Skrivet av: Nix | augusti 7, 2008

åren bara går och går

En gång på en annan blogg skrev jag ett inlägg om året som gått. Nu har det gått ett till…

För att utvärdera det jag skrev då: Man kan fnysa åt mitt ungdomliga oförstånd. 2:30 kvarstår som mål på LL, men jag tror inte att jag når det. Banan är helt enkelt jävligt tuff…

Skador. Jorå… Det har fortsatt.

Masse. Jepp! Och ett stort antal till. Jag har redan lilla-huset-kramat er i ett annat inlägg😉

5 kg bort blev snarare 5 kg upp…

138 pass 145 timmar i snittempo 5:43 då.
148 pass 150 timmar i snittempo 5:20 nu.

150000 kalorier. Per dag är det 400 ungefär. För att gå upp 5 kg på ett år ”krävs” det 100 till per dag.
500 kalorier över dagsbehovet motsvarar cirkus 100 gram lösgodis. Per dag. Eller en halv pizza. Eller en QP Cheese. Eller en stor pommes. Eller en stor shake. Jag börjar se hur det här har gått till – eftersom det inte sällan blivit kombinationer av ovanstående…

Men, men. Hittills något kilo ner i min ”2000 kalorier netto per dag”-diet. 2700 är mitt dagsbehov ungefär – och med lite felräkningsmarginal så ska det motsvara ungefär 20%. Mer än så ska man inte gå ner medan man tränar har jag läst mig till någon gång. Och ju mer jag går ner, desto mindre blir ju dagsbehovet…


Responses

  1. Hur känner du inför antalet träningstimmar, har du som mål att öka eller tror du att du kommer ligga kvar på ungefär samma träningsmängd?

  2. Jag vill öka! Men det ville jag förra året också, men den ökningen var ju rätt så blygsam…
    Upp över 200 mil är tanken (170 senaste perioden).
    Men för det behövs som sagt crossträning och styrka/stretch…

  3. Bara en tanke kring viktökningen; kan det vara så att du omedvetet käkat lite extra eftersom du ändå ska träna/har tränat? Jag gick i den fällan för 8 år sedan…
    Det är rätt stor skillnad i tempo då och nu; 23 sek/km. Imponerande! Hur många mil har du sprungit nu jämfört med då? Riktigt kul att läsa om din utveckling och dina tankar iallafall. Och ännu roligare att jag nu har möjligheten att följa dina framsteg på nära håll🙂

  4. 145 mot 170 mil. Och det är klart att det är så med vikten. Det funkar ju inte att leva på ”men jag sprang ju långpass i förrgår” hur många gånger som helst…

  5. Känner igen det där med vikten men trodde jag var ensam om att träna för marathon och samtidigt gå upp i vikt. Tror det blev 3-4 kg innan SM, men under hösten hoppas jag på att gå ned dem igen!

    Lycka till med vikten och höstens lopp!!! du springer väl Genomloppet?????

  6. Ankan: Ja – det var likadant förra året. Och ja, jag gick ner delar av det i alla fall. Och ja, jag ska springa genomloppet.

    Kul att ”ses” igen, det var ett tag sedan. Hur går NY-träningen?

  7. Det går sådär med NY; fick ingen plats i år men hoppas på nästa år! Nu känns det inte lika bråttom när jag redan ”testat” maran en gång. Jag funderar dock på om man ska köra någon mer mara innan nästa SM; har du nåt tips på en ”lätt” mara??

  8. Hm det där känns igen, upp istället för ned:D särskilt i semestertider;)

  9. Åh vad jag känner igen det där. Långpasset får agera skäl till alla möjliga tänkbara sötsaker. Jag skulle aldrig tänka tanken på att banta samtidigt som jag tränar, men folk blir nästan grininga om man tackar nej till en bulle ”Du som tränar så mycket!”. Att man har lagt på sig 4 kg är det ingen som säger något om…

    Toppenkul att du kommer över till Världens Bästa löparklubb alla kategorier! IF Linnéa. Du kommer att trivas! Du behövs.

  10. Är det inte opraktiskt med svart tävlingsdräkt?
    Har ni inget ”bortaställ” att använda om det är varmt och soligt på tävlingsdagen?

  11. Precis vad jag också tänkt varje gång jag ser de svettiga (men glada) linneanerna. Italienska maratonlöparna byter ju från blått till vitt.

  12. Hur gör Juventus då ?

  13. Funderar på ett fyndigt svar, men kommer inte på något. Masse var är du?

  14. Duckan: Häng med oss till Åland!
    Annars tror jag att Florens är ett trevligt och påstått lättsprunget.

    jumper/DP. Klart att Linnéa ska ha ett bortaställ. Men jag gillar svart och gult…

    Juve mutar domaren att ge dem fler domslut eftersom det är synd om dem som inte kan byta färg. Men är de svart-vita eller vit-svarta?

  15. Hej Helena. Välkommen hit! Och jag vet inte om det är skönt eller läskigt att ni andra också upplever samma fenomen😉 Skönt eftersom vi kan stötta varandra, läskigt eftersom jag inser att det förmodligen inte går över…


Kommentera

Kategorier

