Skrivet av: Nix | september 4, 2008

acceptera konsekvenserna

Det är jag dålig på…

Jag vill ju göra det som jag i bästa fall skulle kunnat göra, och inte behöva ta hänsyn till sådana fjantigheter som att jag varit skadad sedan maran och dessutom sjuk en vecka…

Nu är jag hyggligt hel. Och ”frisk”. Det betyder att jag kommer att springa, även om näsdroppar fortfarande står på frukostmenyn. Men hur fort då, då?

För det första spelar det egentligen ingen större roll, men jag vill i alla fall inte starta för fort. Men inte heller för långsamt. Således behöver jag ett riktmärke för första milen. Sedan blir det ju i alla fall det det blir till slut.

Jag körde ett pass igår som följde det sista passet inför förra årets lopp – vilket är intressant som jämförelsebas. Nu är det bara de första fyra kilometrarna som är direkt jämförbara – så jag håller mig till dem:

Igår [4:33 – 159/172]
Ifjol [4:38 – 166/179]

Jag är alltså något snabbare – med mindre ansträngning. Jag har ju utrett linjäriteten mellan puls och tempo en gång, och en konservativ hållning är 1 sek per pulsslag. I så fall alltså ca 10 sek snabbare i år, per kilometer.

Om man då tittar på fjolårets lopp:

Snittempo 4:48 ger alltså 4:38. Men jag kroknade något ifjol – och springer hellre negativ split. Men rimligt är att sikta på att hålla 4:35-4:40 och således första milen på 46 minuter. Sedan lär vi se vad sjukdom och annat egentligen inneburit…

Min gissning är att jag kan gå i mål på 1:37:26 – givet ovanstående.
Det är lite intressant att jag efter detta resonerande kommer fram till en tid, som om jag tittar på McMillan, ger mig mitt milpers med tre sekunders avvikelse…

Kort sagt: bra gissat! – eftersom jag är i ungefär samma form nu som när premiärmilen gick av stapeln.


Responses

  1. Men det där är ju på gränsen till att inte vara en gissning… Det är mer ett estimat…

  2. Med den stenkoll du har Nix är det bara dumt att gissa annorlunda än dig. Men då jag inte har någon egen tid att leka gissningslekar med gör jag det gladeligen med alla er andras istället. Jag tror du är i mål på 1,37,06.

    Oavsett tid, ladda väl och glöm inte ha roligt när du springer. Jag står vid Gamla Stan och hejar.

  3. Är du i Premiärmilen-form så blir det ju pers. Vad kul!🙂 Du bara baissar dig i form, som vanligt. Jag däremot har allvarliga problem. Min fotpod är på lagning, hur ska jag kunna springa i god fart nu utan att springa för fort eller för långsamt?! Det är kört!😛

  4. Det låter ju som att det är dig jag ska haka på. Hade jag kommit in på den tiden som du tror att du kommer in på skulle jag slå pers och vara grymt nöjd. Vilken startgrupp har du :P?

  5. Jag har startgrupp B…

  6. Catti:
    Man kan ju också säga: ”Du överanalyserar och överskattar din förmåga, varför du kommer att gå rakt in i väggen efter 13 km och stappla i mål på 1:49…)

    Karin: De har klockor på RS som heter ”Garmin”. Köp en av dem😉

    River: Också B har jag för mig.

  7. Niklas, du startar i grupp C, tror jag!

    Karin: G-A-R-M-I-N

  8. 4-0-5

  9. S-IKY!😀 Jag VET! Jag ska till New York. Det är billigare där har jag hört. Och just nu hägrar den nya DS Trainern mer än klockan…

  10. Karin: I NY så ska du ju köpa skor om inte annat. Super Runners Shop var en trevlig butik (superrunnersshop.com)

  11. Dåså, med de förutsättningarna är det ju bara att leverera…
    Har du i dina modeller vägt in regn, motvind och att man serverar Powerade (förmodligen den äckliga blå…)
    Det mest jämförbara för egen del på senare tid är Midnattsloppet som i år gick ca 26 sek snabbare per kilometer med samma ansträngning.

    Ses i startfållan!

