Skrivet av: Nix | maj 11, 2008

eftertänksamhetens kranka blekhet

Med vad var beslutsamhetens friska hy som sedan övergick i ovanstående? Jo, jag provade ju faktiskt i alla fall. Ett annat citat som sällan passat bättre är Heidenstams:

Det är stoltare, våga sitt tärningskast,
än att tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.

Shakespeare och Heidenstam – sämre sällskap kan man hämta inspirationen till ett blogginlägg ifrån. Det enda bättre är väl i så fall Allan😉 För jag förstod också att det inte skulle funka – men jag var tvungen att prova. Således la jag mig precis under tröskelpulsen på halvmaran igår. Trots att jag förstod att de tunga och lätt skadade benen inte skulle klara det – speciellt inte i värmen. Det höll ungefär 8-9 km. Jag slet lite till fram till 10-11 km. Men sedan fick det vara nog. Surfade sedan i mål i komforttempo – vilket var slitigt nog i värmen. Jag hävdar fortfarande att jag med pigga ben och mindre sol skulle klara att hålla den farten. En jämförelse med förra årets Stockholm Halvmarathon är ju intressant i sammanhanget.

15 grader varmt då – 24 grader varmt nu. (enligt WeatherPluginen i SportTracks)
173 i snittpuls första milen – 170 nu
179 i snittpuls sista elva – 174 nu
18 meter ”största stigning” – 24 meter nu.
40% REF – 32% REF (relativ fuktighet)

Tävlingarna är kort sagt väldigt lika, förutom värmen och skillnaden i snittempo. 4:40-tempo blev 5:05-tempo igår. I september var skillnaden 4:48 till 4:51. Min numera gode vän Johan sprang sju minuter sämre än ifjol – trots att han anser sig bättre tränad nu. Alla påverkas inte lika av värmen, vissa blir till och med bättre av den, men Johan och jag tillhör garanterat inte den kategorin. (Inte Masse eller Karin heller. Om Dagispappan också blir sämre av värmen ska jag råka snubbla honom nerför trappen på dagis😉. Eller, bra jobbat – jag är avis). Lägger man dessutom till parametern nertränad så är jag faktiskt nöjd med loppet igår. Eller i alla fall inte missnöjd.

Den stora behållningen var att ladda upp och varva ner med alla dessa trevliga människor. Ni andra får ursäkta, men det var speciellt kul att äntligen träffa Johan. Grymt impad av att du såg mig liggandes på gräset😉 Men med tanke på att du vilat så vansinnigt mycket längre än jag efter loppet så hade väl du kraft att se😉

Det slog mig att maran startar 14:00 och jag kommer att vara tokspattig innan. VIll ni vara det med mig? Jag antar att ni kanske ändå vill droppa en väska här innan – så varför inte vara spattiga ihop på förmiddagen och åka i samlad tropp till Stadion? Ni gör som ni vill – jag har full förståelse om ingen kommer. Alla har sitt sätt att ladda upp. Men det skulle troligen hålla mitt marathonspöke borta lite i alla fall – så om det hjälper någon av er så är ni mer än välkomna att sippa sportdryck och rada upp undanflykter😉

Idag har jag arrat barnkalas med åtta fem-sexåringar. Jag hade hellre ”joggat lite” som Johans hustru kallade gårdagens 27,5 km i en jämförelse med en rytmikkonsert med 14 barn med trumpetambitioner, men i flera fall med bristande talang.

Just nu har jag ont lite här och där. Piriformis, benhinnor och faktiskt en lite smula i knäna. Vi får se vilka pass som blir aktuella framöver. Det viktiga är att ha pigga och hela ben på starlinjen den 31:a. Träningen är gjord – nu är det formen som ska fram. Och den får man inte fram genom att springa halvskadad. (Hörde du det nu Allan!).

1:45:38 blev den officiella tiden. 1:44:59 på min klocka. Det kvittar. Pinsam medalj var det också. Hmmpf. Chiptid kanske vore att fundera över?


Responses

  1. Jag spattar gärna hos dig… Vi kan passa på att förbereda inför kvällen. Förra året var riktigt jobbig på förmiddagen… Det kan vara bra att ha något att göra…

  2. Var det varmt tyckte ni? Jag kände inget obehag. Tror det har att göra med att jag gjorde en viss carboladdning. Inladdade kolisar binder mycket vatten som bekant. Det borde rimligen betyda att det vattnet frigörs igen när glykogenet förbrukas. Jag drack bara en mun (uppskattningsvis 1dl) sportdryck vid varje station (5st). Kände inte att jag hade behov av mer. Var inte överdrivet törstig vid målgång.
    Sedan får man ju bra kylning av fartvinden också när man springer i sub-4:30-tempo. =)

  3. Okej jag ska göra allt jag kan för att lyssna till dig, Ska köra morgonpass på cykel, för cykla frå man göra småskadad.

