Skrivet av: Nix | september 7, 2008

allt går att vrida

om man bara använder statistik…

Men jag tänkte ta ner er på jorden lite, men först ett konstaterande som jag missade i förra inlägget. Jag hade en medelkadens på 97. Således 194 steg per minut. Tass-tass-tass. Drygt 18000 steg…

Men det var inte det jag var ute efter. Jag har tittat på årets resultat och jämfört med de senaste sex åren. Jag har tittat på plats 1, 100 och 1001 och kommit fram till följande:

  • Årets lopp är det snabbaste på samtliga positioner sedan (åtminstonde) 2002
  • Skillnaden mellan åren är mellan 1-7% med standardavvikelse 2-3%
  • Det är ingen större skillnad i punkt två mellan de olika positionerna
  • Jag är verkligen en löparnörd och statistiknörd i en härlig förening😉

 

Alltså ”borde” man lägga på 3% i någon sorts normeringstanke mot fjolåret – och då landa på drygt 1:37 i mitt fall. Alltså fortfarande pers! Varför ska man göra det??? Jo, för att få en rimlig jämförelse mot nästa utmaning – Lidingöloppet! Mer om detta senare.


Responses

  1. Jag tror regnet hjälper massa. Jag såg fram emot att få ett fint regn på min halvmara men sen blev det kanonfint väder och det var bara varmt och jäkligt =)

    Vilka skor körde du, dina tunna röda Adidas?

  2. VA?! Jag fattar ingenting av din statistiska presentation… men jag gillar dig ändå😉
    Kommer du och tränar imorgon?

  3. Nej, nej, nej! Förstör nu inte detta ögonblick av sötma!! Det är inte vädret, stupid. Det är du som är bättre tränad. För så är det väl?

  4. Dunceor: Är du GALEN! Jag körde i de lätta vita – men det gick å andra sidan hur bra som helst.

    Karin: Vet inte än – det beror dels på kroppen, dels på fotbollsträningen.

    Johan. NÄ! Det var ren tur😉 Och vädret.

  5. Det gjorde det ju onekligen, tänkte bara att om du körde de lätta röda så tvingade de dig till ett fint tassande steg som förklarar varför det gick så bra =)

  6. Dagens roligast inlägg. Knasboll.

  7. Johan: Såg du inte Nix i helgen ? Han är ju superslimmad numera. Där är förklaringen.
    Nu vill vi att det ska läggas upp lite pose-bilder i CK-kallingar så att det blir lite stuk på den här bloggen.
    Fatta va träffstatistiken kommer att gå genom taket.
    Ingen bryr sig om Brad Pitt längre, det är diskbänksrealism som gäller.
    Trebarnsfarsa på Essingen är mycket hetare.

  8. DP: Jag trodde det var den tjusiga svarta Linnéa-tröjan som gjorde att Nix såg ut som en gasell. Nu förstår jag att han baissar kroppsvikten också… Nix står inför allvarliga trovärdighetsproblem fr o m nu. Men vi gillar honom ändå!🙂

  9. Nu blir jag nyfiken – normera mot förra året, och varför just 3%, den tyska marknaden växer med 3,22% på ett års sikt, men det har väl inget samband?
    Viktminskning? 3% är fortfarande ingenting. Några semlor åt ena hållet eller en rejäl magsjuka åt andra…
    Conan-Doyle rekommenderade en 7%-ig lösning, men det handlade om kokain tror jag… eller morfin…

    Berätta nu!

  10. DP och Johan:
    Be careful what you wish for ´cause you just might get it.

    Här baissas ingen kroppsvikt. (Förutom att min våg möjligen väger något-ett par kilo fel, uppåt). 87 kg imorse.

    Ninni: Diffen mot tiderna förra året var cirka 3%. Standardavvikelsen var 3%…

    Viktminskningen är noll – jämfört med fjolåret. Och eftersom jag ställer SHM07 mot LL07 för att få ett estimat på LL08 mot SHM08 så är det ju det som behöver normeras.

    Eller också skiter man i det och springer bara på😉

    För övrigt har jag köpt nya skor😉

  11. 2:32 blir ditt resultat på LL.

  12. Det är ungefär det jag också konstaterat. Känns helt okej – och om allt går skitenkelt (eller hur…) så kan man ju alltid försöka pressa det mot sub 2:30.

    Under 2:40 vore ju kul i alla fall…

  13. Jag har hör att du sökt bygglov för en utbyggnad enbart för att kunna få plats med alla dina skor… Kan du dementera det!?

    Jag antar att det är 1-1 nu?
    (Bärsele – Nya skor) 😉

  14. Johan:
    Nej – men jag har börjat rensa ut källaren på oväsentligheter (läs: ej träningsrelaterad utrustning).

    Kvitt: det beror på. Om hon upptäcker dem alltså. Annars räknas de inte😉

  15. Andra som har garderober med lås på brukar ha det för att de vill dölja sina böjelser….Du, gömmer undan skor!!🙂

  16. Jepp

  17. Men du kan ju inte skriva att du har köpt nya skor utan att skriva vad det är för modell och vad syftet är (tävling, kvantitetsträning, orientering(😀 ) m.m).


Kommentera

Kategorier

