Skrivet av: Nix | augusti 4, 2008

vadå – regnar det?

Jag har citerat dem förr – och här kommer det en video med en av mina absoluta favoriter från de sena tonåren: Happy When It Rains med The Jesus and Mary Chain.

Och varför denna glädjeyttring?
Jo: efter dagar av slit och tunga pass, inställda pass på grund av kolmårdenbesök och diverse tunga ben och stingsliga ledband så fick jag äntligen susa igenom ett långpass. Ett sådant där som är som man vill ha dem. Men först fredagens pass: 7,5 km, 37 minuter 157 i puls och således strax under femtempo. Egentligen ett skitpass som gick alldeles för tungt på tunga, tunga ben. Men visst: det kanske var en lättdistans – det var i alla fall 25 grader varmt. Efter det ett tvådagarsbesök på kolmården som egentligen skulle ha avslutats med ett långpass från Mariefred – som grusades av inreseplanerna till stan.
Så det tog jag idag istället. Direkt efter jobbet startade jag – och under tiden jag bytte om gick det från sol till hällregn. Men regn i 17-18 grader är ju snarare en fördel än en nackdel, och det hela knallade på rätt bra. Inte så där rasande tunga ben som det har varit tidigare – utan det gick rätt okej att komma igång. Jag sprang ut på Djurgården, bortre bron över viken, tillbaka till Manillavägen och sedan ut på marabanan hela vägen till och över Västerbron. Fortsatte sedan över Tranebergsbron och Alviksbron över till Essingen för att avsluta efter knappt 22 km och med 153 i puls. Överföringsplutten är kvar på jobbet – och klockan brukar ju vara lite konsvervativ. Dessutom tappar den ofta lite på första kilometern inne i stan, plus att jag fick bromsa och plocka upp lite flaskor efter att ha fibblat med bältet vid Skansen. Men för all del – vi kan gå på klockan: Knappt 1:50. Alltså rätt exakt femtempo. Ett ruskigt skönt besked att få ett långpass med bara måttlig smärta och i vettig temperatur som genast ger det tempot. Benen tyckte väl kanske att det var lite tuffare än vad pulsen vittnar om – så det är klart att det nog var ett rätt tufft långpass. Men i alla fall!
Att det sedan förmodligen var skitkorkat inför morgondagens eventuella (ska kanske till landet) TSM-pass kan vi väl skippa idag.

Tack för alla gratulationer förresten. Och alldeles speciellt tack till Masse för att jag fick ett eget inlägg ihop med hans andra söner. Jag känner mig adopterad😉


Responses

  1. Det hade varit ett fint löp från Mariefred så det var ju synd att det inte blev av. Skulle du löpt asfaltvägen till stallarholmen eller har du alternativa grusvägar den sträckan?
    Jag var ute härom veckan och långpassade på de fina grusvägarna mellan Strängnäs och Mariefred, men jag var lite sinkad av att jag hade en dubbelbarnvagn att putta framför så jag kom inte ända till Mariefred.

  2. Jag har sprungit därifrån ett par-tre gånger. Aldrig dit faktiskt, lustigt. Jag har ganska exakt 21 km hem – så det är cirkus 13 till Stallarholmen.
    De gångerna har jag sprungit på asfalten.

    Men det finns andra alternativ. Stallarholmens cykelförening har tagit fram cykelkartor, och där ser man att det går att springa ”parallellt” med vägen på en grusväg som ligger till vänster. Den drar lite vänster och kommer fram mellan stallarholmen och Malmby – har för mig att det är vid Vånga – kanske något närmare stallis.

    Sedan kan man alltid ”båga” lite.

    Det finns en 20 km- och en 30 km-slinga inritad på kartorna – som utgår från centrum. Klart möjliga alternativ någon dag…

  3. Kommer du ut i veckan så kanske det skulle gå att klämma in en gemensam tur nånstans i dessa krokar? Vi är ute förmodligen t.o.m. fredag i vår som stuga ligger åt Malmby-hållet.
    Det lutar alltmer åt en anmälan till LL för min del, så det är väl dags att trappa upp löpningen nu då.

  4. Vafalls! Fler ute i de sörmländska skogarna, ser man på…🙂

    Bra pass där, 22 kilometer i marathontempo är inte fy skam!

  5. Amen hej hej hej!
    Jag visste att vi löpare var the cool , men att vi var såhär cool!
    Kan det bli bättre? Jag men nästan inte.

  6. Vadå ”ur form”?! Du bara baissade förra veckan, erkänn😉 Härligt jobbat!! När springer vi långpass ihop nästa gång?

  7. Japp, men det är ganska öppet landskap här, lite varierat med mindre skogspartier och öppna fält emellan. Vackert och träningsvänligt för löpning, cykel, rullskidor, kanot, etc. Kanske lite mer kupering hade varit önskvärt. Var borta och rekade ”slalombacken” vid Löt förra veckan men den var ju helt igenslyad och knappt framkomlig.
    Var bor du då berglund?
    Noterade att du springer för Ärla, som väl är mellan Strängnäs och E-tuna.

  8. Bor i närheten av Härad, 6 km väster om Strängnäs. Är det rullskidor du vill åka rekommenderar jag gamla E20 mot Eskilstuna (fina backar) eller ut mot Vansö/Fogdö/Björsund (flackare) om det det inte blåser (åkermark).

    Slalombacken är svårframkomlig ja, men inne vid Vasavallens IP (hockeyhallen, fotbollsplan, tennishall) finns en pulkabacke som är grym nog med rätt antal repetitioner…🙂

  9. […] finns de som inte gillar regn. Jag tillhör inte dem. Vill man så kan man minnas tidigare inlägg. Alltså såg jag inget större bekymmer med att himlen öppnade sig under eftermiddagen. Så […]


Kommentera

Kategorier

