Skrivet av: Nix | september 7, 2008

1:34:27

Det trodde ni inte om mig, va?! Jag gjorde det i alla fall inte…

Men det är kanske som jag läste i en krönika i RW. De gånger man är i form går långloppen garanterat åt helvete. Det går helt enkelt för fort i början. Men vi backar lite…

Det finns de som inte gillar regn. Jag tillhör inte dem. Vill man så kan man minnas tidigare inlägg. Alltså såg jag inget större bekymmer med att himlen öppnade sig under eftermiddagen. Så länge underlaget är asfalt så stör det inte mig något vidare, som sagt.

Jag och Masse bokade mötesplats, denna gång inomhus – som de fiffiga typer vi är. Vi sammanstrålade med Linnéagänget vid Café Opera för uppvärmning. Vi var redan i tävlingsstassen, de andra frös i ytterkläder… Och okej, en timme innan var kanske lite ambitiöst att ta av sig överdraget. Med knappa halvtimmen till start drog vi oss bort mot starten, och vi hann med att jogga lite grann i någon kilometer innan vi tog plats i startgrupp C. Längst fram. Vi hann med att prata med lite trevligt folk (som stod i stargrupp B) innan de startade, vilket tog av nervositeten lite – och framför allt gjorde det att minutrarna i regnet rann iväg. Så tack till Johan, Fredde m fl.

Väl innan start stod jag och hoppade och frustade som vilken travhäst som helt. Grymt sugen att komma iväg, inte minst för att få upp värmen. För övrigt tyckte jag efter åtta kilometer att linne hade varit att föredra…

Starten gick – och jag satte fart. 400 meter in i loppet låg jag under fyratempo, trots att jag tyckte att jag tog det lugnt. Jag inså det orimliga och försökte hålla igen litegrann i alla fall. Det gick. Sådär…  Första kilometrarna rasade på som om det inte fanns någon morgondag. Eller i alla fall inte någon andra mil. [4:11 4:19 4:18] var ju en bit ifrån ursprungsplanen, om vi säger så… Men pulsen låg stadigt runt 170 – trots uppförsbackarna, och benen kändes okej. För övrigt sprang jag med bara puls på klockan. Tempot fick jag bara vid varje kilometerpassering. Det var ett upplägg som passade mig bra!

Femman passerades på 21:36 – The Duck passerades strax innan😉 Det är alltid lika härligt att se och höra folk man känner, det ger en kick! Här någonstans började jag fundera lite. Hur länge håller det här? Jag sa till mig själv på väg upp ifrån karlbergskanalen att ”dra inte på dig syra här!”. Tydligen sa jag det så högt att en kille vände sig om😉 Således kom det en ”dipp” med en kilometer på 4:35. Dvs sisådär 5 sekunder under det jag skulle ha som snitt…

Det kändes fortsatt oförskämt bra – och jag pinnade på runt mina 172 i puls. Efter nio kilometer insåg jag att jag låg i tempo för att närma mig pers. På milen… Jag filosoferade lite över att spurta hem ett nytt pers, men insåg det idiotiska i det. Missade med 13 sekunder och klöv milen på 44:05.

Ner förbi Slussen (tach Görel för supersupport!) och ut mot södermälarstrand var det rätt tungt. Det visade sig i slutet av stranden – upp mot Hornstull – då jag efter att ha ”tappat” till dryga 4:30 per kilometer tappade ytterligare till 4:47 under en kilometer. Men jag skärpte till mig, medan jag passerade Ninni i tanto och Anna vid Slussen och hittade ner mot 4:30 igen. Någonstans efter 17-18 km var det ”fri fart” som gällde. Eller snarare fri puls. Jag drog mig upp mot snitt på 180 per kilometer – och det kändes onekligen i benen. Men det var ju inte massor kvar…

Jag sprang på utan några större tankar på sluttid – eftersom jag redan konstaterat att jag skulle sopa till med ett rätt rejält pers oavsett. Jag drog inte på någon ”tömma ut allt sista kilometer” utan surfade i mål i ”beskedliga” 4:34 från 20 km och in. När jag på upploppet insåg att jag skulle komma under 1:35 utan att förta mig så fanns det ingen anledning att dra på ytterligare. När jag sista metrarna såg att jag i alla fall kunde klara 1:34:30 så tog jag 20 snabba steg och klev in på 1:34:27.

Sjukt nöjd med tanke på uppladdningen. Det hade kanske gått att ta någon halvminut-minut till. Men det sparar jag till nästa gång, när det behövs för att persa.

