Skrivet av: Nix | juli 25, 2008

allt står still

men jag rör mig!

Men luften står still, alla andra står still i värmen. Två rundor, två dagar i rad för mig. När Nix rör sig står tiden stilla, typ. För jäklar det är tungt att springa när det är varmt. Och varmt är det. Väderstationerna som jag anropar från SportTracks sa 27,5 igår och 28,5 idag vid tiden för löpningen (iofs står den i Uppsala, men i alla fall). Nästan 30 grader som varmast idag – och dessutom vindstilla. När man kommer ut på rakan med dammet yrande från skorna vill jag inte ens tänka på hur varmt det är. Solen gassar och den lilla vind som eventuellt skulle kunna svalka äter skogen upp.

Men ändå går det ganska okej. Jag har nu sprungit fyra rundor i rad utan sulorna, och det känns dessvärre bättre i benhinnan av det. Med tanke på Allans problem så blir jag lite orolig över att sulorna är en del av orsaken. Trist i så fall, eftersom de löser en hel del andra problem.

I alla fall: En medelhård distans igår och en lättdistans idag. 7,5 respektive 5 km. 4:55/84% och 5:05/80%. Om nu formeln som jag hittade stämmer; att man tappar 1,1 sekund per kilometer per grad över 15 grader – så tappar man alltså ungefär 10-15 sekunder per kilometer. Således 4:40- respektive 4:50-tempo…

Efter dagens pass återvände jag till storfamiljens vattenlekar (en massa sysslingar, kusiner och annat i en salig röra av 15 pers). Släppte klockan och pulsbandet, sparkade av mig skorna och, till barnens odelade förtjusning, kastade mig i vattnet med strumpor, tröja och shorts på. Ett bra sätt att avsluta en runda!


Responses

  1. 28 grader i V-tuna igår under sen eftermiddag. Gula femman för jumper i lätt 5:50-tempo, vilket alltså skulle motsvara 5:35. Bra sprunget av er bägge!

  2. Blir benhinnorna ännu värre så verkar ju Oscar Pistorius lösning attraktiv… han kan iaf springa fort utan att få ont i dem…

    Byter backarna på Ön och Lilljansskogen mot alternativträning i jämtlandsfjällen nästa vecka. Här skall drivas sjuåringar mot nya toppar!

  3. Aha, vindstilla. Så det var därför jag inte hade motvind för första gången någonsin på Söder Mälarstrand! (Vad är det för en sträcka? – något som gud glömde!?) I sån här värme föredrar jag sena kvällspass/nattpass…

  4. Skada i Tibalis Pistorius, är det när skenan går av?
    Driv på dem! Men passa dig, får man för mycket av skogen i unga år så riskerar man att bli flottist – och det kan gå illa!

    Vindstilla, ja. Värme, ja. Kvällspass – med vildsvin, njae…

    Tack Butlern! Bara att ge sig ut är bra…

  5. Lite nyfiken,,,, vad är det för sulor som du lagt åt sidan? Hade du sprungit i dom länge?

    Jag köpte, på inrådan av Löplabbet, ett par sulor som skulle ge ytterligare pronationsstöd ( utöver det som skorna har). Det var ett par som dom värmebehandlade och som sen formade sig efter min fot.

    Jag tror att det är sulorna som bidragit mest till min skada. Visst, en allt annat än optimal kost, att jag är en snart medelålders kvinna med krakelerande skelett, att jag emellanåt glömmer bort att vila ska ingå i träningen bidrog förstås också,,,men jag väljer att placera sulorna som nr 1 på listan🙂.

  6. Sulorna är s.k. ortopediska sulor som jag köpte på Runners Store. 1600 pix. Och ja, jag har sprungit mycket i dem. Förmodligen för mycket, för snabbt. Jag köpte dem 30/1 och har sedan sprungit 808 km i dem – av 817 sprungna…
    Troligen är det anledningen – eftersom man ska ”springa in” dem varsamt.

    Så nu kör jag utan till dess att det är helt bra, sedan ska jag vänja in dem lååångsamt.

    Jag kan inte se en enda anledning annars? Träningsmängd, underlag, vila, stretch, styrketräning, mat, crosstraining. Allt detta sköter jag ju exemplariskt…


Kommentera

Kategorier

