Skrivet av: Nix | juli 24, 2008

[aj]-br: Running Well ****

Och där kom det en ny förkortning! Som ni har väntat😉
Asfaltsjokerns bokrescension står den i alla fall för, följt av boken titel och ett betyg på en skala 1-5.

Således anser jag att boken ”Running Well” av Sam Murphy och Sarah Connors är en alldeles utmärkt bok. Den skimmar av ett antal viktiga ämnen, och lyckas förmedla mycket information på lättlästa sidor med informativa bilder. Som alla allmänna böcker så går den ju inte på djupet – och jag kan tycka att den blir lite farlig när den har flödesscheman över skador, med förslag på åtgärder. (Jag är nog mest avundsjuk för att de snott min idé…)

På knappt 200 sidor hinner den med: teknik, uppvärmning och nedvarvning, skornas betydelse och uppbyggnad, träningsteori, träningstips och typer av löpträning, kross-träning😉, mat och dryck, skadeförebyggande träning, skadeidentifiering, skaderehabilitering, återuppta träning efter skada.

Den innehåller ett stort antal bra övningar – speciellt förtjust blev jag i den fyrgradiga core-träningssektionen med lätta övningar för varje dag, tyngre övningar två gånger per vecka, löpskolning och löpskolning de luxe.

Lite saker som var aha för mig i alla fall:
Löparens skadeprocess: förnekelse, ilska, köpslående, depression, acceptans. Det är först när man accepterat skadan som man kan göra något åt den

Om man kross-tränar och kör över 70% av max så kan man bibehålla konditionen under lång tid – upp emot 15 veckor.

Cykel är mer ”löplikt” än promenad – då promenad använder benets baksida mer än framsida.

Armbågar du folk när du springer? Då rör du armarna ”fel” – försök att röra dem fram/bak och inte sida/sida. (Skulle jag???)

I en undersökning där man först bad folk att springa på 110% av max och sedan 95% av max visade att de sprang fortare i det andra fallet. Slappna av och spring, kort sagt.

Försök inte att få längre steg – då du sabbar din löpekonomi och förbrukar mer energi än vad du tjänar på den ökade steglängden. Längre steg kommer av att man blir starkare och smidigare, men fortsätter att springa bekvämt.

Och som sagt: en massa bra bilder!

Att det inte blir en femma beror på att det blir lite ”snuttifierat” i en bok som avhandlar allt, plus att man kanske inte tillräckligt tydligt trycker på att det kan vara vettigt att låta folk som utbildat sig under ett antal år och dessutom har en del erfarenhet sedan dess titta på skadorna – istället för att följa ett flödesschema i en bok. Även om jag personligen gillar flödesschemat…


Responses

  1. Tack för info om skador.

    verkar vara en rätt spännande bok.

  2. Ståre någe om hälsener iren?

  3. Jepp – ett par sidor.

  4. Boken verkar helschysst. Får ta och beställa hem den.

    Och Nix, ta hand om dina trilskande benhinnor och spring inte alls om du har ont. Det tar en sån evinnerlig tid att komma tillbaka om man åker på en rejäl skada/inflammation eller dylikt. Gör inte samma misstag som jag utan vila från löpningen så länge det ”hugger” och gör ont då du springer. Cykel, sim och/eller vattenlöpning med Wet vest kanske inte direkt lockar men är kanske det bästa för ditt ben i nuläget… men det känner du givetvis bäst själv.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: