Skrivet av: Nix | augusti 21, 2008

the price we pay

Minns ni Popsicle? Ett briljant litet indiepopsnöre på 90-talet. Kanske mest kända för att ha önskat livet ur Arvingarna på en grammisutdelning. Själv föredrog jag Wannadies och Atomic Swing i samma era, men de gjorde ett knippe riktigt bra låtar – den ovanstående är en av dem.

Förmodligen helt omedvetet översatte Klüft ett citat från dem (hon gillar Carola istället…) när hon pratade om ledband i foten. Eller ledband som saknas i foten. Det var priset hon betalade för VM-guldet 2005.

Jag vet inte, men det kanske inte slår lika högt med: Javisst, jag drog på mig en stressfraktur och utslitna ledband – men det var priset jag fick betala för min 2210:e-plats i Stockholm Marathon, men det var det värt! Jag får operera när karriären är över – för att fortsätta på samma intervju.😉

För övrigt så börjar de tre v:na göra nytta. Vila, Voltaren-gel och Voltaren T. Det blir bättre och bättre i ledbanden, men jag blir mer och mer oroad över benhinnan/smalbenet. Det gör ont på ett sätt som känns obehagligt likt det jag läst mig till. Men ni andra med konstaterade stressfrakturer: HUR ont gör det? Är det ordentlig smärta – eller är det mer så att det nyper till emellanåt och däremellan mest är en påminnelse vid belastning och smärtfritt i vila?

Ja – jag är hypokondriker, sluta bråka. Ont i halsen har jag dessutom. Grr.


Responses

  1. Som de flesta har även jag en begränsad pool av engagenamg och medlidande att ösa ur. I takt med att en del skador, inklusive min egen, sakta tycks läkas, blir det mer över till Nix. Om han är betjänt av mina tårar är tveksamt, men låt oss hoppas att de åtminstone inte ska kännas som salt i såren. Att skriva att ”det är tråkigt att Nix är skadad” kan uppfattas förolämpande, då det antyder att alternativet övervägts. Att å andra sidan avstå från den brukliga frasen, av sådana spetsfundiga skäl, är självupptaget och snobbigt. Jag instämmer alltså helt i nedanstående kommentarer.

  2. Om du kör dubbla Voltaren-T så är du uppe i receptbelagda storlekar. Se bara till att hålla dig under 150 mg/dag.

    När det gäller stressfrakturen så kanske ett besök hos doktorn skulle kunna skingra tvivlen? Men det är ju bara en fundering, alla vet ju att man frisknar till snabbast genom självmedicinering och självdiagnos. Allan kanske har kvar av hästsalvan med löksmak?

    Själv har jag sannolikt ebola… kändes segt att cykla i uppförsbackarna till jobbet.

  3. … och ja, visst minns vi popbandet med den rundögde sångaren, som efter vad vi minns parodierades någon gång av den tidens avantgardhumor.

  4. NiNi – är du inte KLOK! Jag kan ju inte går till doktorn – han kanske säger att jag är skadad?! Då får jag ju inte springa. Allans löksalva känns mycket bättre som alternativ😉

    Jag har numret till Allans doktor… Kanske ringer. Imorgon. Eller efter inskolningen. Eller efter halvmaran. Eller…

    Skit i att tycka synd om mig – det är självförvållat, och dessutom när ni bara mitt frossande i skador som jag förmodligen ändå inte har😉

    Ebola? Fan, då har jag det jag med!

  5. jumper. En fantastisk parodi.
    Förövrigt en av deras allra bästa låtar.

  6. Det var ju bara en fundering, lugna ner dig.

    Jag är ju inte _helt_ säker på ebolan, men det borde göra cyklingen seg och tvärtom…

  7. Som du vill. Då spar jag mina tårar till bättre behövande och kallar dig ”klantarsle” i stället. Tack för videon!

  8. Alltså, smärtan är ytterst lokal om man petar på smalbenet vid stressfrakturen. I övrigt gör det ont nästan hela tiden och jag minns att jag ibland hade riktigt riktigt svårt att gå. Särskilt på förmiddagarna. Fattar inte hur jag kunde leva så länge med smärtan utan att gå till doktorn.
    Kanske är dumhet det enda man tar med sig i graven en vacker dag.

  9. Tack Allan!
    Lite följdfrågor (eftersom du ju är doktor…)

    Hur stark är smärtan när du ”petar”? Kan du slå så hårt som att du knackar på en dörr utan att det gör vansinnigt ont?

    På din beskrivning känns det hoppfullare – för SÅ ont gör det absolut inte. Men det kanske finns olika grader… (Jag har varken tid eller lust att gå till doktorn bara för att, så det så!)

