Skrivet av: Nix | augusti 11, 2008

amen, jag gillar ju att äta

Åh vad det här är trist! Jag gillar verkligen att äta, det är närmast en hobby. Dessutom är jag en riktig gottegris och drar mer än gärna i mig en handfull produkter från mcd. Per besök. Men det funkar ju inte!

Så nu har det gått en vecka sedan jag ”tog tag i det” med loggande av allt jag äter. Inklusive vägning av det de gånger som det funkar. Och visst funkar det – första veckans nettointag gav ett snitt på strax under 2000 kcal per dag. Men då har jag också sprungit 67 kilometer, vilket är det högsta veckomängden på nästan ett år. Intjänade kalorier ska innebära ungefär -1 kg. Vågen säger -2 kg, men det är inte alldeles ovanligt att så är fallet – med en utplaning mot slutet som motvikt. Men om det kan hålla sig kring ett halvkilo per vecka från och med nu så innebär det ju faktiskt 5 kg redan till LL, och ytterligare 2 till Åland. 5 kg mot maran skulle enligt de nyckeltal som finns innebära ungefär 2 minuter per mil. 8 minuter på totalen. Och så lite bätter väderförhållanden på det. Och kanske lite bättre form. 3:30 verkar väl vara ett vettigt mål…

För övrigt mätte jag vilopulsen till 44 igår – 4 slag ner mot tidigare?!

Och det verkar som att tanken att öka mängden med återhämtningspass fungerar! 4 km igår som gick i rekordlåga 129 i snittpuls. Och rekordlångsamt 6:30-tempo. Men det kvittar ju som sagt – det är ju inte där jag ska bevisa något. Lite smärta mot slutet, varför jag gjorde passet kort.

Lite tunga ben idag – men det ska förhoppningsvis släppa till morgondagen. Ingen löpning idag.


Responses

  1. Världens duktigaste Nix! Har du tagit hjälp med anti-Donken och kostomläggning eller använder du ditt eget sunda förnuft och braiga karaktär?
    undrar Mia som börjat logga kost idag…

  2. Förstaplatsen i dagisligan är väl det rimliga målet för dej. Fixar du det på Åland så gör du dessutom mej en tjänst för då blir jag mer taggad inför våren.
    Snackade f.ö. med dagispappan sportkrönikören och han hade visst varit vassare på halvan. 1:33 eller nåt. Så det kan ju också vara ett bra mål fastän det inte ger förstaplats i den dagisrankingen (Micke är ju ännu ganska ohotad).

    Lycka till med kosten.

  3. Mia: jag körde med viktklubb tidigare. Det funkar bra, men det viktigaste momentet – kaloriloggningen – blir lite omständligt. De hade däremot en riktigt bra receptbok att söka i. Men även tasteline.se har rätt många recept som är kalorisatta. Om man ska vara riktigt nogggrann och logga allt så blir det rätt meckigt när man lagar mat. Jag brukar söka på att hitta ungefär det jag käkat och höfta lite.
    Karaktär? Joru, det är den som har satt mig här… Men, nej – mot bättre vetande tar jag ingen ”hjälp”. Och jag loggar inte fett/proteiner etc, för det vet jag av erfarenhet att jag har rätt bra ordning på bara jag äter som jag ”brukar” med rätt modifieringar.

    DP:
    Mina mål är aldrig i relation till andra. Visserligen är den långsiktiga målsättningen sådan att jag då tar förstaplatsen utifrån dagens förutsättningar. Men det finns alltid någon med bättre förutsättningar, mer tid och större tävlingsinstinkt så jag kommer liksom aldrig att vinna. Är jag bäst på dagis så är jag fortfarande bara femma i Linnéa etc.
    Strävan är att bli så bra som jag kan bli, inte att slå er andra.

    Men om det i den strävan innebär att jag slår er så är väl det kul, men jag ligger inte sömnlös över att jag fick stryk på maran av drygt 2000 personer – även om du, Karin, Allan m.fl. befann sig före. Lika lite bryr jag mig om att Masse, Mia, Johan etc befann sig bakom.
    Pretto? – ja, kanske. Men likafullt sant.
    Men OM jag slår dig på Åland, och om det är en sporre för dig så är jag glad att jag kunde hjälpa till😉

    Förutom sportkrönikören – honom måste vi fan slå😉

  4. Jag har glad att jag har bra gener för det där med äta bra och på något sätt hindra mig från äta det jag vill tror jag inte jag har disciplin att hålla. Jag tycker om mat, och det i stora mängder. Dock äter jag redan vegetariskt vilket gör saker kanske lite nyttigare. Mitt mål är snarare att gå upp ett par kg i muskler men är annars rätt nöjd med min vikt, som för övrigt är samma som det varit de senaste 10 åren +-2kg.
    Jag tror stenhårt på lugna återhämtningspass och denna vecka blir det 4 st återhämtningspass + 1 st långpass. Det bygger distans för mig och även steg upp i kontinuteten.

  5. Bra jobbat Nix. Även jag har lite nystart, men med start från idag.
    Apropå det där med vikt och tider skrattade jag just lite åt mig själv när jag sist stod och valde mellan 2 par skor varav jag valde det par som vägde 30 gram mindre med motiveringen att kunna springa lite fortare…..sen att man går upp 3-4 kg det spelar ju ingen roll alls ;)…… ibland undrar man hur man tänker!!

    http://www.therunningduck.wordpress.com

  6. Jag blir lite oroad av viktminskning i kombination med löpträning, men jag är nog bara paranoid och färgad av egna erfarenheter (tro mig, den erfarenheten vill ni INTE ha). Bara så att du vet, jag håller koll på dig (och dig med, Mia, om du läser det här)😉

    Vad gäller målet för Åland så tycker jag att 3:30 låter utmärkt. Förmodligen har du kapacitet att gå snabbare än så också. Det viktigaste är att du har kul på vägen dit🙂 För övrigt undrar jag lite kring Åland. Jag kräver att få vara supporter!😀

  7. Jag kan väl säga det att jag är 95% säker på att jag kör Växjö istället för Ålands. Lite ur ekonomisk synpunkt men även ur tidsperspektiv då jag kan ta Växjö på en dag men Åland blir en hel-helg.
    Men hur ser era planer ut annars för Åland, skulle ni arrangera något eller bara mer åka själv och uppmanar folk att hänga på?

  8. Bra jobbat, det är inte lätt att hålla igen samtidigt som träningsdosen är hög. Själv tryckte jag i mig en halv påse ostbågar efter långpasset i söndags.

    Jag är fortfarande intresserad av Åland-maran. Är det kanske dags att anmäla sig och boka hytt snart??

  9. …nej jag läser inte. Jag jobbar – min chef är ju här!

  10. http://www.runningforfitness.org/calc/weighteffect.php?metres=10000&hr=0&min=0&sec=0&weight=0&weightunits=kg&Submit=Calculate


Kommentera

Kategorier

