Skrivet av: Nix | april 27, 2008

Fiasko

Det är tur att det inte var idag maran gick, för då hade det slutat som ifjol. Känslan är obehagligt lik fjolåret, och det oroar mig en smula. Är det så att det är en allergi som spökar? Eller är jag på väg ner i överträningsträsket igen? Eller är det en vanlig förkylning?

Oavsett vilket så gick det inte alls idag. Egentligen gick det åt skogen redan från början. Jag hade totalmissat att de flyttat föreläsningstiden till 9, och satt i godan ro och avslutade frukosten när Masse ringde och frågade om jag tänkte komma. Ja, absolut sa jag. Men det börjar nu sa han. Det jag sa då lämpar sig inte i skrift… Jag försökte hänga stackars Åsa på kansliet, men efter att ha läst mailet på riktigt så kan jag knappast skylla på dålig information. Men det säger en del om min senaste vecka, och det bidrar för övrigt till att jag mer och mer lutar mot överträning. Fler orsaker är att jag återhämtnar mig rätt långsamt och har någon typ av diffus halsont. Plus att jag är rätt lättirriterad. Många skäl som pekar på samma sak. Således är det dags att tvärbromsa nu och ta det riktigt lugnt ett tag. Krasst sett är jag tillräckligt bra tränad redan nu för att orka runt maran, även om tiden naturligtvis inte blir superduper. Men det verkar ju roligare att gå i mål…

Sex kilometer kom jag idag. Sedan gick jag en mil ungefär för att komma tillbaka till stadion. Kastade mig iväg hem till familjen och en febersjuk P.

Och för att ge någon positiv touch i misären så måste jag skryta lite om barnen. S köpte en griffeltavla i parkens årliga loppis – och den står nu på sitt stativ mitt i vardagsrummet. Plötsligt hörs ett ”titta vad jag har skrivit” i rummet och på tavlan står det B I L. Snyggt, sa vi. Kan du skriva sol? Ja, men jag kan inte skriva ”S” så jag gör ett streck. På tavlan stod sedan – O L. Det är rätt duktigt om en sexåring kan skriva redan innan hon börjar skolan. Det intressanta är att det är M och inte L som skrivit. Och hon är 3,5 år gammal… Men hon har en engagerad lärare i storasyrran, så fem minuter senare kunde hon skriva S, och på tavlan stod det S O L.

Jag hoppas innerligt att en kommande vilovecka kan läka muskler och ledband (det tror jag) och ta mig tillbaka till gammal god form. Men det bygger på att det inte är allergi, för då vet jag faktiskt inte hur jag ska få till det? Tips någon?


Responses

  1. Jag är inte riktigt i samma sits men jag är i den sitsen att jag inte kan springa (i alla fall inte smärtfritt). Det är tråkigt att förlora viktig träningstid så här innan men det är bättre att du tar ett steg tillbaka och tar kanske en löpfri vecka och ser hur det känns sen. Du kommer inte förlora något på en vecka och det är bättre att du tar den tiden än att du står där i Stockholm och inte känner dig redo eller kry nog att prestera på topp.
    Lycka till!

  2. Usch, låter inte alls speciellt kul😦

    Om du har irriterande hals rekommenderar jag Bafucin, smärtlindrande och bakteriehämmande (enligt Apoteket). Funkade bra för mig och min hals förra veckan, kanske värt att testa?

    ”Bensokain är smärtlindrande genom att verka lokalbedövande. Gramicidin är ett antibiotikum med lokal effekt i munhålan. Cetylpyridiniumklorid och diklorbensylalkohol är lokalt verkande ämnen mot bakterier.”

    Hoppas du är tillbaka snart igen, vila dig i form nu och sen något långpass så är du redo för maran tror jag. Kör hårt!

  3. Du gör en suverän självanalys. Du har sovit dåligt (enligt tidigare inlägg), du har jobbat mycket. Kroppen är sliten och tyvärr blir träningen lidande. Det du gjorde idag var starkt, klokt och helt rätt! Respect🙂
    OM det är allergi så kan du testa Clarityn eller motsvarande, det finns receptfritt på Apoteket. Det var grymt mycket ”bös” i luften idag…

    Jag ler och blir alldeles varm i hjärtat av dina söta döttrar, ska L bli lärare i framtiden tro?

