Skrivet av: Nix | maj 25, 2008

kanske sista passet?

Jag undrar om jag kanske tränat klart? Nej, jag kör nog tisdag, onsdag också – men det beror lite på hur kroppen mår. Benhinnorna är liksom strama, även om de inte gör jätteont. Det känns i dem och i maxiglutte under de första kilometrarna, men det går över ett tag in i passet.

Passet igår var rätt tungt – till viss del beroende på den berg- och dalbana som den rundan innebär. Jag har en 12,5 km slinga på landet som jag sprang igår. Det är en sådan klassiskt upp-ner-upp-nerrunda som aldrig är platt. Och det påverkar rimligen prestationen. Jämför höjdkurvan med den för rundan runt djurgårdsbrunnsviken, till exempel. (Se bilden nedan).

Uppvärmningen gick långsamt, kroppen tog tid på sig att starta i uppförsbacken. Av nerförsskäl blev tredje kilometern betydligt snabbare och uppvärmningen gick i 5:05-tempo. Stretchade lite och startade snabbdistansen i nerförslut. Skönt – men lite farligt. Det är lätt att dra på sig ett tempo som man vill hålla, och därmed klappa rakt in i syraväggen redan efter 2 km… Nu gjorde jag inte det, utan sneglade mot pulsen mer än tempot. Tanken var att göra ett hårt pass – men en bra bit från max. Backarna gick bra, klarade att hålla undan syran hyggligt – och gick de sex kilometrarna i 4:40-tempo. Höga 175 i snittpuls, med 183 i max. Sista kilometern i uppförslut drog en del syra, men det kunde jag bjuda på kändes det som.

Ett bra pass som var en bra avstämning inför lördag. Vi får se hur det ser ut då, men jag lutar emot att starta i sakta mak och hitta ett bra tempo. Jag kommer inte att tillåta mig att ligga under 4:50-tempo om det inte känns oerhört lätt. (Uppåt finns däremot ingen gräns…). Pulsen bör ligga kring 165-170 (beror lite på värme och tävlingspulspåslaget) och det kommer jag att hålla mig till första 2-3 milen. Om krafterna sedan finns kan jag kanske gå något snabbare mot slutet, även om det troligen kommer att handla om att försöka tappa så lite som möjligt… I så fall ner mot 3:25, något under. Det är okej med pers (3:43), men jag är inte riktigt nöjd om jag inte är under 3:30. (Om jag känner mig fräsch, gör jag inte det så blir det sightseeing och njuta av loppet istället).

Vädret säger 24 grader och halvmolnigt. Dessutom med åska och regn dagen efter – så det kan vara rätt tjock värme i så fall. Och då sjunker prestationsmöjligheterna något, tror jag.

Det är på lördag. Inte ”nästa lördag” eller ”i slutet av maj”, som man sagt ett tag nu. Det är på lördag. Den här lördagen. den som kommer efter söndag-måndag-tisdag-onsdag-torsdag-fredag. 6 dagar.

Vi har tränat klart nu! Det är bara farten i benen som ska fram. Se till att hitta den😉


Responses

  1. Formtoppen infinner sig, ser jag🙂 Hoppas maxiglutte och benhinnorna är med på noterna på lördag.
    Vädret kan man inte påverka, men det låter allt annat än optimalt om din väderleksrapport stämmer… Tre träningspass kvar; idag, tisdag och onsdag och på lördag gäller det. Hjääääälp!😉

  2. Tsss – du var ju snabbare😉

    Två pass för mig. Brrrr.

  3. Sjukt närma nu. Jag börjar bli nervös.
    Jag har tre pass kvar eller så kapar jag det sista så det bara blir idag och på onsdag och sedan resten vila. Planen var idag, tis och tors. Vi får se!

  4. Det var ingen baissning i det här inlägget? Hur står det till egentligen? Jag börjar bli orolig😉

  5. 6 dagar!!
    Det ska ju vara 6 månader kvar!
    Vars har våren tagit vägen?
    ahh?!

  6. Vadå ingen baissning?
    Ont i benen – tungt att springa. Räcker inte det???

    Det här visar bara att jag inte baissat tidigare, bara talat sanning. Jag framställer ALLTID fakta – om ni sedan tolkar det som skryt eller baisse är upp till er😉

    LDR – var lugn. Det kommer att vara 10 grader och pissregn hela juli och augusti sedan. Lång tid att njuta av vårväder, precis som förra året.

