Skrivet av: Nix | juni 2, 2008

3:42:24-slutsatser

Jag kom just på att jag kanske hinner mobilblogga färdigt.

Ja, jag grät som ett barn – och det var så oerhört förlösande. Jag kan längta efter att få göra det igen. Det var bara ren och skär lycka. Jag var inte speciellt nöjd med tiden egentligen (då) – jag bommade ju trots allt med 15-20 minuter. Det var först när alla andra dök upp som insåg att det faktiskt var en riktigt bra tid.

Men vad hade kunnat göra den bättre? Till skillnad från många andra så hade jag inte kunnat springa ett enda löppass till. Tvärtom så hade jag troligen tjänat på att ta bort ett par till mot slutet.
Men för att kunna öka veckomilen – vilket jag gärna gör – så måste jag:
– coreträna
– styrketräna benen
– stretcha lår, vader, höftböjare
– gå ner 5-10 kilo
– se över vad jag äter

De tre första är helt nödvändiga. De två sista kommer att förbättra det ytterligare.

Följande är inte helt osannolikt:
– svalare väder, 10 min
– lättare bana, 5 min
– lättare Nix, 10 min
– mer träning, 10 min
– bättre core, 10 min

Lite kul att det blir 45 min utan att jag fuskat med tiderna.

Sub3 alltså. Lätt som en plätt🙂


Responses

  1. Nice! (Inte den franska staden)

    Fin maraberättelse, fin post-mara-fest. En fantastisk fest du fixade. En av de bästa på mycket länge för mig. Hur ska jag göra med arbetsförfrågningen?

  2. Tack – för båda. Och trevligt sällskap själv.

    Maila mig CV och beskrivning. Jag vb:ar med kommentar till chefen och släpper sedan, så behöver inte jag vara med i processen om det inte blir som du och jag vill.

  3. Det är intressanta slutsatser som du kommit fram till. Jag tänkte applicera dem lite på mig för det blir annorlunda då tror jag.
    -Core, tränar jag redan och det tar fint. Kände av ryggen lite efter maran så mer styrka där hade inte suttit fel.
    -Styrketräna benen, där blev jag mest förvånad av maran. Jag kör rätt ordentligt på låren på gymmet och är det jag höjer mest på. Jag trodde jag var rätt bra tränad styrketräningsmässigt på låren men det var dem som var helt slut på maran.
    -Stretch, något som jag behöver bli mycket bättre på. Läsa stora stretchboken flertalet ggr och se till att utföra dem bra.
    -Gå ner vikt, definitivt inget för mig. Går jag ner mer blir jag underviktig.
    -Se över vad jag äter, här tror jag det finns mycket att ta. Jag äter massa skräp, för sällan och istället stora portioner och har en del problem pga det tycker jag.

    Jag tror snarare att det enda som hjälper för mig just nu är att få till ordentliga långpass. Med ordentliga långpass så jag orkar springa ett helt marathon så borde jag kunna ta mig neråt 3:45-3:50.

    Jag tror du har vettig syn på vad du behöver förbättra och det är bra du har en väg fram!

  4. Kan bara lyfta på båtmössan, för både den imponerande prestationen och analysen. Värmen från dagen kändes även på kvällen ute på Ön, och jag är lagom nöjd med att hemmabanan till största delen går i skogen… hur det var inne i asfaltsdjungeln kan man lätt inse.

    Det har varit en inspirerande och tankeväckande läsning, närmast ett obligatorium för blivande naprapater

    Ses vi inte förr så ses vi på Koltorp!
    Bravo Zulu.

  5. (Det var tydligen här jag tänkte kommentera ditt lopp för att vara begriplig. Nu har du två likalydande kommentarer. Håll till godo).