Det man kan konstatera är att jag har uppenbarligen behov att att ”vila” mig i form under något längre tid än er långdistansfantomer. Det är en förbannelse som mina typ2-muskler drabbat mig med. Jag undrar om jag tänker lära mig av det😉

EDIT: Jag tittade lite på mitt estimat. Troligen? är ”felet” en blandning av något bättre löpväder och en lite för konservativ bedömning av sekunder per pulsslag. Jag kan leva med det😉

Jag sa inget om pulsen till slut. 172/183 mot fjolårets 176/193. Men jag ”höll ihop” bättre i år. Kanske att jag kan tillåta mig något/ett par slag till. I så fall alltså 2-3 sekunder snabbare per kilometer och 30-60 sekunders bättre tid. Det känns som att det kvittar😉


Responses

  1. Kan bara lyfta på paraplyt och utbrista ”Starkt jobbat PeGe”, du såg riktigt stark ut borta i Tanto. Den utlovade omkörningen vid St Paulsgatan får jag ha innestående till nästa gång.

    För egen del har jag lärt mig att man inte skall ta emot negerbollssmet av okända ungdomar i reflexväst…
    Mest nöjd över att foten höll, nu laddar vi om inför LL!

  2. Det är en fruktansvärt bra tid. Riktigt imponerande =)

    Hur känns benen då så du inte blev sämre där?

    Jag är avundsjuka på er som fick regnet, jag hade mer än gärna tagit regnet istället för det solskenet vi hade som bara var jobbigt.

    Sen, jag behöver en kurs i Sporttracks. Jag fattar inte det programmet alls. Hur gör jag för att få detaljer om mitt enskilda pass? Tar jag välj vy så kan man ta aktivitetsrapporter men där kan man bara välja detaljinfo om alla pass och inte ett enskilt vad jag kan se. Det har slutat med att det enda jag använder Sport-Tracks till är att hålla reda på hur långt mina olika skor har gått. Och det känns som det finns mer styrka bakom ST än så.

  3. Karin och alla ni andra får ursäkta, men jag tycker Nix stod för gårdagens prestation! Grym tid med tanke på allt trassel du haft under så lång tid! Riktigt imponerande! Själv dog jag i Tanto, blev omsprungen av Karin och hade inte chans att hänga på i backen. Tappade dryga minuten på sträckan in till mål jämfört med henne. Lyckades dock kravla mig under 1:35, vilket jag är nöjd med. Och eftersom du slog mig med halvminuten var jag ju tvungen att göra en åldersekvivalent! Enligt den borde du utifrån min tid ha sprungit på 1:28:29! 😉

  4. Jag önskar att jag hade fått se en skymt av din framfart. Sprang du böjd, eller bytte du tröja? Hur som helst är jag full av beundran för ditt lopp som det ser ut på papperet. Som butlern skriver på bloggen, är det svårt att förstå att jag en gång slagit dig på en halvmara.

  5. Det var som …!! Sanslöst bra tid med tanke på alla de problem du dragits med på sistone. Lyfter på cykelhjälmen och gratulerar! Snyggt, mycket snyggt!

  6. Nix! lite kuriosa. Du slog en OS-guldmedaljör igår.
    Med dryga minuten… Någon som minns Bengt Baron? 100m rygg Moskva-OS 1980.

  7. Tack. Tack. Och Tack!!!

    Johan: det är inte illa pinkat av en gubbe som du heller😉 Men jag lägger in tjockisekvivalenten på 10 minuter och vinner i alla fall😉 Tänk om tio år när jag är tjock OCH gubbe. Jäklar vad fort jag kommer att ekvivalentspringa då.

    Ninni: Allvarligt! Behövde du testa det för att inse det idiotiska? I så fall har jag ett par tips till: om du får en röd svamp med vita prickar: ät den inte. Om du är sugen på snö: undvik den gula… Bra jobbat – grymt skönt med foten!! LL – ja, men i lite bättre väder tack…

    Dunceour: det vore synd att säga att benet är bra. Benhinnan talar om att den finns… Appropå ST: Finns inte ”daglig aktivitet” i välj vy???

    Jumper: Nej – svarta tishan med södertryck. Vit keps, ibland på skallen, ibland i handen.

  8. Riktigt snyggt jobbat Nix! Grattis!

  9. Johan: WOHOHOOOO! Jag slog också Shanti Roney. Vi sprang ”ihop” rätt stora delar av banan. Jag passerade honom slutgiltigt på strömgatan – 500 meter före mål.

  10. Tack Bureborn! Och inte alls appropå det: betyder ditt namn att du är född på vintern? I så fall är jag full av beundran för uppfinningsrikedomen i det!

  11. Härligt Nix!!!!
    Jag blev imponerad att du sprang om mig redan innan 5 kilometerspaseringen och misstänkte att det skulle gå bra för dig! Kul med pers. Det förtjänar du!!!!!

  12. Låter som du verkligen hade en ligga-på-topp-dag. Skönt att pricka in den precis rätt dag. Mycket bra sprunget!

  13. Fan vad grymt!

    Grattis

  14. Nix: På daglig aktivitet får man ju bara se en sammanfattning av passet. Jag vill se varje enskild km-tid, puls på varje km. Hur får jag se det?

