Skrivet av: Nix | augusti 18, 2008

statusrapport

Njae.

Jag haltar fortfarande på grund av smärtan under fotknölen och ut mot lilltån och har ersatt löpning med balansbräda och stretch. Jag känner dessutom en viss oro över vänsterbenets benhinna. Det är i princip ingen svullnad – men om jag ”knackar” på benet så är det en punkt som gränsar till smärta – en punkt som dessutom har som en ”svullnad” på benet. Med tanke på alla andras stressfrakturer så är det lätt för en hypokondriker att tro det värsta…

På den positiva sidan så har jag i alla fall tappar ett par, tre kilo och efter att ha kollat vilopulsen under natten så verkar jag ha sänkt den rejält. Jag har tidigare räknat 48 – men är nu nere på 40. Lägsta under natten till och med 35. Men det KAN vara nya pulsbältet – så jag tänkte kolla med det gamla också innan jag är helt säker. Intressant i alla fall – eftersom det ju påstås vara ett mått på konditionen.
Edit: Nu har jag kollat 2*10 minuter och pulsbanden visar rätt lika. Det kanske skiljer något slag på det nya, men eftersom jag testade det som nr 2 så kan det ju lika gärna vara att jag var ”lugnare” som ger det utslaget. Jag fastslår alltså vilopusen till hysteriskt låga 40 slag!

Men det kan vara värre. Man kan ta sig ur en skadeperiod bara för att snubbla på första häcken… Jag lider verkligen med Sanna. Vi får hoppas på Musse och ett knippe seglare och kanotister istället.


Responses

  1. Jag är fortfarande stolt över min esprit d´escalier i tisdags. På frågan om jag visste någon sjukdom som sänkte pulsen svarade jag fyndigt… Döden…

  2. Jag lider verkligen med dig. Dessutom extra illa så här nära inpå Sthlm Halvmarathon. Det är inte mycket annat att göra än att ligga lågt med löpningen och rehabba dig tillbaks till storform.

    40 slag/minut är extremt lågt! Har du verkligen så bra kondition??😉

  3. Jumper berättar att när han för ett tjugotal år sen som experiment åt lågkalorikost någon månad och gick ner i vikt, sjönk hans puls rejält. Konditionen var dock också god, så denna upplysning är inte ägnad att släcka det lilla ljuset i Nix mörker. Och tro mig, det ljusnar.

    Den elaka Tildo inflikar, att det är tur att Masse har tillgång till detta medium, så han slipper att likt George Costanza åka tjugo mil för att leverera den replik han kom på för sent i tisdags. (Men visst var det roligt)

    Vill inte herrarna komma och ta en tårtbit förresten. Det finns mycket kvar. Om ni bantar kan ni ta hem till barnen.

  4. Åh nej!!! Jag som trodde du var bättre i benet! Kommer ihåg att du nämnde det på en TShMträning eftersom jag hade liknande smärta…Hoppas du blir bättre till halvmaran, om inte annat så kan du ju alltid se fram emot IfLinnéas ”eftermaranpartaj”😀

  5. Usch då!😦

    40 bpm är hiskeligt lågt, hur stort är spannet mellan min -> max?

  6. Tack Butlern! Det har faktiskt stört mig att jag helt plötsligt på bara några månader kapat upp emot 7-8 pulsslag per minut. Som den hypokondriker jag är så ser jag genast något negativt… Jag tror absolut på den förklaringen!

    Masse – det var inte esprit d´escalier. Det var esprit. Eller: du kanske kom på det när vi gick i trappan😉

    Johan. Jag struntar i halvmaran rent mentalt i år. Siktar längre – mot Åland. Det andra tar jag som det kommer. Jag tänkte vara en smula mer långsiktig denna gång och se om det faktiskt inte är bättre att springa utan skador…

    Helena – jag var lite bättre ett tag… Men som vanligt får jag skylla mig själv, med tanke på att jag som vanligt gått på allt för hårt.

  7. Berglund – nu har ju butlern redan hittat orsaken, men för all del:

    193 som högsta uppmätta för ett år sedan. 40 i vilopuls. (32 var faktiskt det lägsta, men det kan ju vara mätfel, men 41 uppmättes under fem-sex gånger under natten).

    För er som är dyskalkylektiker: 153 i spann.

  8. (Sorry jag stavade fel nyss i e-postadressen. Radera den kommentaren!)

    Eftersom butlern refererar till mig och hans förklaring tycks ha slagit rot i Nix rot, kan jag berätta att jag under det nämnda experimentet gick ner till en bit under 65 kilo. Pulsen dunkade tungt i under 45 slag per minut (nomalt då kring 60). När jag numera är i form ligger pulsen på 50-55, men efter måltid ökar den markant. Man kan då undra vilken vilopuls det där amerikanska simmarmonstret har. Han påstås stoppa i sig 8000 kcal per dag. På tal om amerikaner, hade visst Jim Ryan så hög vilopuls som 70, vilket kan vara trösterikt.

    Själv förundras jag över att jag plötsligt börjar gå upp i vikt i 62 års ålder. Hoppas att det är muskler.

  9. Kul med viktminskningen!
    Ser för övrigt bilden framför mig då du går och lägger dig med pulsband för att logga pulsen….. det är nästan normalt…

  10. Ja, just det det ja. Pulsband för att mäta vilopuls. Det är faktiskt roligt!

  11. Vadå? Gör inte alla det??🙂

  12. Nästan normalt?
    Vad är det som gör att det blir ”nästan”?

    Är det att jag testar med två olika pulsband😉


Kommentera

Kategorier