  4. Tack för tipsen och omtanken.

    Jag käkar redan receptfri clarityn…

    L:s senaste karriärplan är florist. Att hon ens vet vad det är är ganska intressant på sitt eget sätt…

  5. Hmmm… Har du testat sån där nässpray då?

    Barn är väl bra underbara ibland🙂 ”Jag ska bli florist”, bara sådär, utan att veta vad det innebär. Coolt faktiskt!

  6. Trist att du inte känner dig på topp så här en månad innan SM, men som du själv skriver: Det har säkert att göra med för lite sömn och en liten förkylning som smyger i periferin. Testa Strepsils för halsen. jag tycker att det funkar för mig och är i mitt tycke ”godare” än Bafucin.

    Låt nästa vecka bli riktigt lugn för att låta kroppen ta igen sig och få bukt med vad det nu är som stör den.

    Vad gäller allergier har jag (som tur är) ingen erfarenhet.

    Ta det isigt!

  7. När jag var i hennes ålder skulle jag bli apa… Och se så rätt jag fick… det gäller att aldrig ge upp sina drömmar😉

  8. bit ihop. Min erfarenhet av allergipiller är att de gör mer skada än något annat. MAN BLIR TRÖTT OCH SEG AV DEM.

  9. Har själv allergi och hade turen att träffa en läkare som inte bara rutinmässigt skrev ut preparat utan som själv hade allergi och tränade. Hon skrev ut Aeris, som man tydligen inte ska bli dåsig av. Har inte testat det ännu, men det verkar lovande.

    Hoppas du blir bra i halsen och inte fått det jag drabbades av.

  10. Aerius ska det vara, allergitabletterna alltså.

  11. Jag har tesat Aerius. Det är avsvällande för bihålor. Görel-älsklingen har rinit och knaprar Aerius titt som tätt…

  12. Jag summerar blogglångpasshelgen och hittar hela skalan från ”Fiasko” och uppåt. På papperet hamnar mina 31 km högt, men min post-långpass-hjärna säger något annat: ”Varför maraton?”. Till skillnad från Nix och Masse (även om den förre ännu söker syndabocken), har jag inget att skylla min trötthet på . För er finns det hopp. You lucky bastards!

    (Griffeltavla! Härligt!)

  13. Hej nummer 2! (för jag tror jag träffade Masse också) Här är jag riktigt osäker eftersom det inte är så lätt att känna igen dig från bloggbilden… men jag sprang runt tennisbanan i Hagaparken några varv i går i väntan på min syster, då kom det en ensam löpare gåendes med svarta, korta löparbrallor, vit TSM-tischa och svarta compressionsstrumpor. OM det var du så säger jag hej -hej nu och ber om ursäkt för att jag inte hojtade till och frågade där och då.

    P.S Ungar är så härliga och de gör en så förundrade och stolta så man ibland bara spricker av glädje!

    Förstör inte din form som du hade för några veckor sedan. Karin säger att du är grymt snabb och envis. Hushåll så du klarar maran!

  14. Du har som sgat redan gjort analysen. Skillnaden mot förra året är att du vet hur du skall tampas med det! Din grund är till största delen lagd. Du tappar inget på att vila lite extra, alternativt pröva något annat, simma t ex.

  15. men man simmar ingenting på marathon… och så kan man drunkna juh!

  16. Äh alternativträning är helt ok tycker jag. Visst man vill ju helst springa men man känner sig duktig när svetten bara rinner på motionscykeln =)

  17. Masse: Nix får hålla till på den grunda delen förstås!🙂

  18. Alternativträning är för mesar. Jag kallar det bonusträning.

  19. Just nu känns jag som kung av alternativträning. 8km löpning förra veckan men ändå 310 minuters träning. Det lär bli mer denna veckan!

  20. Jag kan bara hålla med om att det låter som du redan gjort analysen… vet inte hur det funkar när man tränar på er nivå, men en sliten kropp gör ingen glad. Ett tips kan vara en rejäl Thaimassage eller två (inte olje- eller aromavarianten som de säljer in för en femtiolapp extra), förutom ganska tuffa tag blir man även stretchad och akupresserad, och blir lika sköntrött efteråt som efter ett långpass. Bland det närmaste exorcism man kan komma, vare sig det gäller förkylningar, förslitningar eller annat kroppsligt stök.

