Skrivet av: Nix | maj 12, 2008

välbehövlig vila

Det ska bli rätt skönt att ta det lugnt ett nu… Benen är tunga och rätt ”trasiga”. Antydan till löparknä på båda sidorna, rejält ont i vänster benhinna och klara känningar i vänster piriformis/gluteus.

Dagen har således bjudit på rehab och vila. Mycket massage, salvor av olika slag, vaddippar och stretch, TNS-ström i vaden och inte minst stödstrumpor – förlåt Compression-socks, såklart😉

Och appropå dessa. Jag har hittat ett par som jag tycker fungerar riktigt bra. Jag har provat att springa i dem, vilket var helt okej, och de sitter uppe bra även under hela dagar av användning. Och det bästa av allt: de finns i vitt och svart! Alltså kan man återhämta sig även under arbetstid helt plötsligt. Enligt gammal god engelsk sed ska man ju använda knähöga strumpor – även om de kanske inte menar under blåjeans😉

Jag har just nu ett par som är i min storlek (43-45, jag har 44) och är inne på att prova att beställa några par i en storlek mindre för att ytterligare öka kompressionen. Så frågan är om någon annan är intresserad av att testa? Tala om det så slänger jag in dem i min beställning. Det bygger iofs på att vi lyckas överlämna dem utan att skicka dem med posten – men allra senast 31/5 i alla fall då?

Här har ni en länk om ni vill göra egna beställningar. 79 pix kostar de. 39 kr i frakt, men det krävs att man beställer för 250 kronor. Vilket iofs är lätt bland deras övriga produkter…


Responses

  1. Då tror jag att du är värre däran än jag. Jag har bara en blåsa på tån som svider. pepparpeppar…

    Inte ens en benhinna…

  2. Jasså din fru sprang spring cross ? det sa hon inte ett pip om när jag träffade henne på 04/05-kalaset.. När jag tog upp ämnet löpning drog hon bara en oneliner (som jag inte lade på minnet) om ditt KR och växlade snabbt som tusan in konversationen på något allmän- (och för mej lik-) gilitigt samtalsämne såsom perenner eller så..

    Kanske är hon lite nojjig över att hennes gubbe är lite hotad på tronen som snabbaste marathonlöpare bland dagisfarsorna.. hehe..
    Vi får se…
    Apropå det, så vore det kul att lura med Johan Esk ut och lubba nån gång ! Men det kanske blir svårt. Jag vet att han ägnar sig åt nån form av kutning efter boll.. Såna brukar vara svåra att motivera till boll-fri löpning.

  3. Det stavas väl per-si-enner?😉

  4. Jag blir alltid lika fascinerad och imponerad av dina rehabaktiviteter, själv kommer jag inte längre än till tanken: ”jag borde kanske….”
    Eftersom jag är lat ids jag inte köra hela paketet så jag skulle bra gärna vilja veta vilken åtgärd som funkar bäst. Och går snabbast…
    Vad är vaddipp? Finns det med vitlökssmak?

    God läkning!

  5. Skönt med vila🙂
    Och tack för länken till compressionssockarna. Ska beställa senare, kanske hinner fås till SM…

  6. Hinner vi omvända modevärlden till den sista maj? Vore ju skönt med stödstrumpor i de högklackade skorna efter loppet…

  7. Varför inte UNDER loppet? Verkar ungefär lika idiotiskt😉 Med högklackat alltså.

    Jag tror att S oro över min högst eventuella nedpetning från tronen möjligen beror på att hon ser risken för ökad träningsdos😉
    Jag tror att mina dagar högst upp är räknade… Men du fuskar – två barn är väl inget😉 Dessutom är du ju gammal friidrottare på oerhört hög nivå – se du är diskad bara därför!
    Esk har en mara på samvetet, för drygt 20 år sedan. Men jag vet att han springer – så det borde inte vara helt omöjligt. Jag hänger gärna på i så fall. Han är lite nyfiken på Garminklockan, vi kanske kan locka med den?

