Skrivet av: Nix | juli 21, 2008

tack johan!

Det är klart att man ska läsa sig i form! Således har jag just spenderat lite drygt 900 pix på följande (det är helt otroligt vad billigt det är med böcker. Bissart närmast.):

The Runners’ Repair Manual: A Complete Program for Diagnosing and Treating Your Foot, Leg and Back Problems”
Murray F. Weisenfeld
Brain Training For Runners: A Revolutionary New Training System to Improve Endurance, Speed, Health, and Results”
Matt Fitzgerald
Advanced Marathoning
Pete Pfitzinger
Daniels’ Running Formula
Jack Daniels
Lore of Running
Timothy D. Noakes
Runner’s World Run Less, Run Faster: Become a Faster, Stronger Runner with the Revolutionary FIRST Training Program (Runners World)
Bill Pierce
The Runner’s Guide to the Meaning of Life
Amby Burfoot
The Quotable Runner: Great Moments of Wisdom, Inspiration, Wrongheadedness, and Humor”
Mark Will-Weber
Ultimate Guide to Weight Training for Running, Second Edition, (Ultimate Guide to Weight Training for Running)
Robert G. Price


Responses

  1. Jag har en drös av em böckerna också bland annat Runners Repair Manual, Advanced Marathoning och Lore Of Running. Runners Repair manual var inget vidare då den var rätt gammal och Advance Marathoning säger mest logiska saker som man förstår ändå. Den har en del bra träningsprogram dock. Jag har inte hunnit läsa Lore Of Running då den är enorm och innehåller massa fakta. Jag behöver ta tag i den. Men lite litteratur är alltid trevligt, speciellt för motivationen =)

  2. Way to go Niklas!😀 Varför göra något halvdant när man kan överdosera! Inser nu att mitt bibliotek ser ynkligt ut jämfört med ditt och Dunceors…dags att göra ett besök på Amazon snarast!

  3. Jag är inte känd för halvmesyrer…

    Jepp – in på amazon, klicka vilt på allt du ser som heter ”running”😉

    Det höll på att smita med en 305:a av bara farten i min beställning😀

    Tänkte för övrigt passera Akademibokhandeln på vägen hem och plocka upp stora löparboken…

  4. Ja amazon eller adlibris är ställena jag shoppar på. Bra priser och tar oftast inte så länge. Jag har problemet att jag shoppar för mycket böcker och jag behöver beta av min att-läsa-hög.

  5. Du skall väl hinna springa också?
    Att hinna testa allt innan nästa SM kommer kräva dubbla pass, och lunchpass. Eller finns de som ljudbok?

  6. Har någon av er bokmalar läst Jim Fixx ”Löpning” (The Complete Book of Running) ?
    Min farsa drogs med i den stora löparvågen på 70-talet och hade denna i bokhyllan. När jag frågade honom nyligen så kunde han inte hitta boken och kunde inte heller minnas något om den.

  7. Känner att jag måste tipsa om Idrottarens återhämtningsbok, sprillans ny med riktigt bra innehåll – rakt igenom!

    http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=690

    Man ska hinna läsa allt också, har svårt att streckläsa när det är engelska men det blir dubbelt så lärorikt…😉

  8. 😀
    Jag äger inte en enda löparbok… Borde jag investera i litteraturen alltså?!

  9. Idrottarens återhämtningsbok har jag också och jag vet att Nix även sitter på den. Jag har dock inte läst en rad ur den, kanske dags att göra det någon gång =)

  10. Berglund – den är grym. Jag sträckläste den…

    Köpte dessutom en bok till på eftermiddagen – men fick improvisera lite, eftersom Stora Löparboken var slut. Den gäckar mig verkligen…

    Hittade till slut en bok som hette Running Well – en brittisk bok som faktiskt är riktigt lovande. Klämde 60 sidor på tåget till Vallentuna, och den avhandlar såväl teknik som skador. Många riktigt bra tips faktiskt.

  11. Karin:
    sägs ju att ”man blir bra på det man tränar på”.
    (själv delar jag inte den filosofin till 100% men i grova drag så ligger det ändå en hel del i det)

    Så vill du bli bra på att ligga i hängmattan och plöja böcker ska du göra just det.

  12. .. och på frågan om du ska ”investera i litteraturen ?” så verkar det väl onödigt när dina kompisar har slantat upp och de är väl snabbläsare och borde kunna låna ut böckerna snart.

  13. Aha! Det är därför jag är snabbläsare…

    Karin, jag har ju lovat återhämtningsboken som lån. Jag hoppas att jag kommer ihåg den imorgon.

    Jag har förresten inte läst boken du frågade om DP.

    Niklas – MÅSTE jag testa allt? Kan jag inte förkasta delar redan på intellektuell basis?

  14. Jag är ju lite emot fördomsfulla förkastanden, om det inte finns rikligt med empiri att ta hänsyn till. Alkohol verkar ju t.ex. vara ofarligt i små mängder men ändå stå på dopinglistan. En sådan motsägelse måste ju testas ordentligt…

    Just därför tycker jag du skall testa allt, gärna med attityden ”blir det inte bättre så har jag nog gjort fel…”

    Förväntar mig en tjock rapport framgent, men skippa gärna metod och teori och gå direkt på empiri, analys och slutsats.

  15. DP: jag hade den boken när jag var typ 15 år i pocketformat. Ganska inspirerande bok vad jag vill minnas.
    Nix: Damn, det var en diger lista med böcker, blir nog att beställa några🙂

  16. Sven Lindhagen: ”Rekordmän på kolstybb”


Kommentera

Kategorier