    Angående treochhalvtåringen tycker jag det framförallt är imponerande hur hon förmår abstrahera från ”S” till ett streck – snacka om att ha knäckt koden🙂

  21. Senast jag tog en thaimassage fick jag erbjudande om att betala extra.

    Det avböjde jag, vänligt men bestämt, med ”no thank you. I don’t want a happy ending”

  22. Hmm jag fick aldrig den frågan när jag var i Thailand senast. Det kan ha berott på att min fru låg på britsen bredvid och att den som masserade mig var en blind man🙂 Nog blir man mörbultad alltid. När jag då och då kved till i en alldeles speciellt brutal övning, log han bara och väste fram: ”-Pain, Sir!?” 🙂

  23. Och en blind man vill man nog inte heller ha den frågan av…🙂

  24. Nej, man vill ju att de ska kunna se… 🙂

  25. Nu slutar vi denna tråd…😀

  26. Så trist att du inte mår och känner dig bra. Klokt att du lyssnade på kroppen och kortade passet igår. 16km är visserligen ingen kort sträcka vare sig det kommer till löpning eller promenad.

    Då du misstänker allergi/överkänslighet mot pollen tycker jag du ska uppsöka en läkare. Vore synd om du ska gå och må kass av något du kan få hjälp att lindra.

    Fick tipset av Gunilla igår att vattenlöpning är superbra träning, både för en frisk och sliten kropp. Man skulle köra max 30-45 min de första gångerna.

    Jag ska definitivt försöka få in ett sådan pass denna vecka. Tycker man folk stirrar när man kör sin löpskolning på allmän plats eller kutar upp & ner för en och samma backe tills man börjar bli blå i ansiktet så lär det väl inte stirras mindre när man iklädd flytanordning kutar omkring i bassängen. Måste se så jäkla roligt ut🙂.

    Sen slår jag ett slag för regelbundna besök hos naprapat också, speciellt då hos min såklart för han är så jäkla duktig😀.

    Var rädd om kroppen nu och gör som Alfred sa igår. När det känns tungt, tänk då på hur mycket starkare du är nu mot när du började din resa mot målet. Lyssna till kroppen och vila när den talar om att den är trött. Försök inte hämta igen träningspass du inte kunnat köra.

    Ha en skön återhämtningsvecka nu.

  27. Det är nog bäst det! 😀

  28. Så trist att du inte mår och känner dig bra. Klokt att du lyssnade på kroppen och kortade passet igår. 16km är visserligen ingen kort sträcka vare sig det kommer till löpning eller promenad.

    Då du misstänker allergi/överkänslighet mot pollen tycker jag du ska uppsöka en läkare. Vore synd om du ska gå och må kass av något du kan få hjälp att lindra.

    Fick tipset av Gunilla igår att vattenlöpning är superbra träning, både för en frisk och sliten kropp. Man skulle köra max 30-45 min de första gångerna.

    Jag ska definitivt försöka få in ett sådan pass denna vecka. Tycker man folk stirrar när man kör sin löpskolning på allmän plats eller kutar upp & ner för en och samma backe tills man börjar bli blå i ansiktet så lär det väl inte stirras mindre när man iklädd flytanordning kutar omkring i bassängen. Måste se så jäkla roligt ut🙂.
    Någon som testat?

    Sen slår jag ett slag för regelbundna besök hos naprapat också, speciellt då hos min såklart för han är så jäkla duktig😀.

    Var rädd om kroppen nu och gör som Alfred sa igår. När det känns tungt, tänk då på hur mycket starkare du är nu mot när du började din resa mot målet. Lyssna till kroppen och vila när den talar om att den är trött. Försök inte hämta igen träningspass du inte kunnat köra.

    Ha en skön återhämtningsvecka.

  29. Var ju inte tänkt att lämna en halv novell på din blogg, sorry till alla som fick skavsår i ögonen nu😀

  30. Och tack Catarina för att du fick in piken på slutet att Niklas inte var med på föreläsningen…😉

  31. 🙂, var ju tvungen att i alla fall påtala att han missade någonting när han tog sovmorgon medan vi andra var uppe med tuppen,,somliga redan före den till och med🙂

  32. jo… tuppjä*el

  33. Grrr – elaka typ. Masse alltså. Catharina kvalar in som snäll!

    Mia – det var jag. Vad stod det på din tröja – var det något med marathon, vit tröja?För i så fall vet jag vem du var.

  34. Yepp – Stockholm Marathon 2005, urtvättad, väl använd och såååå vacker. Jag hade dock gömt mina kritvita stöd…förlåt compressionsstumpor under ett par långa löpartajts. Nästa gång säger jag hej IRL!


Kommentera

Kategorier