  10. Ninni: Puh! Jag blev riktigt orolig där ett tag😉

    Jumper: Tack – det är det jag förtjänar😉 Men jag tackar i alla fall för omtanken och snälla ord😉

  11. Jo, det ÄR jädrigt synd om Nix. Du har haft ont alldeles för länge nu!

    När jag började få för mig att jag också drabbats av stressfraktur (jo, jag lider också lite av hypokondri emellanåt), och ringde sjukgymnasten för att ventilera dessa tankar tog han mig tillbaka till verkligheten och övertygade mig att så inte var fallet. Ty då skulle jag knappt ha överlevt hans ”knackande” på skenbenet.

    Det beskedet lugnade mig och så var jag tillbaka på en ”vanlig” (om än väldigt envis) benhinneinflammation.

    Angående Voltaren… Tycker du att det verkar hjälpa? Vad jag menar är: Har du mindre ont nu än innan du började äta Voltaren? Efter att jag knaprat Diklofenak i ett par månader utan att egentligen blivit bättre, bad en annan sjukgymnast mig att sluta och verkligen ”vila” mig frisk istället.

  12. Tack benet!
    Det ÄR synd om mig. Inte för att jag är skadad – utan för att jag är korkad… Voltarenet hjälper mot senondat – inte mot benhinnorna i så stor utsträckning.
    Ditt samtal med sjukgymnasten lugnar mig! Tack. Tack. Tack.
    Ska du/ni inte med till Åland förresten?

  13. Nä, Åland blir det inte i år. Inte mogen, inte redo.

  14. Om du blandar Voltaren med Alvedon så får du en juste smärtlindring, enligt en ortoped jag träffade förra veckan. Oklart om det blir ännu mer antiinflammatoriskt, eller om det bara gör mindre ont.

    Sjukgymnasten hittade idag T. Posteriors övre infästning, det var en intressant upplevelse… Fett ont som Jens Lapidus söderorts-shunnar skulle sagt. På hans, sjukgymnastens, credd-konto skall jag dock sätta upp att han tyckte jag skulle börja belasta den stackars muskeln mera! TSM here I come!

    Att vara korkad är inte synd – synd är något helt annat och mycket roligare. Vanlig dumhet verkar vara seglivad, har svårt att tro att folk tagit med sig den ner i graven.

  15. Härligt Niklas!
    Lite fett ont är okej – bara de säger: ”du springer på tok för lite ;)”

    Mer synd – absolut😉

  16. Benet: halvmaran…

  17. Känns ju lite fattigt…😉

  18. = klent / mesigt… Siktet inställt på maran 2009 vetdu🙂

  19. Vi ser fram emot nästa år när även Benet kan stoltsera med sin Finisher tröja =)

  20. Fortfarande trist med ditt ben men är du så envis att du vägrar gå till doktorn så får du väl ha ont då;D Nä skämt åsido, hoppas verkligen du bättrar dig till kommande lopp. Skulle så gärna hängt med till Åland-vilken fantastiskt bra idé förresten! Tyvärr lyckades ni pricka den enda helgen jag är uppbokad på annat skoj.

  21. Så trist att du har ont i benet, men klokt att du
    kör alternativ träning så du kan läka.

    Jag hade bara ont på en punkt vid beröring på underbenet i början. Sen fick jag ont i början av passen under en tid. Sen utvecklade det sig till att göra ont även efter att jag sprungit och till sist efter ett pass i Juni fick jag hoppa på kryckor i ett par dagar.
    Fick ”punktsmärtan” i benet i början på april.
    I Juni spred sig smärtan till större delar av underbenet, ner mot foten. Punkten gjorde från början ont även vid lättare beröring (allt från 4-8 på en 10* skala)
    Behandling med Shockwave-apparat ( körde den i juni) över området var nästintill outhärdligt, värsta smärtan jag upplevt i hela mitt liv.
    Men ont ska väl med ont förgås för smärtan i benet avtog efteråt och hellre spricka utan värk än med.

    Men som sagt, inledningsvis så gjorde det inte alls så ont men jag har ju bara en spricka och inte en riktig fraktur,,,det trista är att rehabtiden är densamma för båda😦.

    Be att få göra en röntgen Nix.

  22. Benet: Men, men, men… jag ska ju bara springa en futtig MIL på Åland. Häng med😉
    Nix: Labba inte med maxdoser på Voltaren och Alvedon på egen hand under längre tid. Behöver du en längre kur än 3×50 mg Voltaren + 4×1 g Alvedon under mer än en veckas tid är det dax att ta problemen på allvar… Hälsar leg sjuksköterskan leg barnmorskan Johansson😉

  23. Karin: Men Nix har ju så ont så han inte kan ta sig till doktorn, klart han måste få blandmissbruka så han tas om hand enligt LVM och ges adekvat vård…

    Nix, du kan få låna mina röntgenplåtar om du vill, så slipper du frakturdelen…bara mjukdelar.

  24. 😀 Agree entirely, självklart är det den bästa lösningen!


Kommentera

Kategorier

