Skrivet av: Nix | augusti 10, 2008

Älgar: Björnar löparnördar?

Söndagsmorgon på stela ben. Igår så här dags blev jag utskälld efter noter. Av en hund, som kom rusande från sin plats utanför entrén ut mot mig, som hade fräckheten att springa på vägen 20 meter längre bort. Det tog gott och väl två minuter innan husse kom. Jag har tänkt många kommentarer som innehåller pistoler, gevär och olagliga handlingar som ni slipper… Men jag är inte överdrivet förtjust i hundägare, och jävligt hundrädd.

Nu hade jag startat mitt långpass i alldeles för hårt tempo redan innan dess. Jag är nämligen inte speciellt smart – och då tar man inte hänsyn till omständigheter som tidigare raketpass i veckan. Eller att klockan var sju på morgonen. Eller att jag hade en tallrik gröt i magen som senare under passet skulle göra sig påmind. Nehej då, jag boltade på i femtempo helt utan tankar på detta. Men när fjärde kilometern gick i 4:50-tempo och pulsen låg över 160, och känslan i kroppen var allt annat än långpass så konstaterade jag att det var dags att starta om. Så jag stannade till och nollställde kroppen. Jag fick ner tempot, men jag fick också betala för min dårskap – för resten av passet var jobbigt och tungt under stora delar.

Anledningen till att jag drev på farten är för övrigt Proprioceptive Cues. Men jag håller det som en liten cliffhanger till ett senare inlägg.

Jag sprang i alla fall på i lite modestare tempo, men det var tungt. Dessutom hade jag gömt sportdrycken för mig själv, och det enda jag hittade var en påse carboloader. I morgonförvirringen fick jag för mig att det var vanlig sportdryck – så jag blandade den med 7 dl vatten (det är vad som får rum i flaskan) och den blandningen är inte optimal att dricka under passen. Så jag hamnade i en jakt efter annan vätska att fylla på tömda flaskor med. Valet föll på Stallarholmens gästhamn, vilken jag besökte 07:50, efter 45 minuters löpning i knappa 5:10-tempo. Efter att ha fyllt på vatten så insåg jag att kroppen inte ville ha ett sådant långpass idag – och tog ner tempot rejält.

Jag virrade omkring på än en avtagsväg här, än en avtagsväg där och hittade nya ställen i mitt närområde vid vilka jag tidigare inte varit. Efter 12,5 km uppstod det en veritabel djurpark. Tempot mellan gästhamnen och djurparken var för övrigt 5:50, vilket passade mina inte alls speciellt löpsugna ben bättre. Men vadå djurpark – mötte jag en kråka eller, stadsbarn på tillfälligt besök i naturen? Nej bättre än så! Det stod en älg och mumsade i veteåkern – helt oberörd av att jag kom på vägen bara femtiotalet meter bort. Men en älg gör väl ingen djurpark? Nej, men jag var tvungen att björna😉 Gröt och carboloader gjorde en kemisk reaktion som jag inte grejade.

Efter det infann sig faktiskt en smula löpkänsla ett litet tag. Fram till i alla fall 18-19 km… Sedan var det tuuuungt hem genom skogarna. Jag höll mig kring 5:30-tempo men fick jobba lite sista tre kilometrarna. Plockade för övrigt med mig tidningen från brevlådan och sprang hem med den i handen sista dryga kilometern.

Stapplade in efter att ha stökat mig igenom knappa 25 km i 5:27-tempo, rasterna borträknade. Ett tungt pass – men skönt att vara så pass igång igen att jag kör lite längre långpass i alla fall. Och som sagt: 21 km i måndags i bra tempo sitter kvar i benen – ben som inte blev gladare av att springa ”barfota” i lätta skor i onsdags.

Jag hann med en kvarts cykling senare på eftermiddagen – för att mäta in tusen meter åt min kusins man (vi hade en mindre släktträff här under dagen igår) för att han skulle springa tusingar. Nu bytte han till slut dem mot en lättdistans istället. En till i släkten som Szalkaitränar. Han påstår att han inte alls ska bli sådär ”hooked” som ”andra” verkar vara (han började springa relativt nyligen). Men med tanke på hur dedikerad han är så vill jag nog uttrycka ett visst tvivel till det. Jag känner igen kommentaren. Jag har sagt den själv😉

Men: jag är väl inte löparnörd?!


Responses

  1. Älgar + björnar = djurpark. När det gäller långsökta associationer torde Nix vara svåröverträffad.