    Att jumper slog dig med 5 minuter på S:t Eriksloppet 2006, är svårt att förstå idag. Jag börjar tro att den där Szalkai inte är så pjåkig. Om man som du springer den andra halvan av ett maratonlopp bara 6 minuter långsammare än den första, så är man i mina (och jumpers) ögon en riktig maratonlöpare och att du slog en sådan duktig löpare som Masse med 20 minuter säger också något om din klass. Förmågan att ta ut dig utan att (som jumper) må illa ska du ta vara på. Ditt räkneexempel ovan är för övrigt inte så helknasigt som det kan verka. En kvaltid till Boston är i varje fall mer än realistisk.

    För övrigt skulle jag vilja höra Johans berättelse om sitt lopp. Han hade en väldig fart när han sprang förbi jumper. Hade inte ens tid att skaka hand. Eller har jag missat den storyn?

    P.S. Tildo tackar för den trevliga festen!

  6. Vi tackar Tildo. Hon förgyllde den med sin energi!

    Jag är oerhört nöjd med att jag grejade att hålla farten så pass. De 10 minuterna som jag hoppas tjäna på core är mycket kopplade till att kunna hålla farten ytterligare något jämnare.

    Räkneexemplet är allvarligt menat. Jag har kondition för betydligt bättre prestation. Pulsen var i snitt 164 och aldrig över 173. Med tanke på att mjölksyretröskeln för mig är 175 så var det ”onödigt” lugnt. Men det var värmen och kramporon som höll ner tempot. Därav de tio minuterna av värme (som kan vara lågt räknat).

    Ett kilo påstås vara 25 sekunder på milen. Det är alltså 1:45 på maran, ungefär. 5-10 kg alltså 10 minuter.

    Att Stockholm är tufft vet man. Minst fem där.

    Och sedan lite träning på det, vilket som bekant gör en bättre!

    Sedan ska det göras också…

  7. Kan ju låta rätt konstigt, med tanke på min rätt usla tid. Men jag tycker inte att själva loppet var tufft…

    Dock: grym tid av dig

  8. Det är inte SÅ tufft. Tycker att Åland var ungefär lika. Men det finns några som påstås vara något lättare. Men mer än fem minuter vete sjutton, det ska springas också. Marathon på rullband imponerar liksom inte lika mycket…

  9. Och Niklas: Jag bugar, bockar och förväntar mig storstryk på såväl ön som nästa års mara.

  10. Butlern: Var försiktig med det du önskar, det kan gå i uppfyllelse! Kanske jag helt enkelt ”kapar” farbror Steffes blogg! Ingenting har ju hindrat mig från att kapa andras bloggar förut!🙂

  11. Du får gärna kapa min blogg igen Johan. Det vore en ära!

  12. Det är märkligt hur väl fjäsk fungerar! 🙂 Det kanske kommer något inlägg innan jag helt förträngt den lusiga eskapaden…

  13. Jag skulle ha skrivit ”lustiga”, men mina fingrar styrde tangenterna till det ord som egentligen mer korrekt beskriver det som försiggick…

  14. Om inte fjäsket funkar tar man till en av de två delarna av vilka barnuppfostran består i lika portioner: hot och mutor😉

  15. Jag läste lustiga – men det är ju en helt underbar freudiansk feltryckning!

  16. Du är välkommen, Johan. Det är alltid roligt att läsa om trötta löpare. Nix blogg har visserligen en större publik, men snitsarens kameler är snyggare än Nix sketna medaljer. Varför inte slå på stort och skicka in manuskriptet till flera och se vem som erbjuder bäst villkor. Masse får nöja sig med sin Görel-älskling som gästbloggare.

  17. Jag behöver varken mer eller mindre än min kära Görel-älskling… Så det så!!!

  18. Mkt intressanta slutsatser och jag kan skriva under på allt, utom vikten i mitt fall. Jag är lagom ”viktig” som det är😀

    Framförallt behöver benen lite uppmärksamhet. Eller kanske inte så lite.