    Skönt med ett lopp i värme trots allt. Lät som en fin dag. Och du kommer topp aperfekt till maran N, ska bli en fröjd att följa.

  4. Först: Tack för igår, kanontrevligt!🙂
    Jag kan också tänka mig att spatta hos dig om ni står ut med en stirrig person. Igår dog tävlingsspöket direkt, så kommer det inte att vara då. Fast jag vill nog vara vid Stadion minst en timme före start ändå…
    Jag tycker att du var tokstark i värmen!
    Och dagispappan: när jag blir stor vill jag också kunna säga sådana saker. Hmmpff.😉

  5. 1.45 i tokvärme mitt under uppladdningen inför maran tycker jag är RIKTIGT BRA! Jag är impad! Du kommer garanterat att vara i finfin form den 31:e, och det är ju det som räknas, eller hur?

  6. Karin: Ska man tävla över långa distanser gäller det att öva upp glykogenkapaciteten. Jag har kört massor av pass på 2-3,5h senaste halvåret utan att tillföra kolhydrater under passet. Enbart vatten. Enligt filosofin ”train low – compete high”.
    (syftande på kolhydratnivåer i kroppen)
    Jag inbillar mej iaf att det har en rad positiva effekter bla ökad kapacitet till glykogeninlagring. Vätskeinlagringen får man på köpet när man sedan kolhydratladdar inför tävling. Många säger att carboladdning är meningslöst på en halvmara, men det håller inte jag med om.
    Dessutom använder jag vitt fluffigt bröd som främsta kolhydratkälla när jag tävlingsladdat. När det ligger i magen kan det binda en hel del vätska p.g.a. fluffigheten. Okej.. man blir ju lite tyngre av att binda vätska, men jag tror ändå att man tjänar på det.

  7. Jag undrar hur känslig jag är för värme för igår på mitt 10km så var jag helt torr i munnen efter drygt 3km och då hade jag ändå gott och druckit vatten och sportdryck hela tiden innan (jag var rädd att jag hade druckit för mycket). Vid 7km (vätska vid 5km) så kunde jag knappt svälja eller andas av torrheten i munnen.
    Låter som Dagispappan har hittat någon magisk formel för slippa det =(

    Bra lopp annars, värmen tar helt klart ut sin rätt.

    På tävlingsdagen för SM blir det antagligen tidig lunch på stan med lite vänner innan jag åker ut i rätt god tid och står och laddar ute vid starten tror jag.

  8. Åh, hjälp uppladdningsplaner inför 31/5! Jag vill inte ens tänka på den 31/5. Nu fick jag ont i magen.

    Superstarkt jobbat i värmen! Och jag gillar din inställning om spända bågar. Det krävs mod att testa tröskelpulslöpning under såna förutsättningar.

  9. Tack för i lördags, att ha sällskap till och från KR satte guldkant på dagen trots att jag fick bryta.

    Vet att du kände dig sliten när du närmade dig mål Nix men det syntes inte, du såg jätte stark ut.

    Klokt av dig att dra ner på tempot lite efter första milen. Jag tror nämligen att det enda som hindrade dig från att fortsätta köra på i samma fart loppet igenom var just ditt beslut att inte riskera skador/formen inför SM.

    Om logistiken fungerar här hemma så slår jag mer än gärna följe med er andra till maran.

    Hur gick det för din fru på Spring Cross? Hoppas hon fick ett roligt lopp trots tuffa backar.

  10. Dagispappan: Jodå, kolhydratladdningen är jag med på (jag är inte fanatisk själv, men det funkade riktigt bra i värmen förra året). Jag syftade mer på att kunna säga ”sedan får man ju bra kylning av fartvinden också när man springer i sub-4:30-tempo”😉 Det är coolt!

  11. Ok.. jag hoppas kunna säga så efter helmaran.
    DET vore coolt..

  12. Ja med… en vacker dag ska jag säga så…🙂

  13. Nej, Kungsholmen Runt blev ingen klang & jubelfest direkt. Skönt att ha värmen att skylla på (för så måste det ju vara, väl?) Jag tackar för Dagispappans tips med vitt fluffigt bröd, det kan vara värt att prova. Har aldrig hört talas om det fluffiga brödets förträfflighet i den aspekten!
    Efter att analyserat loppet lite närmare och tittat på snittiden per 5km-intervall, kan jag konstatera att KR var, inte tidsmässigt, men väl genomförandemässigt min sämsta halvmara i modern tid (dvs sedan 2006)! På Maran kan det ju då inte gå sämre, väl?