    Vaddipp låter INTE gott – oavsett vad det är…

    Och S är närmare persienner än perenner – även om det kanske inte står högst på listan något av det. Hon sprang för övrigt Spring Cross, om vi tillåter oss en vid tolkning av begreppet springa (hoppas vid min gud att hon faktiskt INTE läser min blogg, men det lär jag få reda på i så fall)😉

  8. Tydligen.. en sökning på Esk visar att han sprang på 3.59.42 sthlm-85. Killen har ju tajming..
    Han fyllde 40 för några veckor sedan, så då var han alltså bara 17 bast.
    Förmodligen är han 2:a just nu på ”dagistoppen”.
    Kommer inte riktigt på vilken typ av pass som skulle passa att ha med honom på.. (för man kan ju misstänka att de 23 åren satt sina spår). Kanske nåt lattjo-pass efter SM (?)

  9. ..och förmodligen 1:a om vi räknar enbart STOCKHOLM matrathon.

  10. Har jag fattat det rätt att Johan Esk också är Essingebo. Jag noterade också att han sprang när han var 17 år. Är inte gränsen 18?

  11. Ja, han bor på St Essingen och har dottern på samma dagis som mej och Nix.
    Åldersgränsen.. kan ju ha varit annorlunda på 80-talet.

  12. Är Dagispappan gammal friidrottare? Berätta!

  13. Jag letar och letar, varken tallar, granar eller björkar i rätt ålder i resultatlistan på NÅGOT marathon???

    8D

  14. Du sa att jag varit friidrottare på hög nivå, men den högsta nivå, över marken, som jag friidrottat på var 3,25m. Det var mitt resultat då jag kom 5:a på USM i stav som 14-åring. Vann på 4,00 gjorde Martin Eriksson, som sedemera blev förste svensk att hoppa 5,80.

  15. Annars är Stockholm Stadion lite speciell mark för mej. Jag vann Skol-SM i diskus P16 där med 47meter. Så det kommer att va goa vibbar att svänga in sista biten på maran.. av flera anledningar.

  16. När det gäller S, har jag sett resultatlistan. Nog kallar jag det att springa. I varje fall kan inte jag ta mig fram till fots så snabbt på något annat sätt. Bra sprunget alltså!

  17. Jag håller med!
    Är bara en elak och otrevlig typ.
    Lite beror det på att hon enbart springer tävlingarna – utan att träna mellan, medan jag verkar göra tvärtom…

  18. P16, då hade man 1,5-kilosdiskus va?

  19. japp.. 1,5 kg
    50,86 kastade jag som längst det året. Distriktsrekord för Västmanland.

  20. Oj säger jumper! Fortsatte du med seniordiskusen? Eller lade du av som så många talanger? (Själv fick jag aldrig ordning på den där skivan och stannade på strax över 30 m i tiokamper)

    Till Nix: 7-minuterstempo utan träning. Det kallar jag talang.

  21. Tja.. på den tiden gick man över till 1,75 kg sedan som 17-åring och då gjorde jag 49m.
    Seniorperset inte mycket att hänga i julgranen för sedan körde jag mer slägga. Där blev det sedemera 53m med seniorsläggan.

    Vilka var dina vassaste grenar i 10-kampen då?

  22. Vid sidan av höjdhoppet (1,97 m) tävlade jag lite i tiokamp där konkurrensen var sämre, varför jag hamnade runt 25:e plats i årsstatisiken i båda grenarna. Idag är intresset för tiokamp ännu lägre och mina ojämna resultat skulle stå sig ännu bättre i statistiken. 16,2 på häcken, 11,8 på 100m och 54,3 på 400 m var väl någorlunda bra liksom knappa 12 meter i kula. I stav och spjut var jag riktigt dålig. Slägga har jag bara kastat ett par gånger, men jag tror att jag gjorde ”i princip rätt” med fötterna.


Kommentera

Kategorier

