Skrivet av: Nix | augusti 7, 2008

how (s)low can you go?

Nej – jag har inte tävlat i Limbo. Inte heller gör jag ett politiskt utfall mot socialdemokraterna. Jag har bara sprungit jättelångsamt. Tack vare ”Brain Training For Runners” som jag återkommer med mer om när jag börjar närma mig slutet. Lovande så långt i alla fall.

Jag sprang helt enkelt så fort kroppen ville så långt kroppen ville. Och det var varken fort eller långt efter gårdagen. För akta er vad mina vader protesterade. Men på ett skönt sätt! Visserligen lite ont i benhinnan och lite mer ont i ledbandet – men det funkar helt okej. Och det var skönt att springa återhämtningspass – jag har liksom aldrig lyckats med det. Jag kom kanske inte fullt så långt mer i puls som jag hoppades – men man behöver faktiskt träna på att hålla igen, det är svårare än man tror!

5 km. 135 (70%) i puls. Borde ner under 120. Max på 148. Medelkadens på 93 i alla fall – och jag övade på att springa rätt. Något måste man ju ha att göra under tiden… Tempot då? 5:52. Men ganska ointressant och helt underordnat.

Edit: Medan jag bloggade rusade S runt på travrakbanan (kan man rusa runt på en rak bana???) och körde 45 sekundersintervaller så att skummet yrde. Snabbaste av de 12 i 4:35-tempo. I bow to Greatness!


Responses

  1. Ursäktar du om jag ignorerar ditt tafatta maffeförsök och zoomar in S’s övningar. Sprang hon typ 12 x 170meter (45 sek) i sprinterfart? Sådant gillar jumper. Men be S att lova att värma upp ordentligt (Pajade min hälsena under skånsk-ungerska 300metersintervaller i maj).

  2. Jumper: Jag vidarebefodrade meddelandet och fick svaret ”vadådå – det stod ju så i programmet”.

    Har vi hört det förr😉 Det verkar lovande det där!
    Det finns för övrigt ett intressant kapitel i Running and Philosophy om just det. Jag återkommer till det. För övrigt är man kanske hyggligt löparnördig när man parallelläser böcker om löpning…

    Hon är bra på att värma upp riktigt långsamt. Betydligt bättre än vad jag är.

  3. Är jag mycket påträngande om jag frågar ”Vilket program”?

    (Böcker ja. Själv har jag (ur stadsbibliotekets magasin) lånat ”Rekordmän på kolstybb” och ”Drömmilare och drömgränser” av Sven Lindhagen fråm 1950-talet, barndomens uppbyggelselitteratur. ”Återkommer till det”, som det heter på bloggspråk).

  4. Inte alls!
    Tjejmilens nivå2-program på marathon.se
    Så enkelt var det!

  5. Jag tror stenhårt på lugna återhämtningspass och jag har som målet att öka på antalet löppass i veckan genom köra flera lugna pass på 6.5km i veckan. Även minst en dag i veckan med två st såna lugna pass. Det gör att man kan i lugn och ro öka på distans i veckan.

  6. Bra idé. Den tar jag till mig!
    Min tanke är också att öka mängden (för att svara på en annan tråd också) och två lätta pass på runt 6K är ju lysande bra till det.

  7. Återhämtningspass är bra pass det med. Tror det gäller att komma ihåg det i jakten på långpass, tusingar och backar (gäller inte minst mig själv).
    Härligt kutat av S! Nu är hon verkligen på G hör jag och jublar🙂 Travrakbanan måste vara perfekt för intervallträning, jag blir allt lite avis på den slingan…

  8. Jepp – 800 meter lång. Som gjord för intervaller!
    Vill man ha tusingar så får man vika in 200 meter i en svag högersväng.


Kommentera

Kategorier