    Däremot var det väldigt mycket roligare att träffa många av ”bloggfigurerna” efter loppet! Nix, Masse, Karin, Jumper och Catarina. Dagispappan skymtade jag också men hann aldrig hälsa. Eftersom min familj och mina vänner inte alls förstår sig på löpningens storhet eller imponeras av att man springer en halvmara i stekande sol (”jogga lite”) så är det extremt tillfredsställande att kunna eftersnacka med vänner som vet precis vad det handlar om. Eftersom jag läst, kanske framförallt Nix och Masses blogg under mer än ett års tid (alla andra bloggar först på senare tid tyvärr), så känns det som om jag känner dem ganska väl trots att vi aldrig träffats IRL. Och de var precis som jag hade föreställt mig dem🙂 . Vi hade en synnerligen skön och avslappnad nedvarvning på Niklas altan efter loppet tillsammans med Karin och Masse och jag ser med barnslig förtjusning fram emot efterfesten den 31:a då jag får träffa ännu fler!

    Jag har svårt att tänka mig ett bättre sätt att ladda upp inför Maran, än att göra det med mina ”soul mates”!😉 så räkna med mig!

  14. Medan jag läser ditt inlägg så börjar min motivation sakta väckas igen. Tack, Johan🙂

    Det är något visst med att umgås med andra löpare som förstår precis vad det innebär att ”jogga lite” i värmen😉

  15. Grattis till vad som åtminstone i min värld ser ut som ett starkt lopp!! Det var också roligt att se några av er och konstatera att ni ser precis likadana ut som på bild.

    Jag har ingen aning hur det kommer att vara fatt med mig på förmiddagen den 31:a, så jag vågar inte binda upp mig för någonting i min oro att hinna i tid till starten. Antagligen kommer jag att vakna klockan fyra på morgonen av rädsla för att bli sen. Träffa okända människor… om någon frågar mig vad jag heter skulle jag antagligen ha glömt det och svara med startnummer istället. Det kanske går lika bra.

  16. Karin: Visst är det så! Man kan inte bara springa, man måste prata om det också. Det ger en ytterligare dimension till tillvaron!🙂

  17. Johan: Vi får hälsa ordentligt nästa gång.
    Kanske ses vi i bröd-disken på Daglivs den 30:e..?

  18. Respekt! Vilken härlig tid i värmen! Nu har jag bett till vädergudarna att det blir 14 grader, molnigt och duggregn på morgonen den 31 maj… sedan kommer molnen att täcka värmen och våra ben är snabbare än vinden! Sedan blir det varmt och soligt på kvällen när ni partajar i din trädgård. Blir det bra så?

  19. DP:😀 Så blir det nog!

  20. Mia: Om tillräckligt många lägger in samma beställning så borde vädergudarna inse försäljningpotentialen i det konceptet och lansera den produkten… Jag skriver under på den beställningen…

  21. Jag skriver också under på beställningen!🙂

  22. Det är skönt att ni sköter om min blogg medan jag inte har tid…
    Det är lite som att lämna in barnen på dagis😉

    Jag lägger också in en väderbeställning – den verkar toppen!

  23. It’s a living thing! Ett väsen som lever sitt eget liv… Allt man behöver göra är att peta in ett inlägg då och då…

  24. Rätta mig om jag har fel, men är inte era bloggar lite ovanliga i den meningen. De flesta andra bloggar har en ”ägare” som skriver ett inlägg som ibland kommenteras, men man byter inte inriktning. I era bloggar däremot frodas en demokratisk anda som medger att nya ämnen hela tiden dyker upp och som i många fall inte har någonting med det ursprungliga inlägget att göra! (med de sagt menar jag inte att övriga bloggar är odemokratiska!) Det är på så sätt verkligen ett ”levande väsen”. Som en ungdomsgård. Är inte Nix här snackar man kanske lite med Masse, Berglund eller Dunceor tills Nix är tillbaka. Hemma hos Masse stöter man kanske på Jumper och Benet medan Masse har projektledarkavajen på sig och inte bloggar! Man nickar lite igenkännande, byter några ord om senaste passet eller andra vardagliga eller filosofiska spörsmål… Dj-kligt trevligt med andra ord!🙂

  25. Jo. Det är precis så det är… ett evigt tjatter…

  26. Jag håller med Johan, det är väldigt bra fart på din och Masses bloggar. En massa kommentarer och åsikter! Kul!

    Tycker ni borde snacka med löplabbet eller Runners Store, de kan ju få betala dyrt för att ha en liten annons på era sidor!

    Tack för intressant läsning.

  27. Jag har funderat på det. Jag och Masse får väl slå oss ihop – vi brukar göra det😉

  28. Ja, på dessa två bloggar tilläts jumper och Tildo härja under vintern så till den grad att snitsarens blogg måste öppnas i februari. Jag har alltså Nix och Masse att tacka för mitt levebröd. Tack Nix och Masse!

  29. I det fallet är nöjet helt på Max och Nisses sida😉


Kommentera

Kategorier