  7. Där kom den kommentaren jag saknat; ”jag är inte dryg, jag presenterar bara fakta”. I love that!😀
    Skriver till dig som till Masse: tomt utan dig på TSM idag. Och baissa på, du har bara (knappt) 6 dagar på dig😉

  8. Uhuuuu jag är så sjukt peppad.Just idag tror jag på min egen start till hundara procent. Men jag bävar för att möta ditt och Masses flås i ryggen och sen när ni springer förbi mig någonstans vid Wasaparken andra varvet. Men gör ni det så ska jag ta det som en man. Gratulera er och gå och döda migsjälv.

    Nä skoja bara. Detta ska bli kul, vad som än händer.

  9. Klart att du startar, Allan.
    Men skit i att springa mer innan, nu.

    Jag förstår känslan. Skullle också göra processen kort om Masse passerade😉 (med honom…)

  10. Ja precis, jag skrev ju att jag bara skämtade, det är er jag kommer ta slut på.

    Jag kommer nog köra lite lite löpning i veckan. Jag är realist liksom. MEn kan jag så cyklar jag bara lite lätt denna vecka. Eller hur skulle du tränat om du var jag?

    Inte alls?

  11. Ja, frågan är ju intressant. Får jag bestämma hur du ska göra – eller svara på hur jag tror att jag skulle gjort själv i samma situation?

    DU ska inte springa. Möjligen cykla lätt. Och kanske jogga några km på fredag.

    Jag har ju samma bekymmer i lightversion. Hindrar det mig från att träna? Nä! Skulle värre värk hindra mig? Ja, kanske. Eller: jag skulle nog avbryta passen efter tre-fyra km om det inte gick över…
    Cykla är inget alternativ för mig, eftersom jag är alltför ovan vid det just nu. Det skulle bara ge högst oönskad träningsvärk…

  12. Och trötta sura muskler skulle jag tro. Är inte direkt triatlet själv, men lite lät hojning klarar jag nog nu.
    Ja vi får se. Det vore skönt med ett par fartiga intervaller nu i vckan, och lite lunkande morgonjogg på onsdag. Men vi får se. Det är vi mot våra huvuden nu liksom.

  13. Bara sex dagar kvar… Scheisse! Fasen vad fort de här 25 veckorna gått! Det är ju nästan så att jag (som inte ens skall springa på lördag) blir helt nipprig av blotta tanken. Knappt en vecka kvar! Wow!

    Ta det isigt denna sista vecka Nix. Bättre att vila om det tar emot/gör ont för att sedan vara hel, fräsch och sjukt löpsugen på lördag.

  14. Ja – musklerna skulle surna som fan.

    Benet: det är nära. För övrigt Allan, jag är inne på att tejpa Benet. Vid en tall. Det skämtet blev för övrigt roligare än jag tänkt – eftersom det finns fyra Tall på festen😀 Vi tejpar ihop dem – så har vi något att se fram emot😉

  15. Jag… passera Allan… jodu! Ingen risk…🙂

  16. Klart att jag (borde) ta det isigt😉

    Jag kommer att köra lätt och bryta fort om det behövs.
    Men just nu är det ”bara” två trilskande benhinnor, maxiglutte och det där ledbandet… Piece-of-cake. Fram till onsdag, när det dräller in tre dagisbarn för middagsbjudning. Det kommer aldrig slå väl ut. Jag kommer att få påsjuka och vattkoppar – jag lovar. Trots att jag haft bägge som barn…

  17. Nej, inte efter det dödshotet😉

  18. Ha ha, jag har sänt ut en jatva!

    Löparnas svar på, ja ni vet vad.

  19. Ja, och slita och släpa med inhandling och badkarslyftning och sånt i helgen så borde man kunna lätt sträcka en muskel (till)

  20. Apropå det: Fru Tall är också allergisk mot det mesta (Gluten, paprka och sojaprotein). Vanliga grillmarinader brukar inte va’ nån höjdare för hennes mage. Hon tar med nåt eget att lägga på grillen, så behöver ni inte tänka på det.

    Angående detta med att tejpa benen: tejpa dom inte ihop.

  21. Ta det försiktigt allesammans på era pass den här veckan. Tror det är lätt att träna lite hårdare än man tänkt. Bara tanken på att den magiska dagen snart är här får i alla fall mitt adrenalin att skjuta i höjden.

    Nix, gällande festen, Clarence vill jätte gärna komma om det är ok? Vill du att man gör ev inlägg som rör festen under ditt senast gjorda inlägg eller ska man göra dom under ”Planering av festen” som du skrev för ett par dagar sedan?

    Ha en härlig måndag🙂
    /Catti

  22. Skriv det var ni vill, jag läser alla som kommer.

    Klart att Clarence ska komma. Kommer han själv eller med alla fem-sex-sju, eller hur många de nu var?

  23. 🙂 Han kommer ensam och lämnar sin liga på 4 samt havande frugan hemma.


Kommentera

Kategorier