  12. Om inte jag minns fel så sattes det gällande rekordet på Stockholm Marathon i 12 grader och lätt regn.
    På lördag verkar det bli: 12 grader. Lätt regn…
    Och vindstilla!

    För övrigt tog jag idag jobbet från en tjej på löplabbet och redogjorde för 305 vs 405…

  13. Blev du erbjuden extraknäck där sen?

  14. Löplabbet? Är du otrogen?🙂

  15. Jag vill inte jobba där – utan på RS😉

    Njaee, otrogen… En påse Vitargo är väl snarare som att krama en gammal kompis på otrohetsskalan😉

  16. okejdå! Jag blev orolig att du testade skor eller nåt…

  17. Gå in i väggen kan man alltid göra. Jag tror du känner din kropp såpass väl vid det här laget att du känner på dig om det är för snabbt eller ej. Tror du är tillräcklligt vältränad tots din skade historik.
    Skit i negativ split! Backarna vid Tanto dödar det upplägget effektivt. Det är svårt att ta igen en långsam öppning. Friskt vågat hälften vunnet!

  18. Kommentatorer i högform! Snabba repliker. Lovar gott.

  19. Äh, Tantobackarna är piece of kaka. Iallafall om det inte är Allans Tantobacke, DEN dödar alla försök till negativ split😉

  20. Jag är redo att revidera mitt tips för Karin. Har känsla av att det mest är mentala blockeringar som hindrat henne från att springa fortare. Ifall den elektroniska fotbojan strejkar så finns det inga hämningar. Då blir det åt 90-blankt-hållet.

  21. Karin!? Du är ju nästan lite kaxig!!🙂 Härligt!

  22. Karin: Det är nedjoggningsbacken – knappt lutning…

    Nix: Kuta, kuta, kuta – analysera efter. Börja inte krokna för då jagar jag ifatt dig (precis efter att ha passerat Masse då…)

  23. Men backen på S:t Paulsgatan kan kännas efter några kilometer svag uppförslöpning. Torsgatan-Odengatan-Dalagatan i början kan nog också sätta sina spår om man går för hårt. Själv upplevde jag backen efter Lindhagensplan som jobbig. Klarar man den, är det sen platt ända till Tanto. Fast allt det här vet ju alla ni professionellt förberedda löpare. Lycka till!

  24. Ja eller så struntar man i att tänka på att det är uppförsbacke. För det är när man tänker på backen som den blir jobbig…

  25. Javisst. Eller om jag ska fortätta att leka coach: Spring med konstant ansträngning och låt banan automatiskt bestämma farten.

  26. Eftersom backarna inte har namn, så kan man nog bortse från dem… mindre vägbulor således…

  27. Tänk om man kunde vara så förberedd som du är….
    Själv har jag ingen aning om vad jag ska lägga mig på för kilometertid. Jag har inte sprungit asfalt på väldigt länge och inte jättelångt heller på länge……det kan nog bli allt mellan 5.15 och 6.15 känns det som. Men att bara köra på känn utan att klocka känns ju helt uteslutet (tänk vad preferenserna förändras medtekniken)
    Lycka till i morgon ialla fall!!!

  28. Nej, det är kanske bara Götgatsbacken som har namn, och den går nerför!

  29. jumper: det är ju att få fram vad som är optimal konstant ansträngning som är kluten.

    170 i puls på första 8 på KH tog knäcken på mig.
    172 i puls på första 8 på fjolårets HM gick utmärkt.

    171 då😉

    Men visst har du rätt, och det är precis så jag springer. Men det behövs något riktmärke, för att se att man inte går FÖR snabbt.

  30. Förresten konstant ansträngning? Det är klart att den nittonde kilometern ska KÄNNAS tyngre än den andra. Annars får man sakta in väldigt. Kanske konstant puls i stället? Eller i stort jämn fart?

    Tänkte: När man forcerar ett backkrön ska det gå långsammare upp och snabbare ner hellre än extra jobbigt upp och vilsamt ner. Jämn ansträngng.

  31. Kör hårt Niklas! Hoppas ben, fotleder och annat håller sig på mattan så att du får njuta av 21k genom Stockholm idag. Håller tummarna!


Kommentera

Kategorier

