det är allvar så det är ”check!” som gäller…😉 Sen är det bara att börja kolhydratladda, tömning på onsdag?

  8. Ser du inte kopplingen? Äppelträd – löpning!

    När träden vuxit till sig är det där du hakar upp hängmattan och vilar dig i efter dina löparrundor.

    Rätt prioritering🙂 Formen är det ju i alla fall inge’ fel på!

  9. Du har helt rätt,
    Du är slut som löpare. F’låt joggare…
    Tänk all ansträngning som uppenbart inte gjort någon nytta!
    Du får skärpa till dig om vi ska dela rum på Åland!🙂

  10. Jag kanske ska ta stavgången 14 km på Åland?

  11. Du brukar ju bryta vid 13k ?? 😉

  12. Prfffft

    Definiera ”brukar”?
    Är det som ”en gång av tio långlopp” eller är det mer som ”kramp alla gånger utom en, av tio försök”?

    Bah!

  13. Du ÄR slut som löpare! Bara att konstatera. Och dryg, nej, såklart inte! Fakta är ju fakta.😉

    Du och jag kan stavgå på Åland. Halva sträckan var. Jag kommer att vara slut som artist vid det laget.

  14. Nu får ni ge er!! Ni saknar helt och hållet trovärdighet vid det här laget!🙂

    Definiera ”brukar”: Noll gånger är ingen gång, en gång är en vana.

  15. Ock ock ock ock, den ungdomen, den ungdomen !!

  16. För att säga emot din tes att LL ska gå åt helvete skriver jag gärna under på att du är dryg.

    Men bara i den betydelsen att du/dina krafter räcker lääääääääääänge även om det går för fort i början.

    Vore väl dock klokt att väcka kroppen snällt, du har ju tid att leka med farten längre in i loppet.

    Vilken tid startar du, i vilken grupp?


Kommentera

Kategorier

