Skrivet av: Nix | juni 16, 2008

istället för inlägg, förvirring!!

bob hund skrev (nästan) den sången för några år sedan. Och den låter ungefär så här: http://www.youtube.com/watch?v=d94b7iYGq_M

Ja, det har varit utan inlägg hela helgen. Både på bloggen och i skorna. Två pass utan sulorna, och dessvärre känns benhinnan bättre… En riktig rookie-miss i så fall. Nu ska jag se till att bli av med besvären, för att sedan se om jag kan vänja in dem långsamt istället. Men ett tips till allas vår Allan: plocka ur dem ett tag…

Båda passen var riktigt, riktigt förvirrade. Båda gångerna fick jag gå över till GPS-mode och hitta-hem funktionen. Söndagspasset avslutades rakt igenom obanad terräng och blåbärssnår. Det läskiga var att jag tyckte det var roligt. Men det bygger på att jag inte behöver ha färgglada kläder och leta efter orange/vita skärmar…

Lördagen avnjöts i trakterna av Skärholmen. Först bio med L och en kompis och sedan barnkalas, som sagt. Jag letade mig runt och lyckades hitta skogen och hitta vilse, för att sedan hitta rätt igen. Men mitt 6 km långa pass blev 8,5 km… Lite lättare ben – men fortfarande ont på en del ställen. För att ni ska fatta hur lätt jag kommer fel så kan jag kanske tillägga att jag körde fel på perkeringen vid Heron city…

Söndagen sedan var ju dagen för överraskningen. Som den detektiv jag är lyckades jag avslöja planerna, och jag visste således att det var Hasseludden som väntade. Och som bonusaktivitet provade vi floating, både S och jag. Och när hon låg i tanken så dök det upp en entimmeslucka som jag inte visste riktigt hur jag skulle disponera. Men av en REN slump hade jag med mig löparkläderna! Vicken röta😉 Och det passet slutade som sagt i blåbärsriset, med 12 minuter till godo när jag väl såg betongbunkern igen efter 7,5 km.

Jag kan rekommendera floating som återhämtning efter löpning. Jag var som ny igen efter 45 minuter. Men det kan bli lite, lite dyrt att pröjsa 660 spänn efter VARJE löppass… Det är värt det för att pröva, men jag betalar knappast det igen. 200-300 kr kan det kanske vara värt däremot.

Sedan körde jag lite utfallssteg, tåhäv, stretchning och knäböj till min hustrus förtjusning…
Efter detta formidabla träningspass var det ju inte fel att sjunka ner och läsa lite ”idrottarens återhämtningsbok”. En oerhört bra bok, kapitlen om sömn och allmän återhämtning borde alla läsa, idrottare eller ej! Jag rekommenderar den varmt.

Min slutsats av boken är i alla fall att jag tränat för mycket, och måste börja träna mer för att kunna träna mer… Dvs – crosstraining, styrka och stretch kommer att göra att jag kan öka löpmängden, eftersom jag kommer att vara mindre skadad och mindre övertränad om jag kör återhämtningspass. Och således har jag börjar cykla till och från jobbet  – men med strikta pulskrav på max 65% av max.

Idag hade jag en hård kamp på Norr Mälarstrand. Vi tampades sida vid sida länge och väl, men till slut vek hon in framför – och jag höll på att cykla på rullatorn… Tänk er att vurpa i 5,8 km/h. Det blir en vådlig smäll det! Jag hade ju kunnat knäcka näsan mot hennes gipsade ben. Satans 102-åring till att vara kvick i steget.

Nej, det gick inte särskilt fort…


Responses

  1. Hjälp! Vad är det som händer?

    (Inte för att det gör mig lugnare att veta, men varför blev hustrun förtjust när du gjorde helt normala gymnastiska övningar. Hade hon aldrig sätt sådant förr).

  2. Jag missade en liten detalj – nämligen citationstecknen…

    Hon tyckte väl kanske att tåhäv i trappa bland övriga gäster kunde avvaras.

    Övriga rörelser skedde i katakomberna…

  3. Aha, hon blev INTE förtjust.

    Själv skrattar jag gott när jumper gör excentriska tåhävningar i trappan med en ryggsäck full med böcker och hantlar.

  4. Hahaha!! Själv har jag sluppit använda hitta-hem funktionen, men den verkar uppenbarligen fungera! Låter skönt med lite Spa-upplevelse, skulle också vilja pröva på floating. Blir man inte knäpp av att ligga tyngdlöst i tystnad och mörker??

    Upprörande att läsa om hur de äldre trakasserar folk i sin omgivning🙂 ryck handväskan från henne nästa gång!

    Hoppas vi ses på tisdag! Tror inte du missade särskilt mycket i söndags. Föreläsningen var sannolikt gammal skåpmat för en gammal träningsräv som du och 8k i 4:48-tempo som en dag på jobbet ungefär…

  5. Det där med benhinnorna och inlägg har ju andra löpare rapporterat om, dvs att benhinneproblemen avtog i neutrala skor utan inlägg. Skumt..

  6. Johan – planen är att komma imorgon.
    Medeldist – ja, det är en korrelation som jag skulle vilja utreda styrkan i!

  7. Vad är detta!? Nix snackar om alternativträning och orienteringsliknande övningar? Upp med skölden – himlen trillar ner när som helst.😛

  8. Jag säger ju det – förvirring!
    Dessutom har jag nattat P och tjejerna ståendes på balansbräda ikväll… S är på övernattningskurs.

    Snacka om att balansera livet😉

  9. Jag fick även hem Idrottens återhämtningsbok nu förra vecka (Idrottensbokklubb!) och har väl skummat lite.

    Jag går tvärtemot alla och mina ben är bätte än någonsin. Inga känningar, smärre smärre träningsvärk efter helgens 18km pass men annars ingenting. Min tes jag lite lutar mig tillbaka på är att jag tog aldrig riktigt ut mig så hårt i maran så det slet riktigt på benen. Det betyder att det finns mer att ta av.
    Stressfraktur är även jag rädd för, man nöter ju väldigt mycket på samma sätt. Min förhoppning är att köra massa olika skor förebygger det då man bytar löpsteg.

  10. det där med oteknisk och total avsaknad av lokalsinne är alltså inte en bra kombination. Jag ska genast börja öva mig på HITTA HEM-funktionen.

  11. Vad gäller inlägg och benhinnor så känns det mindre i benhinnorna för mig då jag springer i mina AdiStars utan inlägg. Det känns som om den 1000-lappen var oväl investerad…


Kommentera

Kategorier