  15. Det går inte😉
    Jorå. dropplistpilen till höger i fältet översikt och ”etapper”

  16. Jag är född i juni. Och har heller ingen som helst ankytning till byn Bureå där bureborna huserar.
    Skyldiga till namnet är min mor och far som uppfann det inför äktenskapet. Enligt ryktena på grund av att mamma gått hushållsskola och broderat B på alla örngotten. Min pappa hette Andersson…

  17. Bra tid! Bättre än min…😉

    Kör hårt!

  18. Nix: Ah där är infon jag har letat efter. Nu kanske ST börjar bli användbart =) TACK!

  19. Åh Nix, så fruktansvärt roligt att höra!! Stort grattis, fantastiskt jobbat.

  20. ” Det trodde ni inte om mig, va?! ”

    Joho,,,det gjorde jag visst🙂.

    GRATTIS.

  21. Bra jobbat i regnet! Du måste var nöjd, men tanke på alla krämpor sista tiden. Forsätt träna så fixar du 1:30 på Kungsholmen Runt i maj!

  22. Jag håller med Johan, DU stod för prestationen igår(tja,du och min pappa då…;) ). Grymt jobbat!! Hatten av för dig!

  23. tsss, du är så hämmad när det gäller do’s and dont’s…

    Alltid bra väder on a da ayland in a da saan…

  24. Jag håller nog din farsgubbe en smula högre. Det är en helt sjukt bra tid han gjort!

    I den mån den ”age-grade” som jag använder stämmer så ska jag ner till enkla 1:17:42 för att motsvara det…

  25. NINni – vad kan jag säga, jag lever ett tråkigt liv😉

  26. Eller som Harry sa:

    This is my island in the sun
    Where my people have toiled since time begun
    I may sail on many a sea
    Her shores will always be home to me

    CHORUS
    Oh, island in the sun
    Willed to me by my father’s hand
    All my days I will sing in praise
    Of your forest, waters, your shining sand

    As morning breaks the heaven on high
    I lift my heavy load to the sky
    Sun comes down with a burning glow
    Mingles my sweat with the earth below

    CHORUS

    I see woman on bended knee
    Cutting cane for her family
    I see man at the waterside
    Casting nets at the surging tide

    CHORUS

    I pray the day will never come
    When I can’t awake to the sound of drum
    Never let me miss carnival
    With calypso songs philosophical

    CHORUS

  27. Oj oj oj Niklas!
    Stort grattis!
    Och med rätt team colours. Jag visste väl att det satt i tröjorna.

  28. Tack Allan.
    Det är klart att det var tröjorna!

    Jag tänkte faktiskt på det genom tanto och på s:tpaulsgatan. Jag kan ju inte vika ner mig HÄR. Det är ju mina hoods😉

  29. En sån där ”age-grade” behöver jag. Vilken använder du Nix?

  30. Shit! Jag vill nog inte ens räkna ut vad jag ska springa på för att motsvara det… Nöjer mig med att konstatera att om jag är bra så är pappa bäst😉

  31. Riktigt härligt jobbat!!😀

  32. Karin, du behöver bara lunka in på 1:25:03 för att motsvara din pappas tid! Hade du varit man hade det krävts 1:15:08. Det är m a o en rätt bra tid din pappa fick, 9:e i åldersgruppen också om jag såg rätt! Rätt coolt att vara top 10 i Sverige! Det var ju faktiskt officiellt SM i halvmarathon.

  33. Bureborn: Länkar till höger…

  34. Där är fina buggar i den där åldersutjämnare. Om jag skrev in min ålder och tid på halvmaran och sedan lekte lite med ålder upp och ner så kan man få väldigt spännande resultat =)

  35. Åhå, piece of cake… NOT! Nä, pappan impar stort, helt enkelt. Jag springer inte i hans division. Än😉

  36. Halloj

    Stark jobbat. Riktigt, riktigt imponerad.

    Själv kom jag in på 1.52.18 vilket är en rejäl förbättring sedan gbg-varvet (14 minuter bättre), men något lite sämre än vad jag hoppats på. Tröttnade rejält vid slussen och tvingades släppa kompisarna. Ändå blev 3:dje halvmilen lika snabb som dom två tidigare. Fjärde halvmilen var tung som skam. Kompisarna mina kom in på under 1.50 som var mitt mål också, skyller på förkylning och nästäppa.

    Nu hägrar Finalloppet i Skatås 1 nov.

    /Anders
    Stenungsund

  37. Tack Anders!

    Skönt att du i alla fall kom igång hyggligt, med tanke på benen. 1:52 är en riktigt bra tid. Speciellt med förkylning i kroppen.

    Kör så det ryker – hälsa familjen.


Kommentera

Kategorier

