Skrivet av: Nix | februari 28, 2008

långpass med herr Cooper

Helt otippat stod det långpass på schemat idag – och helt otippat startade det från Vreten där jag var på ett alltför ovanligt besök på det kontor som egentligen är min arbetsplats. Jag har startat där många gånger tidigare – men aldrig för långpass på 20 km, så jag var högst osäker på hur jag skulle springa.

Men jag ville starta längs med vattnet ner emot Pampas, i solen, och njuta som att jag återsåg en gammal vän. Å vad många de passen blivit som startat så. Och jag gillar den verkligen. Backen upp, backen ner, stora backen upp och branta nerförslutet. Och sedan har det gått en kilometer och kroppen är uppvärmd. Sedan är det bara att glida längs med vattnet.

Men sedan då? De vanliga rundorna är 8-10 km, så hur får man ihop två mil i en vettig runda? Först tog jag ett varv som jag länge velat göra – runt Karlberg. Eller snarare – på utsidan av staketet en kilometer tills jag insåg misstaget och vände. Lagom vid vändningen pep klockan till. Låg batterispänning… ÅÅÅÅÅH. Trååååkigt. Jag vill inte springa resten av passet utan klocka. Jag slog av belysningen och hoppades på att den skulle hålla så länge som möjligt, och vek in på Karlbergsområdet.

Till skillnad från den där otäcka och illaluktande fotbollsplanen som man tvingas springa förbi vid kaknäs så doftade det viol och kärlek vid den man springer förbi vid Karlberg. Konstigt det där? Ett rätt fint spår runt slottet med omgivningar som är lite lagom kuperat sådär. Tempot sjönk en aning, pulsen steg en aning – men jag gjorde vad jag kunde för att behålla långpasskänslan och lyckades riktigt bra med det. Lite drygt 2 km i knappt 5:30-tempo med puls på 157 spm (tack Karin för en korrekt svensk förkortning som jag läste på din blogg, jag snor den direkt!). En underbar lite omväg – men några extra 10 km blev det ju inte. Däremot blev jag riktigt trött av att titta på hinderbanan. Brr – bara tanken på att någon ställer stora klätterställningar ivägen ger mig kalla kårar…

Sedan gick den förvirrade färden upp emot S:t Eriksplan, halvvägs nerför Torsgatan på väg mot norrmälarstrand (vilket hade blivit för kort), vändande upp igen och in på marasträckningen med en plan att fortsätta till stadion, men skippa djurgården (vilket ändå hade blivit för långt), en hastig krök ut på halvmaravarvet upp längs med Dalagatan och den underbara nedförslöpan över Barnhusbron och ner på Kungsholmsstrand. Men åt fel håll enligt halvmaran. Men tillbaka igen nere vid stadshuset. (Den nerförlöpan är för övrigt riktigt snabb. Helt plötsligt sa klockan 4:41 på kilometer 11, och runners high infann sig riktigt ordentligt). Klockan ja, den funkade fortfarande…

Nu blev det lite räknande igen – där Liljeholmsbron var med ett tag i matchen. Men jag irrade ut på Riddarholmen istället. Pucko, typ. Efter fyra felspringningar och kullersten med risk för stukningar lyckades jag ta mig av den lilla fjantholmen efter en kilometer i inte alltför imponerande 5:45-tempo.

Det blev ner mot Södermälarstrand och mot fartökningen. Och jävlar vad jag var laddad för den. Klockan räknade upp emot 14 km och jag var som en frustande häst som drev startbilen framför mig. Pip sa klockan. Och jag klev iväg. Upp vid Slussen, ner på Södermälarstrand i ett kontrollerat men rätt hårt tempo. Jag parkerade på 4:30-tempo och det var så skönt att adrenalinet bara forsade i kroppen på mig. Ingen som helst ansträngning eller kamp, utan vackert som en gasell på stäppen (eller, okej – en fet zebra kanske är mer sant – men inte lika poetiskt. Tyst nu). Och efter 2 km stod han där. Herr Cooper. Han sa: kör 400 meter till efter dina två i lite hårdare tempo och stäm av det mot tabellen i Gustrins bok. Resultattabellen för Coopertesten. Kolla tiden på 2400 meter och se var du ligger.

Så jag gjorde väl det då. 2400 meter på 10:40. Med 14 km ”uppvärmning”. Och långt ifrån max. Jag stannade inte ens efteråt utan lunkade stranden fram och klättrade sedan Västerbron upp i 5:30-tempo. Men vad blir då svaret på dessa 10:40?

Jag tillåter mig en liten avrundning till 10:30. Vilket ger det helt obegripliga talet 50. Men i nästa tabell kan man läsa att om man är man, 31-40 år och har över 51 så är man ”Mycket bra”. 10:15 hade gett mig 52. 10:15 är inte max på 2400 meter för min del – och således kan jag konstatera att jag är i högsta klassen i Coopertestets skala. Känns typ, helt okej 😉 För övrigt blir det 4,3 liter per minut i syreupptag. Vilket är lågt räknat, då det ju inte direkt var ett maxtest – vilket det egentligen ska vara. Nu tror jag inte att jag kommer så rasande mycket högre än 54-55 i ett maxtest och då blir syreupptaget 4,6-4,7 någonting.