    Snitsaren, som ständigt intresserar sig för språkets utveckling och som i detta och andra avseenden haft mycket glädje av denna och andra av Nix, som han säger, ”artiklar”, undrar om verbet ”björna” är allmänt spritt eller bara en tillfällig skapelse. Han upptäckte det första gången nyligen i en kommentar på denna blogg.

    En enkel butler ler för sin del åt den lantliga brevlådan en kilometer hemifrån. Han undrar om det rör sig om en sån där lång rad av lådor med namn på, som han minns från sin barndom.

    Jumper, som borde ha synpunkter på själva löpningen, nöjer sig med att muttra: ”Duger”.

  2. Och jag vill veta allt om proprioceptive cues. NU.

  3. Ja, vad som helst kan ju hända på långpass. 25 km blev ju ändå ett rejält pass!!

    Mitt blev uselt igår; varken långt eller bra och dessutom även jag inslag av vilda djur; dock lite vildare än en älg!!

    http://www.therunningduck.wordpress.com

  4. Åh, jag hade skrivit ett jättelångt svar som försvann…

    Jumper:
    Jag är självutnämnd mästare i den grenen. Jag gillar också ordleken i rubriken oproportioneligt mycket.

    Björna är ett intressant ord. På inget sätt nytt för mig, men Johan skrämde fram det ur gömmorna häromdagen.
    Min gissning är att det är en verbifiering av substantivet björn – kommande ur ”skiter björnen i skogen” som i sin tur är ett ironiskt svar på en fråga vilken man tycker självklart ska besvaras med ”ja”.
    Det finns ett antal andra varianter, där en av mina favoriter är ”har påven en fånig mössa”. En mer pubertal är ”sover Dolly Parton på rygg” (Ni kids som inte fattar kan ju google på det eller nå’t).

    En fråga till er är om ni har andra favoriter.

    Fredrika: Tankelekar under löpning. Mer får du inte nu😉

    Duckan: Brrr. Jag såg det…

  5. Vi är ju generationen som är uppväxta men MAD:s ”avsnoppande svar på dumma frågor”, samtidigt som skolfröken sa att inga frågor är för dumma, men det var de ju ingen som trodde på.

  6. Jaaa!

    En av mina favoriter är när den ömma modern kommer in och frågar ”sover du?” till tonåringen som ligger med huvudet nerborrat i kudden.

    Favoritsvaret var: ”Nej, jag är död – lämna blommorna och stick!”

  7. Jo. Du är löparnörd. Det är vackert har jag hört.

  8. I kommentarerna här har björnen själv en egen variant i ämnet:
    https://asfaltsjokern.wordpress.com/2008/02/12/lang-inkubationstid-horrni/

  9. Vilken cue är det som gäller denna vecka då? ”Pounding the ground ” eller ”running on water”?

    Kan annars meddela att Lidingö kommuns ansträngningar att underhålla spåret har regnat bort sista veckan, nu är det härliga bäckfåror i alla backar, på gärdena Kolsta, Grönsta och Hustega står vildriset högt. Obekräftade uppgifter gör gällande att vattenbufflar siktats på Elfvikslandet.
    Välkommen ut om en dryg månad!

  10. Jag har inte strukturerat träningsschemat ännu – för att passa där jag är och dit jag ska, så jag provar dem lite ad-hoc.

    Berlin framstår mer och mer som ett bra alternativ😉

  11. Niklas beskrivning av Lidingöloppsbanan känner jag igen från den 25 augusti 2006, då jag joggade igenom alla 30 kilometerna efter några dagars skyfall. En månad senare var banan snustorr och (till skillnad från mig) i utmärkt skick. Sorry Nix, du får nog pallra dig dit den 27 september.

  12. Häng med till Berlin!

  13. Berlin är fullt… Nej, det blir regntunga spyor på LL istället.

  14. ”Regntunga spyor”, mycket bra!!!

  15. Det är bra att du tar Lidingö, Vi har inte så många som springer för klubbfärgerna – så du behövs där också!

  16. 😀 Skönt inlägg! Och ja, två långpass på en vecka kanske är lite mycket (kom nu inte och säg nåt om mina dårskaper😉 )
    För övrigt håller jag med Mia; du får försvara klubbfärgerna på LL och vi sitter i Berlin och hejar på dig i tanken!

  17. Jag skall ha tålamod, särskilt nu när jag är borta i två veckor nästan utan internet😉. ”Är påven katolik” är en annan känd variant. Och den mer sedesamma ”går björnar i ide”.

  18. Vi har ju också ”Simmar enbenta ankor i cirkel?” eller det på samma sätt självklara Nej-svaret
    ”Har ormar armhålor?”


Kommentera

Kategorier