  19. Apropå barnuppfostran och dagisfarsor på StEssingen som sprungit mara. Jag hörde att det var några som hade snackat med Sagas pappa, sportkrönikören, om hans sub-4 på 80-talet. Själv snackade jag med Tims farsa i söndags:
    ”Jasså du sprang maran, ja det brukade jag också göra förr, men jag la av, fixade aldrig att springa andra varvet. Brukade få gå från Västerbron till Stadion”
    Jaha tänkte jag.. han ger ju inte nåt sportigt intryck heller.. 5h-plussare, typ. Men jag frågar ändå artigt var han hade haft för tid.
    ”3:24” svarar han.
    Så folk har tydligen lite olika uppfattning om vad som menas mad att ”gå”, sedan ändrar han till att han hade ”linkat” från Västerbron. Men han hade visst gjort 1:25 på halvmara så då har man väl lite andra referensramar.

  20. Jag har snackat en del löpning med Micke också. Han är rätt skön. Honom kan vi definitivt få med ut på en runda eller två! Vi har faktiskt redan snackat om det.

    Ja, vi träffade honom och Love på tvärbanan på väg in. Lätt speedade…

  21. Jag kanske skulle ta till mig av din analys; jag kör inte särskilt mycket coreträning (okej, 120 situps/dag, men inte mer) och jag har alldeles lagt av med gymmandet (ska ta tag i det nu igen). Däremot har jag kört löpskolningen och stretchat. Kanske är del i min ”framgång”? Maten och vikten är ett kapitel för sig…

    Och faktum är att det har skiljt ganska mycket mellan mina Berlin-maror och mina Stockholmsmaror så visst gör banan en hel del för tiden. Men ett marathon är ett marathon, vad som helst kan hända vem som helst och när som helst. Kolla på Paula Radcliffe, OS i Athen…

    Avslutningsvis, igen, du var tokstark i värmen! Det säger Duracell-Karin, punkt å slut!🙂

  22. Karin!
    Niklas summerade sina egna slutsattser i går kväll med att han nog kanske skulle behöva yoga lite trots allt. Du kanske ska hänga på. ”Min” Johanna (runt hörnet från oss) är superbra!

  23. Härlig läsning. Instämmer med Karin, du är tokstark, GRATTIS till en kanontid.
    /Catti

  24. Jävligt fin beskrivning och jag tycker loppet verkar sköts exemplariskt. En kombination av tanke och handling som är så viktig.

  25. Tack för en superfin marathomberättelse!

  26. Jag har ”slarvat” kopiöst med löpskolning och stretch. Eller snarare: jag har optimerat passlängden till verkligheten ett otal gånger. Det är helt enkelt svårt att få till det med resten av livet ibland. Eller rätt ofta… Och när man kortat uppvärmning, nerjogg så vill man ju inte dessutom ge sig på även huvuddelen av passet…

    Men det är nog kanske det man borde. Men HUR kul är det att skippa tre intervaller för att hinna löpskolningen…

    Klart att Karin ska yoga med mig! Jag kan behöva någon som drar dit mig…

    Tack för alla fina kommentarer!

  27. Tack för berättelsen, Nix. Och tack (igen) för den sanslöst spontana och roliga festen. Den sjuka fortsättningen på din postmara-fest är att jag och en viss Hr Montan Sr, just nu (as I write) sitter på samma utbildning på en Gästgivaregård in the middle of nowhere i nordvästra Skåne. Ibland är ödets nycker helt galna….

    Dina slutsatser är mycket intressanta. Hur lång tid skulle det ta att nå dessa tidsförbättringar tror du? Ett år? Eller ännu snabbare? Hmmm, mycket inspirerande. Styrketräning är nåt jag mer och mer förstått att jag måste börja med för att ”hålla” för mer kontinuerlig långdistanslöpning.

  28. Helt galet! Världen är ibland sjuuukt liten.

    Hur lång tid? Ja, helst tre styrkepass…
    Jag tror att förbättringar kommer redan till i höst – men inte av den magnituden. Men SM10 kanske???

  29. Haha, klart jag drar med dig på yoga🙂


Kommentera

Kategorier

