Skrivet av: Nix | september 11, 2008

kramp likes us

Vilka oss kan rubriken då syfta på?

Jag vet inte – men jag ingår där idag. Efter ett idogt cyklande till jobbet vareviga dag denna vecka så har det kostat på en smula i baksidan av benen. Det är helt enkelt rätt kul att trycka på – både uppför, nerför och på platten. Det gör att jag kanske inte alls gör det som den återhämtning jag tänkt att det ska vara, utan det blir helt enkelt ”träning”. Speciellt hem – eftersom det är uppför – och på hemvägen gör det ju inget om jag blir lite svettig.

Det har i alla fall varit skönt efter halvmaran – eftersom benen fått lite löpvila. Idag blev det i alla fall lunchjogg runt Djurgårdsbrunnsviken. Och det var intressant – eftersom jag uppenbarligen var rätt trött i benen efter cyklingen.

Det gick bra till en början. Jag spruttade på i en skön lättdistansbelastning. Första fyra-fem kilometrarna pinnade på i puls runt 155 och tempo runt 4:45. Men sedan sa det närmast *pang* i musklerna. Det blev jättetungt att springa, och när jag stannade efter mina åtta så kunde jag knappt gå!

Men det är skönt ont. Jag tänkte på det redan när jag sprang – att det är otroligt skönt att ha ont – utan att det är något som är trasigt. Det var ett tag sedan…

Till slut blev det ett snittempo på runt 4:55 och en snittpuls på 157. Helt okej, kort sagt.

Jag hoppas att ”tramps like us”-gänget förlåter mig för parafrasen i rubriken😉

Jag glömde ju skorna! Riktigt sköna – kanske något hårt knutna. Löpkänsla, men utan att vara alltför ”platta” på lättdistansen. Det kan bli rätt många pass i dem!


Responses

  1. Åh den där känslan i benen som känns som om man såg jättemuskulös ut?!

    Känner igen den. Jag frågar min naprapat varje gång ”Min stenhårda rumpa…? Ser den ut som Jennifer Lopezs?”

  2. Jepp – precis den!

    Lite naprapat börjar det bli dags för igen! Jag får se till att få med det innan LL.

  3. Synd att Voltaren inte drar ut ihopkrympta muskler som mer liknar fotbollsspelares än löpares…

    Eller skulle man stretcha?

  4. Känner inte honom. Stretch alltså. Låter som en obehaglig österrikare…
    Voltaren däremot – den gamle franske filosofen. Honom gillar jag!

  5. aaaah – det kommer med åldern, det där filosofiska.

    Stretch är någon billig polis från Amerika, man vet ju hur ytliga sånna filmer är…

  6. Ja herrejösses.

    Och så en massa flottiga munkar på det.
    När det finns rödvin.

  7. haha – två glas ikväll – och inga känningar i sätesmuskeln. Det är magiskt. Varför sa min naprapat aldrig ”häll upp ett stort glas rödvin och sätt igång tensmaskinen…”

  8. TENS!
    Såklart. Om jag bara orkade resa mig…

  9. Det var bara någon gudom som ville att du skulle få känna på hur benen på oss vanliga dödliga känns när vi närmar oss 4:45…

    Tens har jag aldrig provat, han låter lite mjuk och lismande. Föredrar nog den amerikanska polisen. 🙂

  10. Lättdistans i 4:45 låter galet lågt faktiskt =)

    Skönt benen känns bättre, lite smärta får man ju faktiskt stå ut med. Ordentligt stel i mina ben idag efter en trevlig snabbdistans igår.

  11. Problemet sitter nog i att du cyklat ”vareviga dag denna vecka…” och inte vareviga dag sedan början av sommaren.

    Den här killen cyklade vareviga dag och sprang sedan Boston på 2.50.58

    Så mer cykling, det verkar vara bra benträning…

  12. Jag håller med Dunceor; ”lättdistans” i 4:45-fart, det vill jag också kunna säga!😉
    Schysst pass du fick till där, jag anar triatleten inom dig… Det är skönt med stumma ben ibland, mina mår fortfarande halvdant efter coach Allans återkomst som löpande tränare i tisdags😀

  13. Jag har fler gånger under dagen klickat upp Ninnis foto i kommentaren ovan bara för att njuta… DET är vad jag kallar en man…. Eller en halv man, beroende på vilka kroppsdelar man lägger in i definitionen…

  14. Hörru Karin! Skärp dig😉
    Du är redan där – du har inte fattat det bara. Senast jag kollade så var du före i mål i lördags…

    Bureborn: Det kommer. Det kommer för dig med! Det var mitt snabbdistanstempo för två år sedan… (Sprang en mil 2006-09-08 i 4:45-tempo. Jag gjorde det för att prova vad mitt max var…)

    Ninni. Absolut! Även om jag cyklat ganska mycket – i alla fall i augusti. Men det är lite skillnad på mig och Lance.

    Men jag har också en Trek-hoj😉

  15. Jag tror absolut att cykling är en utmärkt kompletteringsträning till löpning. Jag vill också ha en cykel. Med tempobåge…och dischjul och lite annat smått och gott!

    Vilken tur att skorna kändes sköna! Du har ju inte så många par att välja på , menar jag..🙂

  16. Jag vill också huta åt Karin! Vad är det för falsk blygsamhet!! Du kan visst springa lättdistans i 4:45-tempo. Det är bara att slå av på takten lite…
    🙂

  17. Jamen det var ju snabbdistans, iallafall för mig. Mina lätta distanspass går snarare i 5:15-fart. Lugnt och fint alltså😉

  18. Det är dags att revidera dina fartzoner Karin…

  19. Jag gör det klassiska misstaget du vet, springer för fort på lätta passs och lite för långsamt på snabbtempot vilket gör att jag tränar skitbra och tävlar uselt…!

  20. Hm… du kanske har rätt, Masse… Kan man använda en rubank?😉

  21. Trampsen har grejer på gång av chockerande art. Håll utkik. Det händer grejer där snart.


Kommentera

Kategorier