Nåja – en grymt skön fartökning i alla fall. Under 4:30-tempo utan att förta mig (dvs 169/175 i puls). Klockan funkade för övrigt fortfarande. Och den gjorde faktiskt det hela vägen hem. Underlig reaktion det där…

Ett helt galet skönt pass blev det – lättlöpt, bra svar av kroppen, inga krämpor. Det enda är en blåsa på hälen av sulorna och en blesyr på lilltån av en taskigt placerad strumpa – men förutom det en promenad i parken.

Drygt 20 km i 5:15-tempo och 156 i puls. Och våren är här!


Svar

  1. Grattis till ett grymt härligt pass! Hoppas det fortsätter lika fint nu!

    Kör hårt 😉

  2. visst är det härligt när livet leker!

  3. Hej, vad det går undan när du springer! Imponerande!! Och härlig känsla med 4:30-tempo utan ansträngning, det är ju jättesnabbt med 14 K i benen 🙂
    Frågan efter ditt kanonpass är om det blir formsvacka för Masse eller om ni lyckats bryta symbiosen…
    Förkortningen får du stjäla så mycket du vill, det är en favorit 🙂

  4. Förkortningen kommer väl till pass… Ska bara försöka att komma ihåg att använda den…

    Jag känner mig bra faktiskt… liite ont på vänster smalben… Men är väl inte i någon kanonform direkt… Men det är 3 månader kvar tills toppen ska komma…

  5. Tack, tack myrstack. Nu ska jag packa skidkläderna. Å vad livet känns orättvist just nu 😉

  6. I år är vi iform båda två Masse, så det så!!

  7. Stackars, stackars dig 😛

  8. Jag tycker inte synd om dig för att ni båda är i form, jag skulle vara lite ironisk över ditt skidklädspackande. Blev lite tokigt när ditt inlägg hann in före mitt 😉

  9. Snyggt Nix!
    En fråga; är du helt insprungen på dina nya sulor nu, och har de svarat med att ”bota” dig?

    Vad är liksom ditt totalomdöme av sulorna?

    För övrigt kunde jag en gång i somras inte hålla mig borta från hinderbanan. Det slutade med att jag linkade hem med ett knä jag trodde jag skulle tvingas operera, så ont gjorde det.

  10. Sulorna är grymma! Med de stretchövningar jag lagt mig till med är jag i princip helt smärtfri på alla ställen där jag haft ont. I mer än ett år har jag dragits med det – och tillfrisknandet kan knappast bara tillskrivas tre dagars stretchande…
    Jag störs däremot inte ett spår av dem i löpningen längre – tvärtom.

    Det enda är det lilla skavsåret – men det är en värdslig sak!

    Jag tittade på hinderbanan och gjorde i princip illa mig bara av det. Det måste vara en av de dummaste långdistanslöparaktiviteterna. Det är ju att be om att skada sig, sträcka sig eller helt sonika bara dråsa i backen från hög höjd. Ingen av de sakerna står i Szalkais program 😉

  11. ”Ingen av de sakerna står i Szalkais program”

    Så talar en sann terminator!

    Bra jobbat Nix! Har du börjat få en metalisk röst och lite snygg tysk brytning också?

  12. Jepp. Och de har ringt från Kalifornien och undrar när jag kommer.

    Jag har för övrigt ont i själen av att ha varit tvungen att göra omplaneringar!
    Jag ser fram emot söndagen när jag förhoppningsvis är back-on-track igen.

  13. 1. Hinderbanan? Är det en sån där för militärer? År 1965 stukade jumper foten på en sån uppe i Norrland.

    2. Löpturen kommer väl på motionbased så småningom? Innan dess existerar den inte i min värld.

  14. Jepp – ett sådant elände är det.

    Och jag ber om ursäkt, återigen. Rundan existerar nu.

  15. Hinderbana är på tok för likt orientering… Lite stock och sten över det hela…

  16. 1. Vad har Masse emot orientering, denna fina sport, där jumper en gång blev skolmästare.

    2. Varför har jag blivit en fågel??

  17. Masse har emot den sporten för att han bara blev fyra… Efter de tre orienterarna som gick på skolan. Som seglare var jag en jäkel på att läsa karta/sjökort och gick runt…

    Det är en Asgam 🙂

  18. Javisst ja, jag använder ju samma mejladress som den där gamen. Om jag använder Tildos adress blir jag väl ”tom ruta” igen. Då måste dock Nix godkänna mig som kommentator.

  19. Det går att springa utanför Karlberg, stigen går mot Tomteboda och svänger sedan tillbaka under E4:an. Och man kommer fram precis vid gångbron upp mot Rörstrandsgatan.


Lämna en kommentar

Kategorier