Skrivet av: Nix | augusti 25, 2008

idioter finns precis överallt

Appropå http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article3179061.ab

Påfallande många av dessa verkar gå på fotboll. Jag tänker kanske inte ondgöra mig så mycket över just denna gång eller vråla om poängavdrag och annat. Men jag har en liten analys. Tre gånger har AIK-HIF derbyt avbrutits de senaste åren. Alla tre gångerna har det lag vars fans brutit matchen ”vänt” till oavgjort. Alltså lönar det sig kortsiktigt att kasta in saker. Långsiktigt kommer naturligtvis böter och minskade publikintäkter att göra det hela till en skitdålig affär.

Jag tror helt enkelt att de som leder matchen kommer ur sitt ”momentum” och fokuserar på fel saker – nämligen att matchen ”borde” brytas. Eftersom man anser att matchen ”borde” brytas så sitter det som en liten tanke i bakhuvudet – en utväg om det går åt skogen. Man kan säga ”det var ju det vi visste”. Samma logik anser jag kan föras avseende felaktigt dömda frisparkar, hörnor och till och med inkast. Fokus från det försvarande laget flyttas något – och jag är övertygad om att det oftare blir mål på feldömda än på rättdömda situationer – procentuellt sett. Det sistnämnda ingår dock i spelets idé – ibland gör domaren fel. Att kasta in saker hoppas jag att vi slipper anse ingå i spelet, även om de senaste derbyna antyder annorlunda…

Som sagt – jag är inte ute efter en separat supportergrupp, eftersom de är lika goda inkastare alla tre…

Frågan är hur man ska bestraffa detta beteende – eftersom det ju ger sportsliga fördelar. Jag är, av den anledningen, inne på sportsliga straff i form av poängavdrag. Först då tror jag att vi kommer åt problemet. Jag vill också att fotboll ska avgöras på plan, men när läktaren lägger sig i så blir ju konsekvensen att matcherna till viss del avgörs av läktarbeteenden. Och då måste ju straffet bli av samma karaktär… (Även om det troligen skulle drabba ”mitt” Gnaget oftare än andra).

Och nej, det var inte straff. Men som gammal domare kan jag förstå varför han blåser, med den vinkeln han har. Det ser ut som att han skär in och täcker undan utan att gå mot boll, och då är det straff. Men från sidan ser det annorlunda ut. Men som sagt: domaren gör fel ibland – det ingår i spelet.


Responses

  1. Väl rutet!

  2. Det är helt klart trist att fansen ska avgöra matcherna. Givetvis ska det vara spelarna som är dem som spelar om resultatet.

    Jag har inga problem med att man kör bengaliska eldar och liknande, det är en del av supporterkulturen men att kasta in saker är bara fel. En intressant sak dock är att Firman Boys (som är AIKs huliganer) har faktiskt gått ut och sagt att alla som kastar in saker på planen kommer bli utslängd från läktarna av dem. Tråkigt att de inte lever upp till det.

  3. Problemet med att avbryta matcher och att ge sportsliga straff är att det skulle ge aldrig förr anade möjligheter till det ”supportrar” som är lite driftiga och kan tänka sig viss ”terroristverksamhet” genom att ställa sig i andra klacken och kasta in smällare och annat som renderar i straff.

  4. Det verkar som det hände lite av det som jag pratade om:
    http://www.fotbollsexpressen.se/Allsvenskan/1.1278120/hammmarbyfansen-straffade-sina-egna

  5. Pelle: du har en poäng där. Man kanske behöver införa ”klackmedlemskap” som krävs för att komma in? Men det blir svåradministrerat det med. Och säkerligen lättfuskat.
    Kan folk inte bara ge fan i att kasta in grejer? Det vore ju onekligen den enklaste lösningen…
    Att sabba för andra sidan genom att kasta in grejer kan man ju göra redan nu – eftersom det i alla fall långsiktigt är en ganska dålig affär…

  6. De här gossarna är kriminella. Finns ingen anledning att stänga av dem. Stäng in dem! Eller avveckla fotbollssporten – vad ska vi den till?

  7. Gubben – jag är helt på din sida avseende inlåsningen…

    Fotbollen bereder ändå rätt många ganska mycket nöje – så den kan få vara kvar ett tag till tycker jag. Speciellt eftersom rötäggen alltid funnits – men i olika former. På 80-talet samlades de i Kungsträdgården – nu samlas de på fotbollsarenorna. Men det är i grunden samma pack.
    Ta bort fotbollen, så flyttar de till något annat. Kanske en nävfight mellan fans till Dramaten och Stadsteatern?

  8. Det här är ett samhällsproblem, inte ett fotbollsproblem. För precis som Nix skriver har det alltid funnits rötägg just nu har dom hittat en fristad inom fotbollen där de kan leva ut sina lustar/demoner någorlunda ostört. Min teori är att man kanske kan förbjuda bort dom från arenorna eller stänga dom ute, stänga dom inne etc men det är bara att flytta problemet eller att dölja problemet. Man döljer symptomen, inte problemet.
    Problemet är att det finns folk som uppenbarligen är så jävla frustrerade att dom måste slåss med varandra och skjuta raketer på folk som inte är inblandade.
    Det är nog lite sent att börja göra nåt åt dom när dom är 16, 20 eller 30. Man, någon, föräldrar, samhället skulle gjort nåt långt innan.

    Mina $0.02.

  9. Pelle: de bästa två centen jag fått på länge (eller är det 20 cent?)! Och dollarn som är på väg upp!

    Visst är det ett samhällsproblem. Och visst är det väsentligt bättre prognoser på att komma åt problemet när de är 5 än när de är 25. Den långsiktiga lösningen måste således vara rejält ökade möjligheter för skolan att sätta in resurser. Inte att – som nu – dra ner anslagen hela tiden. Rent samhällsekonomiskt borde man kunna räkna hem ganska stora höjningar på sisådär 100 års sikt. Men vilken politiker bryr sig om det? De ser ju knappast mer än fyra år framåt…

    Vi får det samhälle vi förtjänar…

    Visst – föräldrarna har egentligen det största ansvaret. Men när det falerar så är det ju en ekonomisk vinst att sätta in resurser från samhället – hävdar jag. Och då har jag inte ens räknat in det lidande som dessa individer skapar i form av misshandel och död. Vad vore det värt att slippa det?
    Där har vi en nollvision att ta tag i. Upp till kamp, politruker!

  10. Här har du som sagt förklaringen ”Men vilken politiker bryr sig om det? De ser ju knappast mer än fyra år framåt…” och folk bryr sig ju inte så länge schlagerfestivalen är varje år.


Kommentera

Kategorier

