Skrivet av: Nix | juli 3, 2008

kul å löpa

Visst måste väl min nya huvudbild betyda det? Onda tungor säger att det betyder puckelpist – jag lyssnade för dåligt på dem innan jag sprang idag. Puckopist.

Men först: Ja, 4:20-tempo är snabbt, men inte när jag springer det snabbaste jag kan. Det jag var ute efter var att jag kan springa snabbare på slätmark än i den backen – så nerför är inte alltid bra.

Berglunds bollar går kanon. Kanonlångt. Kanonlångt in i skogen… Men den bollen jag hittills slagit bort var kanonskön att spela på. Synd för den att den hamnade i klorna på mig – jag önskar den bättre lycka med näste ägare…

Och bild två i förra inlägget var i princip vägen idag. Jag skulle visa en bild på mina före detta glänsande vita skor om jag bara orkade ut till dem… Men jag börjar med lite grafer och bilder, för att sedan mer i detalj och siffror beskriva dagens runda – det mest bisarra löppass jag någonsin gjort.

Okej. För att ge lite siffror: 1 timme och 42 minuter. 13,24 km. Tempo: 7:45. Och ett av de absolut tyngsta långpassen jag gjort…

Som ni kanske anat så tog jag stolliften upp på toppen. Väl där sprang jag genom obanad terräng (ni ser på bild 3 de små buskarna som jag forcerade, omsöm uppför, omsöm nerför. Ibland saknade jag IceBugsen, ibland gummistövlarna. Till slut tyckte jag att det var en kanonidé att springa nerför en röd skidbacke – och när jag till slut, efter fyra kilometer, nådde fast mark så var jag helt slut i benen efter ”löpningen” som tagit mig drygt 40 minuter.

Sedan fick jag springa på drägligt platta och av människan anlagda vägar – till och med med asfalt… I fem kilometer. Sedan skulle jag upp på berget igen (det går liftar där på vintern…). Och det i tre kilometer, på en väg som det med nöd och näppe gick att gå i niotempo på, med mina ben…

Jag vet inte hur många gånger jag sagt ”å fy faan” efter passet idag, men det är några stycken…

Jag tackar extra för bubbelbadet vi har utomhus i huset vi hyrt. Jag kanske till och med kommer kunna gå imorgon, vilket vore bra – eftersom jag ska skämma ut mig på den årliga golftävlingen. Min form får dagens runda att verka platt med tanke på hur upp-och-ner jag spelar…

EDIT: Jag är nu morgonen efter fullständigt ledbruten. Men det mjukar förhoppningsvis upp. Jag är som en stor legogubbe. 179 cm hög med åtta rörliga leder. Resten är stelt och hårt.


Responses

  1. *skrattar* Legogubbe – vilken strålande liknelse!

    Och vilken helt underbar, fantastisk, härlig, magnifik – och mördande – natur att kuta i. Starkt kämpat!

    Älskar förexten nya huvudbilden oxå. Men nu kanske det blir en övredos beröm här…😛

  2. Oj! Det låter farligt… Men det är väl sånt man gör i Norge… Gå på tur är väl normännens ”idea of fun”

  3. Jamen, med den träningen bara måste du springa ett lopp i fjällmiljö! Spana in Bamm, http://www.bamm.nu
    Ett tvådagarslopp i den yttersta av den svenska fjällvärlden, kring Björkliden, Abisko och Riksgränsen. Oerhört vackert (och jobbigt). Loppet springs med karta, kompass, lagkamrat, ryggsäck, sovsäck, tält och så vidare… Välj 50 eller 70 km, alltså 25 eller 35 km per dag, alltså i verkligheten runt 30 eller 42 km per dag (det är ju orientering). Och det är många höjdmeter!

  4. Du är ju alldeles galen! Men åh, så avundsjuk jag blir. Jag hade gärna varit med och skrikit ”åh, fy fan” i den miljön. Förstår helt plötsligt varför Melkebue-Ottervik är en av världens bästa marathonlöperskor…😉

  5. Snyggt jobbat, förresten!🙂

  6. *Njuter & skrattar*

    Vilken natur du befinner dig i! Och vilket sjukt häftigt löppass.
    Kulelöypa? Sannerligen.

    Hoppas ”the giant lego man” får till en bra rond idag. Det vore som strecket genom o:et efter det sanslösa långpasset igår!

  7. De vackra bilderna ger ett bedrägligt intryck av att rundan var någorlunda platt…tills man ser banprofilen! Shit, det är ingen lek! Ett par veckor i den här miljön och du har Swiss Alpine Marathon som i en liten ask!

    I landet Sverige har vi ju busstrejk, vilket innebär en välkommen volymökning av träningen. Att springa till och från jobbet går nämligen snabbare än något annat färdmedel för min del. Dessvärre har jag inte samma natur att springa i som du, å andra sidan får jag i mig hela dagsbehovet av tungmetaller.

  8. Jag kommer aldrig att tycka att det blir för mycket beröm – så elda på ni😉

    Johan – cykla? Och glöm inte att det var obanad terräng. Knähöjdsstora buskar. Skönt repiga underben idag…

  9. Ett riktigt djurpass!! Flowlöpning i all ära, men visst är djurkänslan ändå speciell…

  10. Wow, vilket pass! Jag blir riktigt avis. Vill också, vill också vill också!

  11. Tack Anna.
    Jag skulle vilja göra om det – men imorgon åker vi hem.
    Och kanske låta benen bli någorlunda vanliga igen…

  12. Vilse: Njae – det är ju kompass och karta inblandat…

  13. Ger du dig ut på Bamm är det att klassas som orientering… Farliga saker😉

  14. Ja, jag har sagt det förr. Det bor en liten orienterare i oss alla. Det gäller bara att bejaka den sidan. Dåligt lokalsinne är ingen ursäkt.

  15. Låter ju helt fantastiskt med de naturliga möjligheterna. Att springa en röd backe nedför måste kännas ordentligt i framsida lår gissar jag?😉

    Hoppas tävlingen går bra!

  16. Men, men, men – du kan ju inte lämna det där underbara stället. Dessutom låter det där med rörliga leder mer som en Ken-docka🙂

  17. Låter skönt med ordentlig backträning =)

    Där är en kille på jobb som ska springa Bamm, han var ute för några veckor sen och sprang upp och ner för hallandsåsen för träna =)


Kommentera

Kategorier

