Skrivet av: Nix | augusti 16, 2008

inte springa skadad!

Nej, det är dags att växa upp! Sprang sju kilometer i torsdags som gav mig en ”vad håller du på med”-känsla. Helt värdelöst att halta runt i 5:10-tempo och bara lida. Det blir ju bara kattskit av träningen, eftersom man inte kan köra vettigt på något av passen. Cyklade sedan till/från jobbet i fredags – och det funkar ju utmärkt som alternativ (det börjar bli rätt kul också…).

Så nu väntar jag in att vaden blir bra, kör cykel istället. Jag läste i Boken (Brain Training – återkommer med rescension) att man ska köra alternativpassen så lika det löppass man ersätter som möjligt. Om man ska springa långpass i två timmar egentligen: upp på hojen och kör två timmar i samma ansträngningsnivå. Är det intervaller – kör dem på cykeln. Jag ska inte behöva tappa just någonting på det. Snarare tjäna – eftersom jag kanske äntligen kan få bli hel…

Jag kan inte springa halvmaran som det här känns just nu. Och med tre veckor kvar är det dags att bli hel…


Responses

  1. Man förlorar helt klart mer på att springa de där 7km skadad än hoppa över det. Ett 7km pass är bara ett i mängden och att då gå och förvärra sin skada för det är bara onödigt.

    Jag gjorde flera såna dumma pass i början på året som gjorde att jag sprang lite småskadad hela tiden vilket bara var meningslöst. Nu har jag insett vikten av lugna återhämtningspass och istället köra kvalite på kvalitepassen.

    Alternativträningen är viktig och jag tror även det stämmer, om du kör två timmar cykel i samma puls som ditt långpass så är det samma konditionsträning, enda skillnaden är att du inte träna leder på samma sätt.

  2. Nej, precis så. Men mina leder behöver vila just nu, men något måste jag ju göra…

    Sitter på spöket laban-bio och filosoferar över hur jag ska få till ett gym i källaren. En rulle till cykeln, lite golvplattor och en roddmaskin är allt som behövs! Ja kanske en bänk också. Jag har redan av någon oklar anlednong vikter och skovstång.

  3. Du är välkommen ner och testa min frus crosstrainer också om du vill.

    Solviksbadet skulle man kunna köra som ”öppen bloggosfär-träning”, lämpligen nån gång efter halvmaran. Återstarter men fast intervall. 12 min kan vara lagom. Den som springer fortare får mer vila mellan varven. Den som vill ta det lugnare kan ju sträcka ut varvtiderna upp mot 12 och springa mer kontinuerligt.

  4. Problemet med cykel är att det är en helt annan teknik än löpning (om nu någon missat detta uppenbara…man har hjälm på sig t.ex.), alldeles för lätt att dra upp trampan.

    Min erferenhet efter somaren är att man måste cykla väldigt långt för att få någon effekt, eller brant och högt… men man kan ju inte åka till Alpe d’Huez titt som tätt…

    Tror mer på core-träning och inlines, fast inlines är väl so last season numera?

    Bevistade för övrigt sektmötet på Söder igårkväll, vitt var årets färg och tiden 47 nånting. Posterior talade om att han fanns, men inte värre än så.


Kommentera

Kategorier

